Hva vil det si å ha en unik nettside?

Er Unik Nettside et stort og litt uhåndgripelig begrep som gjør det lett å miste poenget? – for hva vil det egentlig si å ha en unik nettside?

Ta en titt på den websiden du har i dag, eller på skissen på det som skal bli websiden din. Hva er det som skal gjøre den unik?

En webside i seg selv er kanskje ikke så unik. Du har kanskje det samme themet som mange andre. En del bilder er kanskje kjøpt på IstockPhoto eller lastet ned fra gratissider. Du har gått på de samme kursene som så mange andre. Så hvordan ​finner du og klarer du å formidle det som gjør akkurat din side og ditt konsept unikt?

Fra hvor kom ideen om det du driver med?

Ofte starter det hele med en ide basert på noe du selv har erfart, funnet en løsning på og nå ønsker å formidle videre til andre. Dette “noe” kommer fra et sted av inspirasjon, noe du brenner for. Din unikhet, i form og tekst, kommer gjerne frem over tid. (I videoen nevner jeg hvordan slagordet Din Unike Nettside ble til).

Til deg som er Coach

Hva slags coach er du? Coaching er et bredt felt. Mange, mange definerer seg selv som coach. Hvordan er du annerledes? 

Din unikhet handler om noe som bare du eier.

Hvor mye kan du spisse din coaching-business? Er det innenfor kosthold? Trening eller det Mentale? “Jeg jobber innenfor alle de feltene”, sier du kanskje, men hvordan skal jeg da kunne skille deg fra alle andre som også leverer coaching innenfor alle tre feltene?

Din unikhet

Kan det være du har en spesiell historie – din historie – som er bakgrunnen for at du i dag selv er coach, og som handler om et tema du gjerne hjelpe andre med? Kan det være du en gang ble presentert for en metode som du selv hadde stor effekt av, og som du nå vil dele videre?

Om du er dønn ærlig med deg selv – hvem er hun eller han som du liker BEST å få jobbe med? Hva er hans eller hennes personlighetstrekk eller utfordringer?

Eller hva med den tilbakemeldingen du får fra kundene dine – hva er det de gjerne sier om deg? Kanskje er du utrolig god på å lytte forbi det de sier med ord og dermed mye kjappere enn mange andre kan komme rett i kjernen av kundene dine sin utfordring? Eller kan det være at du brenner intens for en helt spesifikt kundegruppe? 

Men hva med alle de andre?

Det kan være utfordrende å spisse seg. For vi er redde for å gå glipp av noe (les; kunder). Og så vil vi gjerne så mye! Men om vi prøver å være alt, for alle, så ender vi fort opp med å bli lite for noen få…  

Det visuelle på websiden

Legg merke til hva du ser i det du kommer inn på en annen sin webside – hva er det som skjer mentalt og fysisk i det du kommer inn på en side? Umiddelbart. ​Og hva er det man umiddelbart oppfatter når man kommer inn på din side? Tro meg; her har jeg trådd skikkelig i baret selv 😀 Se videoen så kan du høre min tabbe på akkurat dette.

​Det er så fristende å dele ALT du kan. Fortelle om alt du har av erfaring, alle metodene du kan tilby, all erfaringen du har, men; de som kommer inn på siden din søker ikke ALT du har. De er på jakt etter noe konkret. Og dersom du ikke gir de dette konkrete, så vil de fort klikke seg ut igjen.

Farger er vesentlig, selv når vi ikke er klar over det

Farger kan si mye, uten at vi en gang er det bevisst. Farger kan brukes til å utstråle et budskap, både separat og i kombinasjon. Hva er bakgrunnen for de fargene du har valgt på din side? Er det litt sånn tilfeldig? Kanskje basert på noen farger du selv liker? Eller har du en dypere mening bak? Hvordan du finner farger og fargekoder finner du her.

Hva er viktig for deg å signalisere?La oss si at kvalitet er en viktig verdi for deg og en verdi du gjerne vil at websiden også skal uttrykke. Tenk da over hvilke farger som best underbygger denne og lignende verdier. Eller du vil fremstå som profesjonell men som person så er du super entusiastisk, en som sprer glede og positiv energi. Da er dette egenskaper det er lurt å legge vekt på. Velg farger som forteller nettopp det; farger som viser at du er en som sprer glede. 

Så hva skaper din unikhet og din unike nettside?

Kombinasjonen av dine erfaringer, din kompetanse, det du brenner for, dine egenskaper, din personlighet. 

Det er ikke så lett å finne denne unikheten alene, så gi deg selv litt tid. Det kan være greit å sette opp siden, la den komme på plass rent fysisk mens du jobber med å finne det som skiller deg fra alle andre. Når du så har holdt på litt, så er det på tide å ta tak i og spisse din unikhet (om du da ikke velger å ta tak med en gang. Det kan spare deg for mye ekstra jobb og en mulighet til å komme kjappere til målet = få kunder, men hvilken vei du velger er avhengig av din prioritering). Det å lande din unikhet, din nisje, vil gjøre det lettere for kundene å finne deg, å få de riktige kundene til å kontakte deg (de du virkelig ønsker å jobbe med) og det er lettere å selv kjenne et eierskap til siden din. 

Ragnhild H. V.
Ragnhild H. V.
Artikler: 85

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.