Det å få faste lesere på bloggen din TAR TID!
Spesielt om du ikke har tenkt strategi! Jamen, jeg har med søkeord i teksten slik jeg har lært at jeg skal….?
Ok, …eh…hadde du en god lærer? En som selv møtte opp i SEO timene på skolen? Det finnes faktisk lærere som har samme holdning til SEO som jeg hadde til gym(fortsett å les, så skjønner du hva jeg mener :-))
Hva ville læreren din ha skrevet i karakterboka di?
Jeg har hatt et slags forestilling i hodet, og trodd at jeg var et skolelys når jeg var yngre. Men en dag jeg holdt på å rydde, så fant jeg karakterboka fra både barne- og ungdomskolen, og fra videregående.
Vi hadde jo ikke karakterer i den forstand når jeg gikk på barneskolen. Vi fikk en bok hvor læreren ga en skriftlig vurdering etter hvert halvår.
Vet du hva som gikk igjen fra 1. t.o.m. 8. klasse?
- Kristin kan virke noe passiv og uinteressert i timene.
- Kristin har gode evner, men vi føler at de ikke blir brukt.
- Kristin hadde tjent på å være mer aktiv i timene og legge litt mere jobb i hjemmeleksene.
- Kristin har glemt boka hjemme litt for ofte til at vi kan si oss fornøyd med hennes ordenssans(hun har også blitt tatt på fersken med tyggegummi ved et par anledninger….fy og fy!)
Det var sant alt sammen – helt fortjent. Hvorfor var jeg så slapp? Jeg hadde ikke noe KONKRET MÅL! Jeg skjønte at jeg måtte møte opp og gjøre en viss innsats for ikke å bli sett på som en taper.
Men jeg hadde ikke noe imot å bli sett på som litt lat og i tillegg litt tøff i trynet. Skolelys var jo ikke noe kompliment akkurat…
Så hvor kom denne forestillingen om at jeg var et skolelys fra?
Noe skyldes vel selektiv hukommelse 🙂 Man husker gjerne det man vil. Men to ting skjedde når jeg begynte i 9. klasse..
- Jeg fikk et mål å jobbe mot, jeg ville jo ikke stå uten skoleplass når høsten kom!
- Jeg fikk en lærer som ga meg et realt spark bak.
Skryt har aldri motivert meg. De lærerene som prøvde å lokke fram evnene mine, lyktes ikke særlig godt. Men i 9. klasse fikk jeg en kick-ass lærer som blåste i lokkematen og heller provoserte meg så jeg våknet. Og jeg bestemte meg for at jeg “hæær’n fløtte meg”(*) skulle bevise at jeg kunne.
(*Lærer Zezanski’s yndlingsuttrykk).
Jeg husker veldig godt når vi ble kalt fram til kateteret i 9.klasse for å få vite standpunkt karakteren. Det var den gangen man gikk fra lite godt(Lg) til særdeles godt(S).
Lærer Zezanski sa: Meget godt
Jeg spurte: I hva da?
Og han svarer: I alle fag!
Jeg husker jeg spurte: I gym også? Meget i gym var rett og slett helt usannsynlig.
Jeg var av dem som alltid valgte skitur i gymmen på vinteren. Da var nemlig ikke læreren med. Vi gikk 50 meter unna skolen. Satt på en stubbe i skogen og spiste smågodt i en halvtime. Og spurtet tilbake i gjen for å virke litt slitne.
Men ikke gå glipp av det viktigste poenget her!
Jeg fikk et mål, jobbet hardt i ett år og det ga resultater!
Når jeg gikk ut av VK1 i elektronikk noen år senere hadde jeg 5’ere og 6’ere i samtlige fag. (Unntatt gym, noe av latskapen har jeg aldri blitt kvitt….. Bill Gates og jeg er litt på linje der. Han sier: ‘I choose a lazy person to do a hard job. Because a lazy person will always find an easy way to do it.’)
Vi begynte egentlig å snakke om søkeord, SEO og søkemotoroptimalisering….
Livet har tatt mange uventede svinger siden den gangen, men jeg har fortsatt å jobbe mot konkrete mål. Blant annet når det gjelder søkemotoroptimalisering og effektiv bruk av søkeord. Når jeg startet eget firma for noen år siden var planen å lage onlinekurs i WordPress. Jeg optimaliserte nettsiden min spesielt med tanke på det.
Men i stedet for å jobbe mot eget nettkurs, så endte jeg opp med å sette opp WordPress sider og nettkurs for andre kunder i stedet. En liten omvei til målet. En lærerik omvei!
Jeg fortsatte å oppdatere nettsiden med nytt innhold jevnlig. Jeg slukte alt jeg kom over om synlighet på nett og optimalisering av nettsider. Jeg jobbet meg opp mot 1. plass for mine valgte søkeord. Det tok over et halvt år før jeg var inne på førstesiden av Google for søkeord som “wordpress kurs“, “kurs i wordpress” etc. Etter et år lå nettsiden endelig og vippet mellom første og andre plass.
I dag ligger WP Skolen på førsteplass på alle søkeord og søkefraser som er viktige for oss. Med andre ord….
Søkeord som faktisk gir oss kunder!
Du må finne ut hvilke søkeord kundene dine bruker!
Og det er ingen gjettekonkurranse. Ved å bruke et gratis verktøy som Adwords, kan du lett finne ut hvilke søkeord folk FAKTISK bruker for å finne deg. Når nettsiden din er viktig for inntekten din, er det viktig å finne såkalte “buyers keywords”. Et annet supert verktøy for å finne søkeord er https://kwfinder.com ←Dette er en affilatelink som gjør at vi får en provisjon om du kjøper etter å ha klikket på denne linken. Vi anbefaler aldri produkter vi ikke selv bruker og er fornøyd med.
Med andre ord det folk søker etter når de er i kjøpsmodus!
Derfor optimaliserer vi først og fremst for søkeord eller søkefraser som “kurs i wordpress” eller “lære wordpress på norsk” på WP Skolen. De som bruker den type søkefraser er høyst sannsynlig nærmere å kjøpe et kurs i nettopp WordPress, enn de som søker etter “gratis blogg”.
Nå er det jeg som sparker folk bak!
I dag har rollene snudd litt for min del. Nå er det jeg som har elever og gir dem et “virtuelt” spark i baken.
Hvis du skulker i SEO timene og lurer på hvorfor du ikke får besøk på websiden din, da har du ikke gjort oppgavene dine. Så enkelt er det!
Gjør hjemmeleksa og du vil se resultater på sikt. Hvor lang tid det tar avhenger av mange faktorer som konkurranse, riktig bruk av søkeord(det lærer du i WP Basis kurset), jevnlig oppdatering av nettsiden, internlinking av søkeord/søkefraser og ikke minst autoritet/alder(nettsidens alder, ikke din egen:-))og konsekvent jobbing.
Google vil se om du mener alvor eller ikke med nettsiden din
De aller fleste ramler nemlig av lasset etter få uker. Noen holder kanskje ut med blogging et halvt års tid, men så forsvinner motivasjonen fordi de ikke ser raske resultater.
Akkurat som deg, så vil Google at de besøkende skal finne relevant og interessant innhold på websiden din. Det er det søkemotoroptimalisering handler om! Hvis du sørger for godt optimalisert og brukervennlig innhold for leserne dine, så vil du oppnå både god ranking og få besøkende til nettstedet ditt på sikt.
Herlighet, jeg skal jo ikke ha blogg! Jeg driver da et seriøst firma, ikke utlevering av privatlivet på en blogg!
Mange lever fortsatt i den troen at det å blogge handler om å ta bilder av antrekket sitt og poste på nett en gang om dagen.
Men seriøst, driver du et seriøst firma, så bør du ha en “seriøs” blogg også. Om du publiserer innhold via en blogg eller via statiske sider, spiller ingen rolle. Poenget er at du deler ting som er viktig for kundene/leserne dine jevnlig.
Den tiden hvor du kunne ha en nettside uten ansikt er forbi. Nå vil folk vite hvem de har med å gjøre! Hvem de handler av, hvilke verdier firmaet har, om kjemien stemmer om man vurderer et tett samarbeid med noen.
Du må vise hvem du er og hva du står for!
“Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.” — Winston Churchill
Ikke gi opp når du har kommet halvveis! Det gjelder på alle områder i “business’en” din. Ikke bare når det gjelder søkemotoroptimalisering. Du må sette deg både kortsiktige og langsiktige mål og jobbe mot dem.
Teste, evaluere og justere. Igjen og igjen og igjen og……!