WP Skolen passer for deg som…
- vil lære å bygge en nettside med WordPress
- vil være mest mulig selvstendig og kunne gjøre endringer på nettsiden din selv
- har en WordPress side du ikke behersker, og skulle ønske du hadde noe å spørre om hjelp
- vil sette deg inn i hvordan WordPress fungerer, men ikke har tid eller lyst til å bruke masse tid på å lete i jungelen av løsninger som finnes for WordPress.
Og kanskje er du lei å betale timepris for hver minste lille endring du ønsker utført på nettsiden din? Og ikke minst; vente til webdesigneren har tid til å gjøre det for deg.
Vi tar ikke inn nye deltagere på WP Basis for øyeblikket, klikk på knappen under om du vil bli varslet når vi åpner igjen.
WP Intro
WP Intro er, som navnet sier, et introduksjonskurs i WordPress. Vi går gjennom hva WordPress er og hovedprinsippene for hvordan du kan bygge en nettside med WordPress. Du vil se hvordan du installerer WordPress, hvordan du velger et designtema og hvordan du kan installere utvidelser.
Du forplikter deg ikke til noen ting ved å ta kurset. Det er åpent for alle, alt du trenger å gjøre er å klikke på knappen.
WP Basis
Hvis du nå har funnet ut at WordPress er det du vil satse på for DIN nettside, så er WP Basis neste steg. Her får du på plass basiskunnskapene du trenger for å sette opp og drifte din egen nettside.
Vi tar ikke inn nye deltagere for øyeblikket, men klikk på knappen under om du vil bli varslet når vi åpner igjen!
WP Watcher
Pris kr 1990,- ink.mva pr år
WP Watcher er en årlig avtale som inkluderer daglig backup og ukentlige oppdateringer av theme, plugins og WordPress. Avtalen er tilgjengelig for alle som har tatt WP Basis kurset + kunder vi har satt opp nettsider for.
Backup og oppdateringer er ekstremt viktig å følge opp, for å ha en sikker nettside og for å sikre at du får nettsiden opp igjen hvis du skulle klare å kræsje hele siden.
Nå lærer du hvordan du kan gjøre dette selv i WP Basis kurset. Men vi ser hele tiden at det ikke blir gjort, selv om man har både kunnskap og verktøy for å gjøre det selv. Derfor dette tilbudet om å ta hele ansvaret for deg for kun kr 1990,- ink.mva pr år.
FAQ – Ofte stilte spørsmål
1. Holder dere fysiske kurs og hvor holder dere til?
Nei, vi holder ikke fysiske kurs og vi har heller ingen besøksadresse. En årsak er at vi først og fremst ønsker å tilby nettbaserte kurs. Vil du ta et kurs i WordPress hvor du møter opp i ett klasserom, så må du dessverre finne noen andre.
Men husk, et dagskurs i WordPress vil ikke kunne gi deg en brøkdel av innholdet vi tilbyr i ett nettkurs.
WP Skolen er en typisk «online» bedrift. Vi har ikke fast adresse i den forstand at du kan ta med deg laptopen og komme på besøk. Vi er tre personer som jobber med WP Skolen, og vi bor i tre forskjellige land. Så av helt naturlige årsaker, så holder vi ikke fysiske kurs.
2. Kan jeg leie dere inn på timebasis?
Hvis vi har kapasitet, så tar vi mindre oppdrag på timebasis. MEN, det er en tjeneste som er forbeholdt medlemmer som har tatt WP Basis og bygget nettsiden iht det vi lærer bort i kurset.
3. Jeg trenger ikke WP Basis, men vil ha tilgang til medlemskap så jeg kan få hjelp når jeg trenger det
Beklager, men det er dessverre ikke mulig. Akkurat som på vanlige skoler, så må grunnkurset fullføres før man kan gå videre og få tilgang til andre kurs. Du må faktisk ikke fullføre engang, men du må ha tilgang til WP Basis.
Vi kan forstå at dette kan oppleves litt sært, men det går en rød tråd fra gratiskurset WP Intro – gjennom WP Basis og frem til de andre kursene vi har. Når vi startet WP Skolen, så ga vi faktisk tilgang til medlemskap til de som mente de ikke trengte WP Basis kurset. Men det viste seg fort at de fleste spørsmålene disse medlemmene kom med, allerede var besvart i WP Basis.
Målet vårt er å hjelpe flest mulig til lavest mulig pris. Å bruke tid på å svare på spørsmål til medlemmer uten tilgang til WP Basis, betyr en mengde dobbeltarbeid for vår del. Og, sett fra vår side, så er det ikke «fair» å bruke mere tid på support til medlemmer som ikke har kjøpt WP Basis kurset, enn de som faktisk har kjøpt full pakke.
4. Må jeg virkelig betale for WP Basis når jeg kun ønsker tilgang til Facebookgruppa for hjelp og support?
Det spørsmålet forteller oss at du egentlig ikke er ute etter det vi tilbyr på WP Skolen. WP Skolen er for deg som vil lære å bygge nettsider med WordPress, og det gjør du ved å ta WP Basis kurset i første omgang. Det krever egeninnsats fra din side, men vi vil veldig gjerne hjelpe deg hvis du støter på ting som gjør at du ikke kommer videre. Derfor får du «evig» tilgang til Facebookgruppe for support når du kjøper kurset. Det fungerer som et klasserom hvor du kan rekke opp hånda og vi gjør det vi kan for å hjelpe deg videre.
Dette klasserommet(facebookgruppa) er for deg som tar kurset og har spørsmål rundt det vi underviser i. Det er ikke åpent for de som ikke følger «studieretningen». Du kan ikke dumpe inn i gymtimen og forvente svar på spørsmål som ble besvart i fysikktimen(hvis du hadde møtt opp… ).
Det er dessverre ikke slik at WordPress er WordPress. Det finnes utallige måter å gjøre ting på, både gode og dårlige. Vår måte er ikke den eneste, men vi har valgt de løsningene som vi selv har brukt og har gode erfaringer med. Og de erfaringene deler vi gjerne med deg!
5. Hjelp, nettsiden min er nede! Hvor er panikknappen?
WP Skolen holder primært på med undervisning i WordPress. Vi forstår veldig godt følelsen når en nettside går ned, og du føler at du mister kontroll og kanskje til og med salg pga dette. Vårt bidrag i slike situasjoner er bl.a. WP Hjelp! som alle Multi- og VIP medlemmer får tilgang til. Der ser du hvordan du retter opp kjente problemer selv.
Du kan selvfølgelig også be om hjelp i Facebookgruppa, og vi vil hjelpe deg etter beste evne. Men det er greit å være klar over at vi primært holder på med opplæring og ikke krisehjelp.
Hvis du faktisk trenger 24/7 support og har en nettside med stor trafikk og høy inntjening, så anbefaler vi å tegne en supportavtale med ett større firma. Det koster selvfølgelig litt mer enn et medlemskap hos oss, men til gjengjeld så har de folk på vakt døgnet rundt.
Målgruppen vår er først og fremst små og mellomstore bedrifter som ønsker å ha kontroll over nettsiden sin selv.
Når det er sagt, så har vi faktisk et tilbud til medlemmer som har bygget opp nettsiden iht det vi lærer bort. WP Watcher er en tjeneste WP Basis deltagere kan kjøpe tilgang til. Da tar vi ansvar for backup og oppdateringer av nettsiden din, og vi kan da i de fleste tilfeller få siden din opp i løpet av kort tid. Men igjen: WP Basis tilgang er inngangsporten til alle andre tjenester på WP Skolen.
6. Når kommer neste tilbud på WP Basis?
Den beste prisen på WP Basis får du akkurat nå! Vi kjører aldri tilbud i den forstand at du kan forvente lavere pris i salgsperioder. Hvis du står på en av våre e-post lister, så vil du bli varslet når vi planlegger prisoppgang. Men når prisen har økt, så kan du være trygg på at prisen IKKE går ned igjen.
Jeg vet ikke om du har kjøpt en vare, for så å oppdage at den kommer på tilbud til halv pris uka etter. Man føler seg rett og slett litt lurt. Vi ønsker ikke at våre kunder skal oppleve det. Så laveste pris vil alltid være NÅ, uansett når du kjøper!
Det finnes ett unntak når det gjelder reduksjon i pris. Vi har en gjensidig rabattavtale med ProIsp. Hvis du er kunde hos dem, kan du kontakte dem og få en rabattkode som gir deg kr 500,- i rabatt på WP Basis. Og motsatt vei, kjøper du kurs hos oss så kan du få rabatt på webhotell hos ProIsp. Du finner rabattkoden under «Medlemstilbud» når du er logget inn som medlem.
7. Hva er forskjellen på support via Facebookgruppe og VIP support?
Alle som kjøper WP Basis kurset får tilgang til facebookgruppe for support på «livstid»(altså ingen utløpsdato der heller). I gruppa svarer vi på alt som lar seg gjøre å svare på, uten å logge inn på din egen nettside.
Er du VIP medlem så får du prioritert support på e-post. Vi logger gjerne inn på nettsiden til VIP medlemmer for feilsøking, eller evt. for å vise hvordan du løser dine konkrete utfordringer. Da får du i såfall en videosnutt i retur, som viser hvordan du løser det du står fast med.
Du kan være VIP medlem så lenge du vil, eller så kort tid du vil. Du kan ha medlemskap i perioder hvor du jobber mye med nettsiden, og melde deg ut når du ikke trenger ekstra support lenger. Uansett beholder du alltid tilgang til WP Basis kurset og facebookgruppa.
8. Facebookannonsene mine fungerer ikke, kan dere hjelpe?
Vår førsteprioritet er opplæring i WordPress, Facebookannonser er det mange som kan mye mer om enn oss. Vi kan hjelpe deg med å legge inn piksler via script eller plugins, men selve annonseringen må du få hjelp med av noen andre.
9. Lærer jeg å bruke LeadPages i deres kurs?
Skal du igang med listebygging, optins og landingssider, så finnes det mange muligheter. Både med og uten bruk av eksterne eller interne løsninger. Når det gjelder landingssider, så kan det faktisk gjøres uten en eneste ekstra plugin på din egen nettside. LeadPages er en ekstern løsning, dvs at det ikke er en plugin du installerer på egen nettside. Ønsker du en lignende løsning for WordPress, så er Thrive Architect et godt valg med flere hundre maler for ulike type landingssider.
Trafikk er en rankingfaktor, og spesielt om du bruker penger på å annonsere landingssidene dine, så bør du ikke gå glipp av muligheten til å sende trafikken til egen nettside. Vi anbefaler aldri å bruke løsninger som sender trafikken din vekk fra din egen nettside(slik LeadPages i praktisk gjør!) Bygg heller din egen business på nett!
10. Lærer jeg å bygge landingssider?
Hvis du har lest litt om hva vi står for her på WP Skolen, så vet du at vi er opptatt av eierskap til egen nettside. Derfor anbefaler vi å ha landingssidene dine på din egen nettside, og ikke hos andre leverandører. Thrive Architect er den løsningen vi mener er absolutt best på markedet, og du lærer hvordan du bygger landingssider(+ mye mer) med Thrive Architect i WP Thrive kurset vårt.
Vi har også en egen bonus for alle som kjøper WP Basis kurset, som viser det hvordan du setter opp en enkel landingsside uten å kjøpe en eneste plugin. Det er faktisk fullt mulig å bygge landingssider helt gratis.
11. Hvor finner jeg telefonnummeret deres?
Telefon er et verktøy vi bruker svært lite på WP Skolen. Grunnen til det er at vi vi gi best mulig support til våre VIP medlemmer. Og ikke minst effektiv support.
Det skjer derfor via e-post og video til VIP medlemmer, fordi det er den mest effektive måten vi kan hjelpe på. Sender du et spørsmål på mail, så kan et svar med en fem minutter lang video i de fleste tilfeller gi langt bedre hjelp enn en halvtimes telefonsamtale(eller enda lengre….)
Mye av arbeidsdagen går til å lage videoer som skal komme flest mulig medlemmer til gode. Det sier seg selv at det å snakke i telefonen, og ta opp video samtidig, fungerer svært dårlig. Derfor kommer du til en telefonsvarer, hvor du blir bedt om å sende oss en e-post om du ringer.
Vi kan dermed hjelpe langt flere på kortere tid, til en pris de aller fleste har råd til. Et VIP medlemskap koster mindre pr måned, enn det de fleste webdesignere tar pr time.
Vi har lært å kjenne den typiske deltageren på WP Skolen, og vi vet at de aller fleste ønsker raske svar på konkrete spørsmål. Det får du som VIP medlem, og du vil også oppdage at det fortsatt er snakk om personlig support. Selv om vi ikke snakker sammen så ofte.
Er du VIP medlem så er det mulig å avtale en samtale ved behov. Men vi gir ikke teknisk support via telefon/Skype/Zoom el.l. Det finnes tilfeller hvor medlemmer har behov for noen å sparre med vedr. valg av løsninger f.eks, og da er det mulig å avtale tid for en prat.
12. Tilbyr dere support via TeamViewer, Zoom eller annen type skjermdeling?
Nei, vi gjør ikke det. Og her er grunnen til det:
Vi fant fort ut at det er en type support som er svært lite effektivt tidsmessig. Det førte til stadig repetering av problemer vi har løst tidligere for andre medlemmer. Utfordringer vi svært ofte har besvart i kursleksjoner og medlemsblogger.
Samtaler med skjermdeling er tidkrevende. For det første krever det at man avtaler tid i forkant, ellers blir det helt umulig å planlegge arbeidsdagen. Det krever også at begge parter møter presis til avtalen, og at vi holder oss til avtalt tid og ikke minst tema. Og selv om vi har avtalt tema i forkant, så dukker det gjerne opp mange andre spørsmål i tillegg.
Men den viktigste grunnen til at dette er en dårlig løsning: Det man går gjennom i løpet av en samtale med skjermdeling, er veldig ofte glemt neste gang samme problem dukker opp.
Dagens VIP support fungerer mye bedre for begge parter:
Alle VIP medlemmer får tilgang til supportsystemet vårt, vi svarer i løpet av neste arbeidsdag. Og er det ting som tar lengre tid, så får du beskjed om det. Er det behov for det, så svarer vi med video, slik at du selv ser hvordan du kan løse problemet ditt. I stedet for å dele skjerm, logger vi inn på din side og filmer det vi gjør.
Videoene blir liggende på vår Vimeo konto, og hvis du vil kan du installere en plugin som heter WP Help og legge videoene du får fra oss inn med WP Help på din egen nettside. Da har du din egen «help desk» og du kan gå tilbake og repetere neste gang du får samme utfordring.
13. «Det er viktig for meg å kunne snakke med noen når jeg støter på problemer.»
Det finnes tilfeller hvor det hjelper å snakke med noen om problemer man har. Men vår erfaring er at det svært sjelden gjelder teknisk support. Hvis du har behov for hjelp til å løse tekniske problemer i WordPress, så kan vi hjelpe. Men om behovet for å snakke om problemer er større, enn behovet for konkret hjelp, så er det ikke sikkert vi er den beste løsningen for deg.
Med fare for å virke litt arrogant, men jeg tar sjansen… Vi har veldig ofte hørt lange beskrivelser av et konkret problem mange ganger før. Og ofte trenger vi ikke en lang forklaring rundt problemstillingen, før vi skjønner hva det handler om. Og ofte har vi allerede laget videoer som beskriver akkurat det problemet du har, som vi raskt kan sende deg en link til.
Er du VIP medlem hos oss, så vil vi alltid forsøke å hjelpe deg når du støter på problemer. Men da må du sende oss en mail og fortelle hva problemet er. Ofte kan ett enkelt skjermbilde fortelle oss mer enn en halvtimes samtale. Ofte får du et videosvar, som viser løsningen på ditt problem.
Vi ønsker å bruke tiden vår så effektivt som mulig. Det gjør at vi kan holde lave priser, og samtidig hjelpe mange
14. Handler kursene om blogging?
Nei, ikke i den forstand at det handler om hva du skal skrive om, hva som skaper engasjement osv. Men en blogg er selvfølgelig en del av det å sette opp en nettside.
WordPress startet jo som et verktøy for bloggere, men i dag er WordPress et komplett verktøy for å bygge alle slags nettsider. WordPress har en innebygget bloggfunksjon og du lærer selvfølgelig hvordan du tar den i bruk, men det er opp til deg om du vil være en aktiv blogger eller ikke.
For de aller fleste bedrifter vil en aktiv blogg være ett nyttig verktøy for å gjøre bedriften din mere synlig på nett. Regelmessig oppdatering av nettsiden vil alltid være positivt i Google sine «øyne». Men det som er viktig er at det publiseres nytt innhold regelmessig. Du MÅ ikke bruke bloggen til det, du kan også bruke statiske sider om det er mere hensiktsmessig for deg.
15. Lærer jeg hvordan jeg setter opp nettkurs og medlemsportal?
Det finnes mengder av utvidelser som kan brukes for nettkurs og medlemsportal i WordPress. Erfaringen så langt er at de fleste som skal i gang med dette, trenger 1:1 support underveis. Ikke fordi det nødvendigvis er veldig komplisert, men med WordPress finnes det veldig mange måter å gjøre ting på. Både smarte, og ikke fullt så smarte måter. Send en mail til kristin@wpskolen.no, så finner vi ut hva som passer for deg og hvor mye hjelp du trenger underveis i prosessen.
16. Lærer jeg hvordan jeg setter opp betalingsløsning?
Akkurat som med nettkurs, så finnes det mengder av alternativer for hvordan du kan sette opp en betalingsløsning på nettsiden din. Hvis du har en PayPal eller Stripe konto, så er det ofte veldig enkelt å knytte disse opp mot en WordPress utvidelse. Du kan f.eks sette opp ett påmeldingsskjema med Gravity Forms eller WP Forms, og knytte skjemaet sammen med Stripe eller PayPal for å ta imot betaling. Dette har vi eksempler på på medlemsbloggen som Multi og VIP medlemmer har tilgang til.
Hvis du skal i gang med nettkurs eller nettbutikk, så vil ofte betalingsløsningen være integrert i den utvidelsen du velger. Som nevnt i forrige spørsmål, så har vi et eget medlemsnivå hvor du lærer alt om å sette opp nettkurs og medlemssider. Vi har valgt en kombinasjon av WooCommerce, Woo Membership/Subscriptions, WP Courseware m.flere. Det er ikke sikkert du trenger alle plugins for å sette opp det du trenger for å selge dine produkter og tjenester.
Vi sparrer gjerne med deg som har kjøpt WP Basis kurset. Fortell oss om planene dine, og vi kan hjelpe deg å finne løsninger som passer ditt behov.
17. Lærer jeg hvordan jeg bygger e-post liste?
Hvis du velger Multi eller VIP medlemskap, så får du tilgang til «Kom i gang med listebygging» kurset. Der lærer du hva alle disse begrepene som brukes om listebygging betyr. Som f.eks freebie, optinboks, autoresponer, landingssider osv?
Når du vet hva du trenger, så er det på tide å velge en leverandør. Der har vi to kurs som også er inkludert i Multi og VIP medlemskapene, «Kom i gang med MailChimp» og Kom i gang med «Campaign Monitor». Her viser vi helt konkret hvordan du setter opp din første liste, hvordan du sender ut e-post kampanjer, autosvar til de som melder seg på listene dine osv.
Ellers er Thrive Leads et suverent verktøy for å sette opp ulike former for optins på nettsiden din. Vi har et eget kurs som heter WP Thrive som viser hvordan du kan bygge optinbokser som faktisk konverterer med Thrive Leads.
Mere informasjon om medlemskapene finner du her.