«Jeg vet ikke hvor stor nytte jeg vil ha av å ha en nettside. Jeg har akkurat startet opp en liten bedrift».
Det kom en e-post her om dagen, med et åpent spørsmål om hva jeg tok for å sette opp en nettside. Nå tar jeg for øyeblikket ikke på meg nye web-oppdrag (men vi har jo WP Skolens kurs🙂 ) men eposten var allikavel interessant. Der sto det skrev blant annet; «Jeg vet ikke hvor stor nytte jeg vil ha av å ha en nettside. Jeg har akkurat startet opp en liten bedrift».
Kanskje tenker du at du må ha ALT på plass for å kunne drive en bedrift på nett. Det betyr alle (og de «riktige») systemene, listebygging, helst nettkurs, medlemskap og nettbutikk, pixler installert for Facebook annonsering, YouTube kanal og Vimeo konto. Fokuset kan så fort blir dratt bort fra kjernen i bedriften din – og isteden handle om alt dette du tror du må ha for å kunne skape deg en suksess. Og så kommer denne e-posten, med et motsatt perspektiv.
Trenger du egentlig en nettside?
Hvordan finner du frem til de tjenestene du selv bruker?
Når du søker etter en ny frisør, en massør, en ny tannlege, et verksted for EU test av bilen, hvor leter du?
Når du lurer på om det finnes noen som tilbyr en tjeneste i nærheten av der du bor, hvor leter du?
Nå du ikke husker adressen til fotografen, kiropraktoren, ridesenteret, møbelbutikken, hvor leter du?
Med mindre du har brukt samme frisør, rørlegger, verksted, blomsterbutikk, fysioterapeut og tannlege hele livet, og akter å gjøre det samme i uoverskuelig fremtid, så antar jeg at du søker deg frem på nett. Kanskje søker du på ord som; «snekker i Vestby», eller «psykolog Sandnes». Og hva får du opp da? Foruten gulesider og lignende tjenester; nettsiden til små bedrifter, enkeltmannsforetak, som har en nettside. Og som har brukt de ordene du søker etter aktiv på siden sin.
Det er en del misforståelser når det gjelder nettside, som at den må inneholde og være koblet opp mot ALT mulig, som er mulig. Eller at du automatisk kommer opp på Google så fort du har lansert en nettside, men det er tema for en annen blogg.
Hvordan kan potensielle kunder finne deg?
Uansett hvor liten bedriften din er, om du nettopp har startet, så vil jeg anta at du har en bedrift fordi du ønsker å gjøre den levedyktig. Leve av den. Kanskje til og med ekspandere. Foruten å vite nøyaktig hva det er du tilbyr, og til hvem, så kan det være lurt å sørge for at potensielle kunder har mulighet til å finne deg, ved søk. Og når de har funnet deg, at de lett finner kontakt info om hvem du er og hva du kan tilby
Hva trenger du?
Et visittkort, på nett. Start med det enkleste. Et domene + et webhotel + et par sider satt opp med WordPress.
Ha litt tekst om produktet eller tjenesten du tilbyr, litt om bedriften din/om deg og kontaktinformasjon.
Og så kan du utvide etterhvert. Legge inn bilder, mer tekst, kanskje noen artikler om du liker å skrive. Men du kan starte med fundamentet, helt enkel. Fundamentet må uansett være på plass om du senere skulle ønske å utvide nettsiden.
Hvordan komme i gang, helt enkelt?
Her! Om du er er usikker på dette med webside, om du er helt i starten av bedriftens karriere, om du vil prøve deg frem, om du vil få på plass fundamentet, først – Her kan du starte. Du må ordne deg domene og webhotel (men vi forteller deg hvor og hvordan). Kurset i seg selv er helt uforpliktende og gratis.
Så tilbake til spørsmålet om du trenger en nettside?
Jeg kan ikke si du MÅ ha en nettside, men jeg vil anbefale deg det. Du trenger ikke noe glitrende og avansert. Du trenger først og fremst et sted folk som søker etter det du driver med kan lande. Et sted de kan finne deg.