Hvordan bli synlig på nett? Ved å gjøre innholdet ditt lett å lese!

Er det så enkelt? Men du, det blir en ganske stor jobb?

Jeg hadde en prat med en samarbeidspartner og vi snakket om søkemotoroptimalisering av nettsiden til en av kundene hennes. Nettsiden hadde mange enkeltsider med mye informasjon på hver side.

Men felles for nesten alle sidene var at de hadde en tittel, et bilde uten alt-tekst + en stor blokk med tekst.

Både vanlige folk og søkemotorer vil ofte ha problemer med å se hva disse sidene handler om!

Mange tror at det å bli synlig på nett er vanskelig og krever eksperthjelp

Men det å optimalisere en artikkel på nettsiden din for både folk og søkemotorer er i utgangspunktet enkelt.

Men om du har en nettside med 1000 blogginnlegg som skal optimaliseres for søkemotorer, og alle består av en tittel + en blokk med tekst…..

Ja, da har du en ganske stor jobb foran deg!

Med andre ord: Ikke utsett søkemotoroptimaliseringen! Gjør det hver gang du poster et blogginnlegg eller publiserer en side i WordPress.

Hvordan du gjør det? Heng med….

Søkemotoroptimalisering = brukervennlighet!

Det kan du godt bruke som en huskeregel når du skal publisere innhold på nettsiden din. Hvordan gjør man en artikkel “brukervennlig”? Jo, man sørger for at innholdet er lett å lese. At essensen i artikkelen kommer fram ved å hvile øynene på siden i 2-3 sekunder.

Her er to versjoner av samme artikkel. Hvor lang tid bruker du på å se hva de to versjonene handler om?

Bortsett fra tittelen, så er teksten akkurat den samme i begge versjoner!

Vi leser ikke, vi “scanner”!

Når du skriver tekst som skal publiseres på nett, og høyst sannsynlig blir lest på en skjerm, så må du tenke litt annerledes enn om du skriver en bok eller en novelle.

Tenk deg sjøl….når du tar med deg en bok og setter deg i godstolen, så er du motivert for å koble av en stund. Du lever deg inn i historien og glemmer det som er rundt deg.

Gjør du det når du setter deg foran skjermen og søker etter f.eks “WordPress Sikkerhet”? Høyst sannsynlig ikke! Hvis “WordPress sikkerhet” er søkefrasen du bruker, så er du gjerne ute etter en rask løsning på et konkret problem.

Hva gjør de fleste da?

  • De åpner den siden som ligger øverst på Google
  • De tar på “scanne-brillene”
  • De leser overskrifter og uthevet tekst

Ser de at innholdet er relevant i forhold til det de søkte etter, så er sjansen for at de leser resten også ganske stor. Men møter de en blokk med tekst, så vil de antagelig gå tilbake til Google og lete videre.

Google sine roboter er ikke mennesker, men Google jobber hele tiden for å få robotene programmert til å “tenke” som mennesker som gjør et googlesøk. Sånn litt enkelt forklart 🙂

Når en robot kommer inn på “Versjon 1” av artikkelen her så ser den etter innhold i html format. En <p> foran teksten, og en </p> etter, forteller at dette er ett kompakt avsnitt med tekst, uten noen form for formattering.

Ingen overskrifter, ingen bilder, ingen linker….

Innlegg som ikke er søkemotoroptimalisert

Roboten får kryss i øya, og tenker “Boooooring”! (= kjedelig på norsk).

Vi vil gjøre roboten litt mere happy når han kommer på besøk!

Han vil tross alt hjelpe deg å bli mere synlig på nett, men du må gjøre litt selv også!

Han kommer inn på versjon to av denne siden og finner overskrifter1(1), og han tenker lovende….her går vi videre. Han finner også en “Alternativ tekst”(2) til bildet. Og den alternative teksten inneholder “WordPress sikkerhet”. Det har han også sett i den ene overskriften.

I tillegg finner han ord som spam, malware, hacker/hackere, men fordi “WordPress sikkerhet” finnes mellom h2 tagger(dvs. merket med “Overskrift 2” i WordPress) og i alt-beskrivelsen, så er han på god vei til å trekke en konklusjon om at nettopp “WordPress sikkerhet” er temaet her.

Søkemotoroptimalisert tekst

Roboten krabber videre og finner en overskrift til, og han finner også tekst mellom <p> tagger. Han skjønner da at du har delt opp teksten i korte avsnitt for å gjøre det enklere for leserene dine. (Disse <p> taggene vises ikke i WordPress, men de vises i kildekoden til siden din, og det er den roboten ser.)

Han begynner å like stilen din, og vurderer allerede å komme tilbake senere for å sjekke ut mere av innholdet ditt.

Så kommer han til en link(4) til en ekstern side. Han kjenner igjen siden det er linket til, og vet at det er en seriøs aktør som står bak den. Det er også en ting han liker.

Google liker naturlige linker

Arbeidsgiveren hans har sagt fra at linker er bra, både eksterne linker til andre nettsider som leverer innhold av god kvalitet, og interne linker som går til andre sider på din egen nettside.

Vi kunne fortsatt “tegneserien” her, men jeg tror du har skjønt poenget! Gjør du innholdet på nettsiden din lettlest for de som kommer på besøk, så slår du to fluer i en smekk.

Legger du ut nytt innhold på nettsiden din jevnlig, og optimaliserer så godt du kan, så vil du garantert se resultater på sikt. Såkalt organisk ranking(ikke betalt) kan ta litt tid, spesielt for søkeord som har stor konkurranse. Så ikke gi opp, selv om du ikke ser resultater på dagen!

Regelmessig publisering av godt innhold vil alltid gi resultater på sikt.

Vil du ha flere tips om hvordan du blir synlig på nett? Mer om søkemotoroptimalisering finner du her! ← PS! Dette er en internlink 😉

SEO og brukervennlighet går hånd i hånd!

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.