Bruk av kategorier og stikkord i WordPress

Bruk av kategorier og stikkord i WordPress

WP Skolen fyller 5 år!

Misbruk av stikkord og kategorier er fortsatt et aktuelt tema. Stikkord og kategorier i WordPress er først og fremst der for å hjelpe deg å organisere innholdet du poster på bloggen din. Å merke en bloggartikkel med en haug med ulike stikkord er ikke særlig smart. Hvorfor ser du i artikkelen under, som første gang ble publisert 24. april 2015.

Vi kommer til å dele flere av de gamle innleggene i dagene fremover. Mye er fortsatt like aktuelt som det var for 5 år siden.
Tusen takk til alle dere som har vært med på reisen helt siden 2015 <3

Hvordan bruke kategorier og stikkord på websiden,Riktig bruk av kategorier og stikkord kan være med å gi deg bedre ranking i søkemotorer.

Mens feil bruk kan gjøre akkurat det motsatte.

Ved hjelp av kategorier og stikkord kan du organisere hele blogg delen av wordpress siden din.

Det er viktig å lage et system for hvordan du vil strukturere innholdet på siden din. Først og fremst for besøkende til siden din, men også med tanke på søkemotoroptimalisering.

Det kan være smart å bruke et mindmap program. Eller bruk penn og papir og tegn et «organisasjonskart» for websiden din. Gjør det før du får alt for mye innhold å holde styr på.

Beskrivelse av kategorier og stikkord

Akkurat som innlegg og sider bør ha tittel og metabskrivelse, så bør kategorier og stikkord ha det samme.

Kategorier og stikkord bør også ha en beskrivelse

Hvis vi tar en titt på dette skjermbildet, så vil du se at jeg ikke er helt ferdig med den jobben. Men mange er faktisk ikke klar over at de bør fylle ut en beskrivelse. Og bruker du et Genesis theme, så har du enda et alternativ, og det er å legge inn en arkiv beskrivelse øverst på hver kategori side.

Du kan f.eks sjekke denne siden, så ser du hva jeg mener: https://wpskolen.no/kategori/sokemotoroptimalisering-tips/. Her ligger det en beskrivelse på toppen av siden som forteller hva kategorien handler om.

Søkemotorer vil se en kategori side på samme måte som de ser innlegg og sider. Med tiden så vil denne siden bli full av relevant innhold for akkurat det søkeordet.

Ikke bruk innfallsmetoden når du skriver innlegg, dvs å finne på stikkord og kategorier der og da. Da glemmer du ofte å gå tilbake å skrive inn en beskrivelse av dem etterpå. Og strukturen på websiden din blir et stort kaos.

WordPress kategorier

Som sagt så brukes kategorier til å holde styr på innholdet på bloggen, eller innleggene dine.

Bare for å ha det klart, når jeg snakker om blogg, så er det innlegg og ikke sider jeg snakker om. Om du har valgt wordpress på engelsk så tilsvarer «posts» innlegg, og «pages» er det samme som sider.

Kategorier kan også ha underkategorier. Men for de fleste av oss holder det med ett nivå av kategorier, og stikkord for å ytterligere beskrivelse. Men det kommer helt an på hva slags side du planlegger å sette opp.

Uansett, gjør denne planleggingen på forhånd, før du begynner å fylle opp siden din med en helt tilfeldig kategori og stikkord struktur.

Stikkord er ikke det samme som søkeord

Et stikkord gjør i prinsipp en ting, det hjelper leserne dine til å navigere på websiden din. For å finne mer innhold om det samme, som kan være av interesse.

Søkeord har en langt viktigere funksjon. Tidligere var «meta keywords» en faktor som søkemotorer brukte for å finne ut hva siden din handler om. Google bruker ikke dette som en ranking faktor lenger. Men det betyr ikke at søkeord ikke er relevant.

Så hva er forskjellen?

Stikkord

Stikkord er et verktøy for organisering i WordPress, og som sagt så kan det gi deg en liten «seo boost» om du fyller inn en beskrivende tekst på hvert av dem. I praksis blir dette meta beskrivelsen for den arkivsiden WordPress oppretter for stikkordet.

For akkurat som WordPress oppretter en kategori side, så oppretter den også en stikkordside(tag) som f.eks denne: https://wpskolen.no/stikkord/debugger-tool/

Søkeord

Søkeord er et ord eller en «frase», som f.eks «facebook debugger tool». Når jeg skrev artikkelen om facebook debugger tool, så hadde jeg først vært inne på Google Adwords kontoen min og funnet ut om noen i det hele tatt søkte etter denne frasen.

Skjerbilde fra adwords om facebook debugger tool

Der fant jeg ut at «facebook debugger» ble søkt etter 320 ganger pr mnd, og «facebook debugger tools» 10 ganger pr mnd. Det forteller meg at folk vil komme til siden min for å lese om det, om jeg ranker høyt for det i søkemotorer.

Ergo har jeg funnet et søkeord som er nyttig for meg, og for leserene mine. Så jeg skriver en artikkel om «facebook debugger tools» hvor jeg inkluderer denne søkefrasen i overskrifter, i teksten, i permalinken og i alt-teksten på bilder.

Ser du forskjellen? Et søkeord er noe du fletter inn i alt innhold i artikkelen din for at folk skal finne artikkelen din om akkurat det ordet eller den søkefrasen.

Stikkord, eller tags, i WordPress er bare en måte å hjelpe de besøkende til å navigere på siden din. Brukt riktig kan det også gi deg et lite ekstra spark bak i søkemotorer. Men det er bruk av søkeordet i hele artikkelen din som gjør at du ranker i søkemotorer.

Jeg skal vise deg en liten videosnutt til slutt, som viser hvordan misbruk av stikkord fungerer. Her har jeg lagt inn en rekke med stikkord som er omtrent like, eller i alle fall så like at de fleste kunne vært droppet.

Så for å oppsummere:

Stikkord og søkeord er to forskjellige ting, bruk dem riktig å oppnå bedre ranking. Bruk dem feil, og få dårligere ranking.

Valget er ditt!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ikke gå glipp av nyheter fra WP Skolen

Du vil motta e-post fra oss når vi har nye blogginnlegg, nyheter eller tilbud som vi tror vil være av interesse for deg. Du kan melde deg av når du vil!

Tilbakestill passord

Gjenopprett passordet ditt

En link for å gjenopprette passord vil bli sendt deg på e-post.

Tilbake

Your Cart