Når vi får nye deltagere på kurs hos oss, så kommer ofte følgende spørsmål:
Hvordan skjuler jeg nettsiden min mens jeg holder på å bygge den? Jeg har kjøpt domene og installert WordPress, men…….HJELP! Den ligger jo åpen så alle kan gå inn å se!
(Det kan du løse ved å legge inn en «maintenance» plugin, f.eks denne )
Når nettsiden er ferdig og klar for lansering, så er det mange som oppdager at det faktisk ikke er så mange som kommer innom en ny nettside.
Så angsten for å være synlig, går gjerne over i angst for å IKKE være synlig.
Så hva gjør du for å fortelle verden om den nye nettsiden din og få faste lesere?
Blogg – regelmessige oppdateringer av nettsiden er viktig!
Mange får litt hetta når de blir anbefalt å blogge. De ser for seg TV programmet «Bloggerne» og tenker at DET greiene der vil jeg ikke bli assosiert med. Blogg handler ikke først og fremst om å utlevere privatlivet ditt til flest mulig. Og en blogg trenger ikke hete blogg engang, du kan like gjerne kalle den for «Nyheter», «Hva skjer?», eller noe annet som passer for deg og din bedrift. Poenget med en blogg er å skrive innhold som er interessant for kundene/leserene dine. Hvis du har en nettbutikk, eller selger en eller annen tjeneste, så har du garantert temaer du kan skrive om.
Søkemotoroptimalisering – SEO
Søkemotoroptimalisering forklart på godt norsk: Bruke metoder som gjør at folk finner nettsiden når de «googler» etter deg og dine produkter/tjenester. Den vikigste metoden er å skrive innhold rundt søkeordene dine. La oss si at du har spesialisert deg på «prikkete sofaer». For å oppnå høy ranking for nettopp «prikkete sofaer», så må du faktisk skrive om….jepp, «prikkete sofaer». Du finner massevis av SEO tips her: Søkemotoroptimalisering – Bli synlig hos Google
Sosiale medier
Har du en nettside, så bør du også ha en Facebook side. Nesten alle nordmenn har en Facebook profil, uansett hva slags stilling eller status de har i samfunnet. Hver gang du poster innlegg på bloggen, eller publiserer en statisk side, så del link på Facebook. Prøv å skape «buzz» rundt innholdet du deler, slik at du får kommentarer og likes. Jo flere som kommenterer og liker, jo flere vil du nå ut til. Og jo flere du når ut til, jo flere vil klikke seg videre til nettsiden din.
Twitter, Instagram, YouTube og andre kanaler
Hvis du er i en bransje hvor bilder er helt essensielt, så bør du være på Instagram og jobbe for å få en følgerskare der. Er du i nyhetsbransjen, så bør du sikkert også være på Twitter og dele «budskapet» ditt der. Bruker du video mye på nettsiden din, så bør du ha en YouTube kanal hvor du poster «smaksprøver».
Hensikten er å fange folks oppmerksomhet, slik at de får lyst til å klikke på linker til nettsiden din.
Listebygging
Hva listebygging går ut på kan du lese mer om her: Hva er listebygging? Kort forklart, så handler listebygging om å få folk til å gi deg e-post adressen sin, slik at du kan sende dem info på e-post. Du kan f.eks tilby lesere å få e-post fra deg hver gang du oppdaterer bloggen din. De fleste leverandører av tjenester for e-post markedsføring gir deg mulighet til å sette opp dette automatisk. En annen metode er å gi bort noe gratis, mot at du får mottakers e-post adresse. Husk GDPR loven, og sørg for å gi klar og tydelig beskjed om hva de kan forvente å få fra deg på e-post.
Vær tilstede der kundene dine er!
Den mest effektive markedsføringen for meg personlig, har vært å være tilstede i forum og facebookgrupper for WordPress brukere. Jeg forsøkte etter beste evne å svare på WordPress relaterte spørsmål. Det var faktisk ingen bevisst strategi for å få kunder den gangen. Jeg syntes bare det var givende å kunne hjelpe andre.