Endring i Facebook regler – Sørg for å ha Open Graph meta aktivert!

Joda, det kan du! Men kanskje ikke helt på samme måte som før. Fra Facebook’s blogg om endring av forhåndsvisning av linkposter:

Ved å fjerne muligheten til å tilpasse koblingsmetadata (dvs. overskrift, beskrivelse, bilde) fra alle linkdelingsposter på Facebook, eliminerer vi en kanal som har blitt misbrukt for å legge ut falske nyheter. Vi forstår også at mange utgivere har en arbeidsflyt som stoler på å overskrive link forhåndsvisning metadata for å tilpasse hvordan innholdet ser ut til publikum på Facebook. Vi er forpliktet til en løsning som støtter dem.

Det her er en endring som egentlig burde ønskes velkommen av alle. Det gjør at det ikke lenger er mulig å spre “fake news”, med mindre du da gjør det fra selve websiden din. (Ikke særlig smart…..) Det er bra at det gjøres noen grep for å unngå det, men det hadde kanskje vært bedre å bruke andre midler til å stoppe “fake news”. De som sprer den type innhold burde kunne stoppes på andre måter, men det er min høyst personlige mening 🙂

Større mediaaktører vil få mulighet til å forhåndsgodkjenne domenet sitt, og dermed beholde muligheten til å gjøre endringer direkte i poster de publiserer på Facebook.

Spør du meg, så burde alle seriøse aktører få den muligheten!

Har du en WordPress side, så har du fortsatt full kontroll over deling på Facebook

Bruker du Yoast SEO så kan du fortsette å endre tittel, bilde og beskrivelse akkurat som før, men du må sørge for at app id er lagt inn og open graph innstillinger aktivert.

Det gjør du under SEO -> Sosiale Medier -> Facebook:

Aktiver Facebook Open Graph innstillinger i Yoast SEO

Hvis du ikke får opp riktig tittel, bilde og beskrivelse ved deling på Facebook, så debugger du linken først, og deler den etterpå. Også akkurat som før.

Den eneste forskjellen er at du ikke lenger kan gjøre dette direkte i Facebook posten.

Tidligere var det mulig å skrive inn ny tittel og beskrivelse bare ved å klikke på disse feltene på selve Facebook innlegget før du delte linken.

Nå er det Open Graph metatagger som styrer hva som deles. Men om du legger inn det du ønsker å dele i Yoast innstillingene, så vil du i prinsipp ikke merke noen endringer.

Deling av linkposter via CoSchedule

Om du bruker CoSchedule til deling på Facebook, så må du publisere innlegget eller siden FØR du setter opp deling. Hvis du ikke gjør det, så vil standard metabeskrivelse fortsatt vises.

Så fort du har publisert innlegget vil Open Graph tagger lagres, og det du har valgt for visning på Facebook og/eller Twitter vil dukke opp her også.

Med andre ord, ingen dramatisk endring 🙂

PS! Bruker du ikke CoSchedule, så er det et verktøy vi anbefaler. Det er en enkel løsning for deling av innhold direkte fra bloggen til Sosiale Media kanaler.
CoSchedule: The Editorial Calendar For WordPress

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.