Hva er søkemotoroptimalisering?

Ja, hva er søkemotoroptimalisering? Høres det vanskelig og komplisert ut? Det er faktisk mye du kan gjøre selv med noen enkle grep.

SEO står for Search Engine Optimization, -eller Søkemotoroptimalisering som vi kaller det på norsk. Definisjonen på SEO iflg Wikipedia er:

Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider.

Hvordan oppnå god SEO?

Folk leser ikke på nett, de “scanner” over siden i full fart for å se om det er noe som vekker interesse. Du har kun noen få sekunder på deg til å fange oppmerksomheten til en leser.

Derfor er godt synlige, og gjennomtenkte, overskrifter så viktig! Les mer om riktig bruk av overskrifter her.

Brukervennlighet og SEO går hånd i hånd! Det betyr at en artikkel som er “optimalisert” best mulig for leseren, som regel også vil være søkemotoroptimalisert. Det kan du lese mer om her: Hvordan bli synlig på nett? Ved å gjøre innholdet ditt lett å lese.

SEO er ingen quick fix

Det handler om effekten av det du gjør på siden din over tid, inkludert å justere overskrifter og tekst til å inneholde gode søkeord.

Da er kanskje neste spørsmål: Hva er gode søkeord? Eller hva er en god “søkefrase”? (En søkefrase er flere ord etter hverandre, som f.eks det vi skriver om i akkurat denne artikkelen “hva er søkemotoroptimalisering“.)

Hvordan finner man gode søkeord?

Gode søkeord eller søkefraser er det folk faktisk søker etter på Google eller i andre søkemotorer. På WP Skolen bruker vi “Mangools“( <–NB! Affilatelink) for å finne søkefraser/søkeord. Et annet alternativ er å bruke Google Adwords.

Hva er søkemotoroptimalisering egentlig?

Ofte er det sånn at jo flere søk det gjøres for et konkret søkeord pr mnd, jo vanskeligere er det å ranke høyt. Egentlig ganske naturlig. Jo flere som søker etter f.eks “wordpress kurs”, jo flere vil det være som selger WordPress kurs. Og jo flere blir det selvfølgelig som ønsker å oppnå god ranking for nettopp WordPress kurs.

“Hva er søkemotoroptimalisering” er en søkefrase som har ca 40 søk pr mnd i følge Mangools sin “Keyword finder”. Ikke voldsomt mange, men det kan altså bety 40 ekstra besøkende pr mnd om vi ranker som nr 1 i Google søk for denne søkefrasen.

Nå er det mange ting som kan påvirke ranking i søkemotorer. Men det starter alltid med innhold. Du må publisere innhold på nettsiden din om søkemotorer i det hele tatt skal ha mulighet til å legge merke til deg.

Her er en huskeliste som er grei å ha når du skal optimalisere ett innlegg eller en side:

  • Sørg for å ha søkeordet i overskriften på artikkelen
  • Søkeordet bør være inkludert i permalinken
  • Søkeordet MÅ være med flere ganger i selve artikkelen, men ikke overdriv!
  • Inkluder gjerne søkeordet i den første setningen
  • Bruk søkeordet i flere overskrifter/undertitler dersom det er naturlig
  • Bruk søkeordet som en internlink til et relatert innlegg eller en statisk side på websiden din
  • Link gjerne søkeordet eller et relatert søkeord til en webside med større autoritet enn din egen (wikipedia, store aviser, wordpress etc).
  • Husk å legge inn alternativ tekst på alle bilder. Dette skal være en beskrivende tekst, ikke «stuffing» av søkeord.
  • Sørg for å ha med nok innhold i hver artikkel du skriver (minimum 300 ord om du vil oppnå høy ranking, helst mer).
  • Du MÅ bruke søkeordene dine aktivt om du skal oppnå høy ranking!

(Når jeg skriver søkeord, så betyr det altså like gjerne en søkefrase med flere ord.)

I tillegg er det viktig å ha med søkeordet i SEO tittel og metabeskrivelsen. Yoast SEO er en plugin som analyserer det innholdet du publiserer på nettsiden din. Jeg anbefaler alle og installere den og ta den i bruk. Det er ikke nok å bare installere den, du må også lese analysen og følge de anbefalingene du får til å forbedre innholdet ditt 😉

Her finner du alle innlegg vi har skrevet på bloggen om søkemotoroptmalisering: Bloggkategori SEO

Har du lyst til å lære mer? Mye mer om SEO, hvordan finne gode søkeord og hvordan du optimaliserer innhold, finner du i Modul 4 i WP Basis.

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

2 kommentarer

  1. En annen ting som både Mango tools og Google keyword tool gir er estimert kost per klikk for betalt plassering (PPC). Dette er veldig nyttig informasjon som viser hva dine konkurrenter er villige til å betale for et søkeord. Som regel er budene på adwords styrt automatisk, slik at de dyreste søkeordene også er de som konverterer best/selger best. Man kan derfor bruke denne data til å finne de søkeordene som sannsynligvis vil konverter best organsisk også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.