Hvordan kommer du deg i mål med websiden din, med det resultatet du faktisk ønsker deg?
Her er de tre spørsmål det er smart å stille seg for å komme dit at websiden din gjør for deg det du ønsker den skal gjøre.
Steg for steg…
Har du noen gang pusset opp et hus du selv bor i eller kanskje vært innom tanken på å gjøre det? Da vet du at det ikke er spesielt lurt å gjøre ALT på en gang! Uten en plan. Når vegger er på vei opp eller ned i samtlige rom, vannet er stengt av, det er håndverkere over alt og i tillegg må du kanskje vente på noen leveranser, da kan det bli litt utfordrende å få hverdagen til å flyte. Kaos er et passende ord. Det er kanskje derfor folk med litt erfaring på den fronten gjerne velger å ta for seg ett og ett rom. (eller bor et annet sted men oppussingen foregår). De har en langsiktig plan, og gjør litt og litt, jevnt og trutt, til drømmehuset endelig er klart.
Og det er derfor en nybygg må starte med en tomt, så en grunnmur før selve bygget kan reises. Og pynte-putene er siste som kommer på plass;)
Nettsiden din er litt sånn.
Begynner du i feil ende – med pynteputa først – uten en plan, uten en klar tanke med hvor du vil ende opp, da kan prosessen bli noe kaotisk.
Det er nettopp derfor jeg vil ta deg igjennom tre spørsmål.
Det gir deg ryddighet – oversikt og klarhet på hvorfor – for hvem og hvordan …
Kanskje et snodig spørsmål å stille, men har du noen gang besvart det?
Hvorfor skal du være på nett?
Det kan virke så selvfølgelig. ”Det må jeg jo” men hvis du ikke vet HVORFOR så kan du heller ikke velge rett navn på nettsiden, kjøpe de riktige systemene eller lage en side som faktisk presenterer og representerer deg slik du egentlig ønsker å fremstå. Isteden ender du opp med en side som ja, er på nett, men på ingen måte utstråler hvem du er. Du blir bare en av massen.
Så hva er ditt Hvorfor?
Kanskje du har en etablert coachingbusiness i en by eller et tettsted men tilbyr samtaler også over Skype og derfor ønsker å tiltrekke deg kunder også utenfor byen du holder til.
Kanskje har du en lokal butikk og ser muligheten for å kunne poste alt fra åpningstider til info om når det er tilbud på nett, så slipper du kanskje noen av telefonene og kan samtidig skape litt mer blest.
Kanskje er du helt fersk som gründer, men et supert konsept som du bare VET må ut til massene! Og det er via nettsiden din du kan nå ut.
Det er ikke HVA som er ditt HVORFOR som er viktig. Det er at du VET hva som er ditt HVORFOR som er avgjørende.
Når dette ikke er klart så kan snuble og trå feil i sånne ting som hva siden skal hete, dvs domenenavnet du velger, kjøpe og laste ned systemer og tjenester som overhode ikke tjener ditt formål eller som du kanskje ikke trenger engang.
Så hvordan finner du dette store HVORFOR?
Spør deg selv.
Når du vet ditt hvorfor så vil svaret være avgjørende for å navigere videre, både når det gjelder å bestemme navnet for siden, finne rett layout, design, velge innhold og systemer.
SÅ HVA ER DITT HVORFOR?
Del 2 av “3 smarte spørsmål for å komme i mål med websiden” finner du her.