Noe av det aller, aller første du kommer til å ha fokus på (eller kanskje du allerede er der?) når du skal opp med ny nettside er det store spørsmålet: Hvordan skal siden se ut?
Og nettopp fordi det er et så stort spørsmål, så er et lett å gå seg vill. Om det høres kjent ut (eller du vil unngå det), så er denne videoen til deg.
Hva er det første du selv ser på en side?
Hva er det som fanger din interesse aller først når du kommer inn på en ny nettside?
Hva er det som gjør det nysgjerrig nok til å søke mer rundt på denne nye siden?
Hva gjør at du eventuelt tar kontakt med den som står bak nettsiden?
Det som er lett å gjøre når du skal i gang med å sette opp en helt ny nettside eller gjøre om på den du allerede har, er å stupe ned i alle muligheter som finnes. Eller lytte til alle gode råd, samtidig. Eller forsøke å gjøre absolutt alt (!) på bare noen dager.
Dermed glemmer vi hvorfor vi egentlig gjør det vi gjør, og hva det er vi egentlig trenger å gjøre.
Hvordan synes du en fin side ser ut?
Det finnes like mange ulike nettsider som det finnes mennesker som står bak disse sidene. Noe treffer deg, og noe meg. Noen sider bruker du gjerne masse tid på, selv bare for å la deg inspirere, mens andre sider klikker du deg fort av.
Så et sted å starte, om du skal opp med ny side, er å begynne å legge merke til; Hva er det jeg tiltrekkes av på en nettside?
Hva er det som gjør at du selv feks tar kontakt med en kiropraktor etter å ha sett nettsiden til vedkommende. Eller en coach, eller en hudpleier eller hva det nå enn er av tjenester du søker etter.
Hva gjør at du velger å kontakte den ene personen, versus den andre, selv om begge har nettside, begge har lik utdannelse og tilbyr samme tjenesten?
Hva gjør deg nysgjerrig?
- Er det noe med det visuelle som treffer deg i det du åpner nettsiden?
- Er det bilder du ser med en gang?
- Er det fargene?
- Eller den første teksten du leser?
- Er det oversikten?
For hva som treffer deg kan være et sted å starte for å finne ut hvordan din side skal se ut.
Drømmekunde eller kundeprofil – men hvem er denne personen?
Du har sikkert hørt uttrykk som drømmekunde, ideal kunde, kundeprofil osv. Og ideelt sett så er det slik at jo mer du kjenner ikke bare til dine eksisterende kunder men også potensielle kunder, jo bedre. Det er bare det at en slik prosess kan være tidkrevende og føles overveldende om du sitter alene med et enkeltmansforetak.
Da kan et sted å starte være med deg selv. Hva liker du?
Det fine med WordPress er at du kan endre på siden din igjen og igjen. Du gifter deg sjeldent med en løsning. Derfor kan du skape en side nå, med utgangspunkt i deg selv, for så å la den utvides og endres i takt med deg og kundene dine.
Hvor starter du akkurat nå for å få opp siden?
Etter å ha sett videoen øverst på denne siden, så anbefaler jeg deg å ta et stykke papir (jeg er stor tilhenger av en fin notatbok så slipper papirene å flyte utover) og en penn for så å skrive ned:
Hva treffer meg på en nettside?
Hva slags førsteinntrykk er det jeg ønsker å gi til mine kunder?
Lag en skisse på et ark (her er det ikke behov for noe kunstnertalent 😉 ) hvordan du ser for deg siden. For om du tegner at du skal ha et stort bilde øverst på siden din, så skjer det noe i hodet. Da vil du automatisk være innstilt på å finne et passende bilde. Det gjør det også lettere å velge theme når du etterhvert kommer så langt.
Så hva er det du tiltrekkes av? Og hva er det du evt ikke kan fordra (det er det også lurt å notere seg) og så lag deg en grov-skisse over hvordan iallfall førstesiden kan se ut. Det vil være til stor hjelp videre i prosessen.
Ønsker du mer konkrete tips og hjelp så sjekk ut gratis kurset WP Intro.