Noen ganger så lurer jeg på hvordan folk tenker når de skal bygge en business på nett.
Det mest logiske når du skal bygge en fysisk bedrift, er at du enten kjøper eller leier et lokale som rommer de aktivitetene du skal holde på med.
Det ville vært ganske upraktisk om du skulle hatt lager ett sted, butikk et annet sted, administrasjonen på et tredje sted, markedsavdeling på et fjerde sted osv. Spesielt hvis du driver et enkeltmannsforetak….
![Ser din business på nett ut som en liten landsby?](https://wpskolen.no/wp-content/uploads/2017/08/landsbyliv.jpg)
Allikevel er det akkurat det mange velger. I stedet for å samle alt under ett tak, blir man sittende som ordfører i sin egen virtuelle landsby og bruker masse tid på transportetapper(les logge ut og inn av diverse nettløsninger).
I verste fall kan du ende opp med en lite brukervennlig løsning, ala det eksemplet du kan lese om lenger ned i artikkelen her.
Er det en ting vi er opptatt av på WP Skolen, så er det eierskap og det å ha full kontroll på innhold på sin egen nettside!
Vi har fire pilarer vi bygger grunnmuren på:
- Eget domene
- Solid hosting
- WordPress med theme og plugins fra solide leverandører
- Sikkerhet og backup
Vår webside er kjernen i alt vi holder på med, eller eiendommen vi holder til i om du vil. Alt som er en sentral del av virksomheten vår, befinner seg innenfor veggene i dette “huset”.
Du kan selvfølgelig bruke andre plattformer enn WordPress også, men det viktige er at du “er herre i eget hus!”
Det finnes mengder av nettløsninger for f.eks nettkurs. Teachable, Udemy, Kajabi for å nevne noen. Vi har ikke en underavdeling på noen av disse stedene, fordi vi liker å ha kontrollen selv.
Det finnes mengder av nettløsninger for landingssider. Som f.eks LeadPages, Unbounce, Instapage, Wishpond, m.fl. Vi har landingssider under eget tak, fordi vi liker å ha kontrollen selv.
For ikke å snakke om løsninger for websider og blogger, der har vi mange…Wix, Squarespace, Weebly, Tumblr, WordPress.com og mange mange flere. Vi er ikke der heller, fordi vi liker å ha kontrollen selv.
Ja, vi liker å ha kontrollen selv 🙂
Felles for alle de nevnte løsningene er at du legger ut innhold på en plattform du ikke har kontroll over selv. Hvis de som står bak løsningen bestemmer seg for å gjøre endringer, så spør de sjelden om det er greit for deg.
De gjør det som er i deres egen interesse og det de selvfølgelig tjener mest penger på. Det gjør vi også, fordi vi liker…..jeg skal gi meg nå. Men ja, jeg er en kontrollfreak 🙂
![Det KAN være både enklere, billigere og sikrere og samle verdiene under ett tak.....](https://wpskolen.no/wp-content/uploads/2017/08/under-ett-tak.jpg)
K.I.S.S(Keep It Simple Stupid)
Jeg har kjøpt mange nettkurs opp gjennom årene. Og her om dagen skulle jeg inn på et av dem, men jeg husket ikke linken til siden. Og ikke fant jeg mailen med login i farten heller.
Jeg ønsker absolutt ikke å henge ut vedkommende, fordi det er en person jeg har kjøpt flere kurs av og har stor respekt for, fordi han kan det han lærer bort. Men jeg har ikke særlig sans for måten hans business på nett er organisert på.
Jeg forsøkte å tippe på et par url’er i adressebaren i nettleseren, men bommet på navnet. Han har ikke særlig logiske navn på kursene og medlemskapene han selger.
Så jeg gikk inn på navnet til vedkommende, www.navnet-hans.com.
Der fant jeg linker til optinsider for kursene hans, da han kun har åpent for salg i perioder.
Og hvor lå de……jo de lå på:
https://navnethans.leadpages.co/kurs-1
https://navnethans.leadpages.co/kurs-2
osv.
En landingsside skal som kjent ikke ha mer enn en utvei, så jeg klikket meg tilbake til navnet-hans.com for å lete videre. Både kursene hans og medlemssiden har som sagt ganske lange navn, men jeg fant da i det minste den riktige måten å skrive disse på.
Så jeg fortsatte jakten og skrev inn navn-pa-kurset.com!
(Hvorfor jeg ikke googlet det? Jeg gjorde selvfølgelig det, men han ranket ikke på topp for sine egne kursnavn engang!)
Gjett hvor jeg kom når jeg skrev inn riktig-navn-pa-kurset.com………..det var rutet videre til
navnet-hans.leadpages.co/navn-pa-kurset.
Og hva fant jeg der…en optin for tre gratis videoer til kurset jeg allerede har kjøpt! På’n igjen.
Neste forsøk, jeg tipper på Kajabi. Jeg lever jo av å selge onlinekurs, så jeg kjenner tross alt til noen navn på kursplattformer. (Men hva med de som ikke gjør det?)
Jeg skriver inn navn-pa-kurset.kajabi.com………….the page you were looking for was not found. Oki…
Så jeg googler Kajabi og finner ut at det ikke heter jo ikke kajabi.com lengre, nå heter det newkajabi.com. Dork!
Optimistisk skriver jeg inn navn-pa-kurset.newkajabi.com……..server not found!
Ok, så jeg googler “new kajabi login” og da finner jeg endelig noen linker til andre-kurs.mykajabi.com. Og da traff jeg endelig….navn-pa-kurs.mykajabi.com, der lå det jamen en login link.
Og jeg følte meg nesten som Øystein Sunde som lette etter sokkene sine i vasken og fant en klump innerst i putevaret. Men jeg var litt mere heldig, jeg fant faktisk det jeg lette etter. Han fant jo hverken mors eller fars sine, bare marsvinet….
Nå vet jeg ærlig talt ikke grunnen til at vedkommende har valgt å organisere bedriften sin på denne måten.
Men en ting vet jeg, og det er at det er svært lite brukervennlig for kundene hans. Nå driver denne karen butikken sin over dammen, og mye er som kjent annerledes der……over dammen.
SEO blant annet, er ganske annerledes over dammen….
Her hjemme i Norge er det fortsatt svært få som bryr seg om søkemotoroptimalisering, så her er det overraskende lett å oppnå god ranking på søkeord man skulle tro hadde litt konkurranse.
Og hvis det er noen som bryr seg litt, så poster de innhold i tre uker, ser ikke resultater, – og gir opp.
Google ser på mange ting når de skal ranke websider, og autoritet og alder er et par av dem. Det er med andre ord smart å bygge en stor og omfattende nettside, med mye kvalitetsinnhold – over tid. Har du gjort det de siste ti årene, så har du et fortrinn så det holder når det gjelder organisk ranking i søkemotorer.
Trafikk til websiden er en annen faktor…..
Denne karen jeg snakker om her, har gjort alt han kan for å spre trafikken til en mengde forskjellige domener og nettsider. Bloggen ligger på navnet-hans-blogg.com og podcast’en på navnet-hans-podcast.com. Kursene har hvert sitt domene, men i stedet for å koble domenene til kajabi siden, så videresender de bare til hver sin konto hos Kajabi….med navn som
kursnavn-1.mykajabi.com
kursnavn-2.mykajabi.com
osv.
Som sagt så er alt mye større i USA, det gjelder selvfølgelig antall kunder og trafikk til nettsidene hans også.
Men, hva er det som gjør at nordmenn følger samme eksempel?
Det sliter jeg med å forstå! Her i Norge har de fleste enkeltmannsforetak og småfirmaer i beste fall noen hundre besøkende pr dag. Og hvis man da gjør som de store i Amerika, og sender 90% av trafikken BORT fra sin egen webside? Vil du da noen gang oppnå høy organisk ranking på websiden din?
Svaret er høyst sannsynlig NEI, hvis du ikke er helt alene om din nisje i markedet.
Facebookannonser og sosial medier er en fin ting!
Nå tror du kanskje jeg er ironisk, basert på de bastante meningene om å ha full kontroll. Men helt seriøst, sosiale medier er helt gull. Er du heldig, så kan du oppnå masse “likes” og delinger av ting du poster der. Og det fører ofte til mere salg – helt gull!
I dag er det helt gull…., men hva med i morgen?
Baserer du all inntekt på trafikk fra sosiale medier, så har du ingen solid grunnmur. Da bygger du bedriften på et støttebein. “Jamen jeg tjener masse penger på Facebook……” Ja, du gjør sikkert det nå! Det var mange som tjente godt på å promotere seg på My Space også i sin tid….
Hvis du ikke har klart å skape et tydelig “brand”, eller merkevare på godt norsk, så er du glemt den dagen Facebook ikke viser ditt innhold til publikummet ditt lengre.
Facebook annonser er også helt gull for deg som har en business på nett!
Det er fortsatt relativt billig og du kan “skyte” rett mot målgruppen din. Og det er jo supert!
Men det er nok bare et tidsspørsmål før ALLE annonserer på Facebook også, og da kommer prisene til å skyte i været der også.
Vi betaler gladelig til Facebook hver eneste måned for å treffe potensielle kunder. Men den dagen vi slutter å betale, så må vi jobbe sinnsykt hardt for å treffe de samme potensielle kundene med budskapet vårt.
Antagelig treffer vi kun de kundene vi allerede har, pluss familie og venner som antagelig fjerner oss fra vennelista om vi blir for ivrige. Sånn har det blitt på samtlige populære plattformer for sosiale medier. Du må betale for å bli sett!
Men SEO var ikke død……
Foreløpig har vi ikke brukt en eneste krone på Google Adwords, men allikevel har vi over dobbelt så mange besøkende til nettsiden fra organisk Google søk som vi har fra Facebook(betalt og organisk tilsammen). Hvorfor? Vi publiserer alt innhold på vår egen plattform, vår eget domene og webhotell. Fordi vi liker…….jepp, å ha kontroll!
Landingssider, kurs og medlemssider ligger på ett og samme sted. Derfor er det veldig enkelt å finne oss på Google.
Jeg vil ikke at noen skal bruke mer enn maks 5 sekunder på å finne ut hvor de skal logge inn på kursene sine!
Vi har helt klart forbedringspotensiale på innsiden, men vi har i det minste et hus med grunnmur, vegger og tak over hodet i vår lille business på nett. Vi er ikke spredd over en virtuell landsby hvor man må løpe fra dør til dør for å finne oss.
En blogg jeg skrev for 2 år siden har fortsatt stigende antall besøkende for hver eneste uke.
Hvis du har lest mer enn en av bloggene jeg har skrevet så har du sikkert fått med deg at jeg er opptatt av søkemotoroptimalisering. Og dette er fortsatt grunnen.
Det spiller ikke så stor rolle for min del at “de som har greie på det” sier at SEO er sååå 2010.
For det funker fortsatt i vårt lille land. Til tross for at Google fyller halve førstesiden med annonser, så er det fortsatt gull å ligge på første plass i organisk søk.
Vi vet selvfølgelig ikke om det varer evig heller, men jeg tror vi kan være ganske sikre på at internett ikke forsvinner.
Jeg avslutter med et skikkelig kleint stock photo, men symbolikken passet så bra 🙂
Nettsiden med de fire pilarene og tak over hodet, er selve hjertet i hele WP Skolen, mens sosiale medier og e-post markedsføring er verktøy vi bruker for å peke mot kjernevirksomheten.
Selv om jeg er en kontrollfreak, så har jeg ingen behov for å ha kontroll over andre. (Bortsett fra hesten min.)
Så du må bygge din business på din måte. Det er her er kun mine tanker og filosofier rundt det å bygge et nettbasert firma.
Jeg er egentlig enig med deg, men det er så VANSKELIG å få til løsninger som kjører strømløst nok… Jeg har endt opp med Kajabi fordi det framstår så mye enklere. Har du gode tips til “alt i eget hus-løsninger”?
Hei Trine!
Jeg beklager så mye at jeg ikke har fanget opp kommentaren din før!! Om jeg har forslag..ja, jeg har jo det 🙂 WordPress kan være vanskelig, siden det er så ekstremt mange ulike løsninger å velge mellom. Det er jo en av grunnene til at vi startet WP Skolen 🙂 Men det finnes gode løsninger som ikke er veldig kompliserte å bruke. For nettkurs kan man f.eks bruke WP Courseware, evt. sammen med WooCommerce. Da har du en løsning som snakker med norske regnskapssystemer og gir bilag som tilfredstiller norske bokføringsforskrifter. Og en annen fordel med WordPress ifht Kajabi eller andre lignende systemer, er at man kan bygge ned løsningen igjen uten å måtte flytte eller miste tilgang til innhold. Det er dessverre mange som ikke lykkes med nettkurs også, men som allikevel ønsker å beholde kursinnhold og annet innhold på nettsiden, uten å måtte fortsette å betale for tilgang til ganske dyre kursplattformer. Den perfekte “alt i ett” tjenesten finnes nok ikke, men styrken til WordPress er jo nettopp det at det kan skreddersys ned i minste detalj. Men en viss læringskurve er det jo. Ellers hadde det ikke vært behov for våre kurs heller 🙂