Bruk av overskrifter på websider – Universell Utforming

Bruk av overskrifter på websider – Universell Utforming

Overskrifter og strukturering av innhold – en viktig del av universell utforming av nettsider

Jeg ser de rareste ting når jeg surfer rundt på nettet og leser blogginnlegg(og snuser i kildekoden :-)).

Noen tror de har gjort en god SEO jobb når de har markert hele avsnitt med en h1 tag, eller en overskrift 1, som det heter i WordPress på norsk.

Andre steder kan alle overskrifter være merket med en h5 eller h6 tag. Og jeg skjønner hvorfor…………..tror jeg i alle fall 🙂

Antagelig så er h2 og h3 definert med veldig stor skrift i themet(som ofte heter styles.css i themet) og da velger man gjerne h4 og h5 i stedet, fordi man ikke vet hvordan man endrer størrelsen i innstillingene. Men er det lurt? Nei!

Vil du at andre skal finne websiden din på nettet?

En ting er de nye kravene som har kommet om Universell Utforming av nettsider, der er det visse krav om hvordan innhold skal struktureres.

En annen ting er søkemotoroptimalisering. Ved å bruke heading tagene på riktig måte, så forteller du google hva som er viktigst ved å markere med en h1 tag, hva som er nest mest viktig med en h2 tag osv.

Derfor er det viktig at du bruker «søkeord» i overskriftene dine.

Søkemotoroptimalisering og universell utforming av nettsider handler mye om det samme , -> nemlig brukervennlighet!

I følge reglene om tekst og struktur, så skal det i prinsipp være som i figur 1 her. Du starter med en Overskrift 1, den skal brukes kun en gang i en artikkel.

H2, h3 og h4 kan brukes flere ganger, men skal alltid være organisert i riktig rekkefølge. En h3 overskrift, skal alltid komme etter en h2 overskrift, en h3 alltid etter en h4 osv.

Figur 1: Universell utforming og overskrifter på websider

LES OGSÅ: BRUK AV BILDER PÅ NETT

Hvordan bruke overskrifter for å bli synlig i søkemotorer?

Jo, la oss si at jeg har vært på en konferanse om søkemotoroptimalisering i helga, og nå skal det blogges om det.

Jeg skriver en overskrift som jeg merker med en h2: Gjett hva jeg har gjort i helgen?

Og så begynner jeg avsnittet med: Jeg har vært på en kjempeinteressant konferanse om søkemotoroptimalisering i helgen.

Ser du at det blir helt bak fram? Det jeg burde ha merket med en h2 var: «Konferanse om søkemotoroptimalisering».

Hvorfor? Jo fordi det finnes nerder som meg som søker etter ordet søkemotoroptimalisering. Og det vet google. Derfor vil de hjelpe meg å finne stoff som interesserer meg og sender ut en robot som søker etter overskrift tagger som inneholder akkurat det ordet.

«Ja, men det står jo i teksten rett under!»

Jo, det er greit det, men det ser jeg bare fordi jeg helt tilfeldig landet på siden din. Du har jo bare fortalt google at du gjorde noe kult i helga.

Hva du faktisk gjorde kommer som liten ubetydlig tekst. Jeg ser det ikke når jeg scanner over siden din etter noe interessant, og google tillegger det heller ikke så mye verdi, siden det bare kommer i et avsnitt.

«Ok, hva om jeg gjør om og øker skriftstørrelsen til 22px».

Tja….jo, da kan det jo hende at jeg ser det bedre, men fortsatt er det bare tilfeldig at jeg har havnet på bloggen din.  Det handler ikke om størrelsen på bokstavene. Det handler bare om å bruke de enkle verktøyene som søkemotorer ser etter og vektlegger.

Siden kurs i wordpress er det jeg driver mest med, så kan jeg jo ikke bare fortelle hva som er smart å gjøre, uten å vise deg hvordan. Så her kommer en video som viser hvordan du endrer størrelser på overskrifter i stilarket, og hvordan du bruker dem i praksis på WordPress siden din.

LES OGSÅ: SøkemotoroptimaliseringBli synlig hos Google

WP Basis + VIP tilbud i mai!

Kjøper du WP Basis kurset før 1. juni får du VIP medlemskap gratis den første måneden, deretter kun kr 599,- ink.mva pr mnd. Prisen låses så lenge du er aktiv medlem.

Fra 1. juni går prisen opp til kr 999,- pr mnd, men kun for nye medlemmer.

4 thoughts on “Bruk av overskrifter på websider – Universell Utforming

  1. Hei Kristin
    Tusen takk for nyttig stoff. Det er to ting jeg lurer på når det gjelder overskrift og tekst. Når det gjelder overskriftH1, er den alltid der man skriver inn overskriften? Man har jo et H1 valg i editoren også over de andre men den kan man jo ikke bruke for da blir det 2??

    Så lurer jeg på hva som er best å bruke til fremheving av ord, bold eller kursiv?

    Takknemlig for svar!

    1. Hei Magda! De aller fleste WordPress theme definerer tittel/overskrift feltet som en H1, men det finnes unntak. Du ser det veldig enkelt ved å bruke firebug eller høyreklikke og velge «inspiser element»(de fleste nettlesere har en funksjon for det)på overskriften for artikkelen det gjelder.

      Det med kun en h1 har lenge vært en gylden regel når det gjelder SEO, men det endret seg når html5 kom. Så hvis vi tenker kun SEO, så kan du ha flere artikler på samme side, med hver sin h1. Da kan man skille artiklene fra hverandre med

      og

      tag’ene.

      Reglene for Universell Utforming anbefaler kun en h1 pr artikkel, men tillater allikevel at man markerer viktig informasjon i f.eks. footer med en h1. Slik jeg oppfatter reglene her så er det en anbefaling, ikke en lov man må følge slavisk. På WebAIM sine sider ligger det en interessant brukerundersøkelse rettet mot brukere av skjermlesere, og den viser at 50% av brukerne faktisk foretrekker at både navn på siden, og hovedtittel markeres med h1.

      Jeg har med andre ord ikke noe fasitsvar her, men vil gjerne høre andres erfaringer, særlig de som har fått vurdert sidene sine av «difi politiet».

      M.t.p. SEO så spiller utheving av tekst en ganske liten rolle, men sett fra leserperspektiv så foretrekker jeg heller bold enn kursiv.

    1. Hei Randi, du trenger ingen plugin for overskrifter. Der kan du bare bruke WordPress sin egen innebygde funksjon. Du ser hvordan i leksjonen om overskrifter i Modul 2 i kurset.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ikke gå glipp av nyheter fra WP Skolen

Du vil motta e-post fra oss når vi har nye blogginnlegg, nyheter eller tilbud som vi tror vil være av interesse for deg. Du kan melde deg av når du vil!

Tilbakestill passord

Gjenopprett passordet ditt

En link for å gjenopprette passord vil bli sendt deg på e-post.

Tilbake