Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Hva betyr egentlig søkemotoroptimalisering og SEO?

I følge Wikipedia, så defineres det slik: Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider.

På godt norsk så handler det om at folk finner nettsiden din på Google, når de søker etter noe du tilbyr. (SEO står for Search Engine Optimization på engelsk.)

For en stund siden fikk jeg en telefon fra en kunde. Han sa: «Du den landingssiden du satte opp for oss på fredag ligger fortsatt ikke på topp når jeg søker på Google? Nå er det tross alt to dager siden….burde det ikke ha skjedd noe nå?»

Jeg hadde nok ikke forklart kunden at SEO og MAGI, ikke er en og samme sak!

Tipper du trekker gjenkjennende på smilebåndet om du har jobbet litt med optimalisering av websider. Ranking skjer som regel ikke over natta. Det tar som regel tid å oppnå god ranking, spesielt om det er snakk om søkeord med stor konkurranse.

Et annet spørsmål jeg fikk for en stund siden…hvor mye skal du ha for å optimalisere siden min? Jeg fikk link til websiden. Den hadde logo, et bilde på forsiden og ett kontaktskjema. Jeg takket for forespørselen, men måtte svare….sorry, men det er ingenting å optimalisere her!

Tid for søkemotoroptimalisering av websiden

Jeg har også opplevd det motsatte. Jeg fikk en henvendelse fra en person som hadde fått ett tilbud på søkemotoroptimalisering av innholdet på firmaets webside. Tilbudet var på ca 20 000,- norske kroner, og han syntes det var altfor dyrt. Men denne websiden hadde flere tusen sider og innlegg, med masse tekst, video og bilder.

Men det manglet SEO titler, meta beskrivelser og alternative beskrivelser på bilder. Det var digre blokker med tekst uten en eneste overskrift osv. Der måtte jeg si det motsatte.

«Hvis du virkelig har fått noen til å gjøre den jobben for 20 lapper, så klin til!«

Det er et røverkjøp. Jeg ville ha lagt på en null til!

Tilbudet han hadde fått, hadde ingen spesifisering på hva som faktisk lå i prisen. DET er viktig. Om du setter bort jobben, så er det viktig at du vet hva søkemotoroptimalisering av websider faktisk handler om.

Du må vite hva som er inkludert i prisen, og hva slags arbeid som skal utføres. Du bør f.eks aldri betale noen for å linke til nettsiden din. Vet du ikke hva du betaler for, så kan det hende du betaler for at noen bygger linker fra verdiløse blogger tilbake til siden din. Det kan gjøre mer skade enn nytte. Derfor bør du sette deg inn i hva som er smart, og hva som ikke er så smart, FØR du leier inn noen til å gjøre søkemotoroptimalisering for deg.

Søkemotoroptimalisering er ikke så vanskelig!

Jeg har snakket om «webangsten» og rullgardina som detter ned tidligere! Og akkurat det temaet her gjør ikke bare at rullgardina går ned, her snakker vi blendingsgardiner….det blir totalt mørke! Og ser du på noe som helt mørkt er det ikke mulig å tenke klart.

Men prøv å dra opp rullegardina bittelittegrann. Dette med søkemotoroptimalisering er egentlig ikke så fryktelig komplisert. Det handler rett og slett om å skrive innhold om de temaene du ønsker å oppnå synlighet på nett for. Hvis jeg skal klare å få oppmerksomhet rundt WordPress kurs, så må jeg skrive om….nettopp WordPress kurs!

Den som har best forutsetninger for å optimalisere innhold på websiden din er – DEG!

Det finnes selvfølgelig tilfeller hvor man bør kjøpe tjenester fra et SEO byrå. Særlig om man driver et større firma, og har et større budsjett å bruk på dette. Men om du driver et lite firma, så er det veldig mye du kan gjøre selv for å oppnå bedre ranking i søkemotorer. Hvis det er du som skriver artikler til nettsiden din, så er du den som best kan stå for søkemotoroptimalisering av innhold også.

Det er du som kjenner stoffet du skriver om best. Om du setter bort jobben til en som ikke kjenner deg eller faget ditt, så er det ikke sikkert det er din «stemme» som kommer fram heller. Det å finne din stemme er faktisk viktig for å få folk til å følge med på det du skriver. La personligheten din komme fram når du skriver, dine synspunkter og din «vinkling» på det du skriver om.

Det skal sies at søkemotorer ikke er så gode på å gjenkjenne personlighet enda 🙂 Men det er først og fremst mennesker du skriver for. Det er viktig å tenke på at søkemotoroptimalisering og god lesbarhet ofte er en og samme sak.

Lær deg metodene selv! Og de som sier at SEO er sååå 2010, de tar feil!

På engelskspråklige sider er det ingen tvil om at søkemotoroptimalisering av websider har blitt en vanskelig og nesten håpløs oppgave. Men det er fordi konkurransen er så stor.

I vårt lille land funker de gode gamle SEO knepene som bare det fortsatt.

Det er ikke snakk om skitne knep. Det handler bare om å sette seg litt inn i hvordan du optimaliserer innhold. I første omgang! Nå er det mange faktorer som avgjør hvilken plassering Google gir deg, men en ting kan vi slå fast. Og det er at alt starter med innhold! En nettside uten innhold, vil aldri oppnå god ranking i søkemotorer.

OK, gi meg oppskriften på hvordan min side kan bli synlig hos Google!

Ok, du skal få noe du kan starte med med en gang. Vi skiller mellom såkalt «On-page SEO» og «Off-page SEO». On-page er det vi fokuserer på her. Altså ting du kan gjøre på din egen side for å komme høyere opp i søk hos google.

1. Innhold, innhold og atter engang innhold!

Søkemotoroptimalisering av innhold

En webside med et forsidebilde og en logo kommer aldri til å oppnå god synlighet på nett. Du bør få inn tekst på siden din. Og teksten bør inneholde søkeord, eller søkefraser, som folk faktisk søker etter. En søkefrase er rett og slett flere ord 🙂 «Synlig på nett» kan f.eks være en søkefrase. Og søkeordene bør du finne FØR du skriver teksten, ikke etterpå. Google Adwords er et bra sted å starte for å finne søkeord.

Et søkeord = Det kunden din søker etter for å finne deg og dine tjenester. Må ikke forveksles med bruk av stikkord på bloggen. Det er to helt forskjellige ting.

2. Bruk bilder til å illustrere poengene dine,

…og sørg for at alle bilder har en alternativ beskrivelse(med mindre de er der ene og alene som dekor). Sørg også for at bildene dine er best mulig optimalisert med tanke på størrelse og format. JPG filer blir som regel mindre i antall kb enn f.eks PNG filer.

I eksemplet her så ser du et skjermbilde av hvordan man endrer navnetjenere hos Domeneshop. Når jeg brukte dette bildet for å vise hvordan man gjør akkurat det, så var alt-teksten: «Hvordan endre navnetjenere hos Domeneshop».

Når jeg bruker samme bilde i dette innlegget du leser nå, så bør den alternative teksten være en annen pga hensikten med bildet. Så her er alternativ tekst: «Eksempel på bilde med utfyllt alternativ tekst».

Tips! Pass på at du ikke skriver f.eks: I bildet på høyre side ser du….. Nettsiden din er responsiv(det MÅ den være i dag!) er det lite sannsynlig at bildet faktisk havner på høyre side på f.eks en mobil eller nettbrett.

3. Tekstene dine må ha overskrifter

Og overskriftene bør også inneholde søkeord. Her har Difi også kommet med noen retningslinjer og sagt at overskrifter skal brukes på en bestemt måte. Det kan du lese mer om i bloggposten om bruk av overskrifter på websider. Årsaken til at Difi kom med retningslinjer for universell utforming, er nettopp dette med brukervennlighet. Kanskje spesielt for de som trenger ekstra hjelpemidler for å lese innhold på nettsider, men det kommer oss alle til gode.

Bedre lesbarhet, bedre brukervennlighet gir samtidig bedre synlighet på nett. Nettopp fordi brukervennlighet og søkemotoroptimalisering handler om det samme. Søkemotorer ønsker å gi folk det de er ute etter, nemlig å finne mest mulig relevant innhold for den som søker etter et bestemt søkeord eller søkefrase.

Bruk overskrifter for bedre SEO
Tittel på siden vil normalt være en H1 overskrift. I artikkelen er det da naturlig å bruke H2 som undertittel, etterfulgt av H3 evt. som undertittel under H2 igjen osv.

Ved å bruke undertitler og bryte opp lange avsnitt med tekst, så vil det påBruk korte avsnitt og ha godt med «luft» i teksten din. Massive tekstblokker er definitivt 2010, kanskje t.o.m. 1990!

4. Video

Mange foretrekker å se video i stedet for å lese lange tekster på nett. Det vet også Google veldig godt, og det å inkludere video som en del av innholdet på nettsiden din er smart. Men igjen, husk brukervennlighet for alle. Du kan tekste videoen, slik at det er mulig å få med seg innholdet selv om man ikke kan høre hva som blir sagt. Men husk at søkemotorer ikke får med seg tekstingen som en del av innholdet i artiklene dine.

Det kan derfor være smart å gjengi innholdet i videoen i tekstform også. Det er ikke et krav(igjen Difi og universell utforming) at du gjengir ordrett hva som blir formidlet i videoen. Men essensen i innholdet bør også inkluderes på nettsiden i form av tekst.

Denne videoen handler om bruk av «focus keyword» feltet i Yoast SEO. Det er mange som tror at det er bedre jo flere søkeord man «stapper» inn i dette feltet. Men da har man misforstått hele poenget med å legge inn et fokusnøkkelord. Hele poenget med fokusnøkkelordet er å få en analyse av det du har skrevet, basert på det søkeordet du legger inn. Mer om det i neste punkt!

5. Installer Yoast SEO

Hvis du ikke har installert Yoast SEO, så gjør det nå! Men husk at det å installere den ikke er nok, du må lære deg hvordan du bruker den også. Når du har installert den, så vil du se at det dukker opp et nytt felt under alle sider og innlegg i WordPress.

Her kan du fylle ut det søkeordet, eller den søkefrasen, du ønsker å oppnå høy ranking for, også kalt «focus keyword! Da vil du se at det dukker opp en analyse av innholdet du har skrevet. Her vil du få en rekke konkrete tips til hva du bør gjøre for å optimalisere innholdet.

Det kan f.eks være at alt-tekst mangler på bilder, eller at søkeordet ikke er inkludert i første avsnitt med tekst, eller at avsnittene dine er for lange og at du bør legge inn undertitler for å bryte opp tekst.

Yoast SEO gir deg også mulighet til å legge til SEO tittel og metabeskrivelse. SEO tittel bør inneholde det viktigste søkeordet ditt, og metabeskrivelsen skal være en beskrivelse, altså en beskrivende setning. Ikke stuffing av ord. Tenk på det som en mini-annonse for artikkelen din.

6. Unngå overoptimalisering – ikke overdriv bruk av søkeord

Skriv naturlig og først og fremst for mennesker. Jeg pleier å skrive innleggene mine «rett fra levra» i første omgang, så går jeg heller tilbake og korrigerer etterpå hvis jeg ser at jeg kan flette inn søkefraser på strategiske steder i teksten.

Unngå «keyword stuffing», og med det så mener jeg at du ikke skal overdrive bruk av søkeord heller. Yoast analysen vil gi deg en advarsel om du har brukt ditt valgte «focus keyword» for mange ganger på en og samme side.

Det er bedre at du bruker flere varianter av samme søkefrase. Google skjønner at «SEO», «søkemotoroptimalisering», «optimalisering av nettsider», «synlig på nett» osv er søkeord som henger sammen.

7. Linker

Bruk intern- og eksternlinker. Det vil si linker som går fra ett innlegg til et annet internt på websiden din, eller fra din webside til en annen. Det gjør det enklere for lesere å finne mer relevant innhold på siden din.

Det kan du f.eks gjøre på denne måten:
LES OGSÅ: Hva er søkemotoroptimalisering?

Jeg pleier å kalle det «VG linker». Hvis du leser VG, eller andre aviser på nett, så vil du se slike linker i alle artikler. Det flettes inn linker til andre relevante artikler om samme tema. Det gjør det enkelt for lesere å finne mere innhold de er interesserte i på nettsiden din. Og igjen; brukervennlighet og søkemotoroptimalisering er ofte to sider av samme sak!

Her må du også tenke på universell utforming. At linkene er i en annen farge enn resten av teksten er ikke nok. Det hjelper f.eks ikke de som er fargeblinde. Men for svaksynte kan en annen farge med stor kontrast være bra, men det i seg selv er heller ikke nok!

Du kan bruke fete typer, eller understreking. Det med understreking av linker sitter langt inne hos mange webdesignere, men brukervennlighet er faktisk viktigere enn design.

I kravene til universell utforming av nettsider er det også lagt føringer for hvordan linker skal merkes. Linker som inneholder les mer, eller «klikk her for å lese mer» blir helt meningsløse.

Linktekster skal være beskrivende

Så hvis jeg velger å legge ut en nedlastingslink til min hurtigguide om SEO, som er et pdf dokument på 3MB, så kan selve linkteksten være: Last ned hurtigguide om SEO(PDF 3MB). Hvis en besøkende bruker en skjermleser, så vil vedkommende få lest opp selve linkteksten, og får samtidig vite at det er snakk om et PDF dokument på 3MB.

Et annet eksempel på beskrivende linktekst: Video nr 1 om Søkemotoroptimalisering(220MB MP4). 

Ved å ha beskrivende linktekster, så gir du leseren mulighet til å velge om han skal laste ned dokumentet eller videoen nå, mens han sitter på et tregt nett, eller om han skal vente til han kommer hjem og kan laste ned på laptopen med bredbåndshastighet.

Så for å oppsummere:

Bruk litt tid på å sette deg inn i hva søkemotoroptimalisering handler om…

…og du vil se resultater av jobben du gjør ganske snart!

Hvor lang tid det tar før du ser resultater av søkemotoroptimalisering du har gjort, avhenger av hvor stor konkurranse det er rundt de søkeordene du har valgt. Google ser også på en del andre faktorer, som f.eks……

Autoritet, tillit/troverdighet og relevans

Autoritet og tillit er noe du må gjøre deg fortjent til over tid. Google sine robots vil besøke nettsiden din med jevne mellomrom. De følger med på om du publiserer innhold regelmessig. Og de følger med på om innholdet du publiserer er relevant for de som besøker siden din.

I praksis betyr det at det er mye enklere å oppnå høy ranking for søkeord med stor konkurranse, om du har en nettside som Google ser på som en autoritet på sitt felt.

Hvis du bruker Google Analytics, så har du kanskje sett begrepet «bounce rate». Hvis den er for høy, så betyr det at folk forsvinner ut av siden din veldig fort. De finner ikke de de leter etter med andre ord. Derfor er det så viktig at du optimaliserer innholdet ditt rundt de søkeordene som er viktige(og riktige) for deg og din bedrift.

Da VIL folk finne de de søker etter, og dermed blir de lengre på siden din også.

Ha fokus på søkemotoroptimalisering fra dag en!

Han jeg nevnte tidlig i artikkelen, han som hadde flere tusen sider som ikke var søkemotoroptimalisert, hadde faktisk misbrukt sjansen sin til å oppnå både autoritet, tillit, troverdighet og relevans.

Er du bevisst på disse tingene fra du kjøper domene og begynner å publisere innhold på nettsiden din, så vil du garantert se at det gir resultater på sikt.

SEO er gammeldags – nå er det sosiale medier som teller! Eller…..?

Noen sier at de ikke trenger å optimalisere fordi de får all trafikken sin fra Facebook! Javel…..det har ikke slått deg at det har en sammenheng? Hvis du kun promoterer websiden og produktene dine via Facebook, så er det klart at all trafikk kommer derfra!

Sosiali medier kan være gode hjelpemidler for å få trafikk til nettsiden din, men husk at det kun er din egen nettside du har full kontroll over selv!

LES OGSÅ: Business på nett – hvorfor du bør eie grunnen du bygger på.

Hvis du begynner å bruke tid på å gjøre innholdet på websiden brukervennlig, så vil du etterhvert få mer og mer trafikk fra Google. Og når du først har oppnådd god ranking, så blir websiden gjerne liggende på topp. I motsetning til Facebook hvor du hele tiden må være for å gjøre innleggene dine synlige.

Hvis du har lest helt hit, og lurer på hvorfor jeg gidder å skrive så lange innlegg, så skal du få ett siste tips for i dag:

Lange innlegg ranker bedre enn korte 🙂

4 thoughts on “Søkemotoroptimalisering

  1. Ja, jeg leste helt til slutten, hehe. Jeg begynner å skjønne det her nå faktisk. Alltid gode råd fra deg Kristin.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ikke gå glipp av nyheter fra WP Skolen

Du vil motta e-post fra oss når vi har nye blogginnlegg, nyheter eller tilbud som vi tror vil være av interesse for deg. Du kan melde deg av når du vil!

Your Cart