Hvor finner jeg innstillingene for å legge inn søkeord?
Det er et spørsmål vi får veldig ofte, og det er ofte vanskelig å få folk til å forstå at det ikke handler om en innstilling!
Mange tror at de har gjort jobben hvis de har lagt inn en rekke søkeord etter hverandre i “focus keyword” feltet i Yoast SEO. DET er en stor misforståelse, som vi har snakket om tidligere: Yoast SEO og riktig bruk av «focus keyword».
Meta keywords hører hjemme i steinalderen
Det var en gang metakoden for søkeord faktisk ble vektlagt når det gjaldt ranking i søkemotorer. Og den gangen fantes det faktisk en innstilling for å legge inn søkeord. Men det var i internetts “steinalder” 🙂 På 90-tallet med andre ord.
Men det er mange år siden Google la noen som helst vekt på “meta keywords”
Noen nettsider har overlevd steinalderen. Ta en titt på www.arngren.net. Den er jo en kuriositet 🙂
Jeg gikk jeg på elektronikklinja på Ask Videregående på begynnelsen av 90-tallet, og vi hadde skoletur til Arngrens butikk i Oslo. Den gangen var det ingen nettbutikk, men den fysiske butikken var like kaotisk som nettsiden er i dag.
Hvis vi inspiserer litt kode hos Arngren, så finner vi følgende på forsiden:
<meta name="keywords" content="robot, ATV, QR X350, walkera, drone, elbil, elsykkel, kamera, oversetter, el-scooter, el-moped, el-sykkel, elektrisk sykkel, elbil, rc helikopter, rc produkter, el bil, elektrisk bil, el ATV, el-jeep, elektronikk, roboter, lysorgel, el-atv, elektrisk atv,">
Her har han forsøkt å fortelle Google og andre søkemotorer hvilke søkeord han mener er viktige for sin nettside.
Men…ingen bryr seg dessverre!
Meta keywords vs søkeord i innhold
Ok, så det finnes ingen innstilling for søkeord, hvordan forteller man da Google hvilke søkeord vi vil ranke høyt?
Vi publiserer innhold hvor søkeord er med! Så enkelt og så vanskelig!
Enkelt i den forstand at det viktigste vi trenger å gjøre er å inkludere søkeord i innholdet vi publiserer. Vanskelig i den forstand at det kreves arbeid fra din side om du vil oppnå høy ranking for dine søkeord.
Du må faktisk gjøre en jobb med å skrive tekster som inkluderer søkeordene dine.
Så hvorfor finner vi ikke arngren.net på topp for søkeordene han har lagt inn?
Søkeordene han har listet opp som meta keywords finnes omtrent ikke nevnt i selve innholdet på siden!
Vil du oppnå høy ranking for et søkeord, så må du ha søkeordet med i innholdet ditt
Vi finner faktisk noen av søkeordene til Arngren i Googles ranking. Denne siden: http://www.arngren.net/sykkel.html ligger på 42. plass for søkeordet: “elektrisk sykkel”. Ved søk på desktop vel og merke. På mobil er siden ikke inkludert i de 100 første plassene.
Hvis Arngren hadde optimalisert innholdet på denne siden, så ville han høyst sannsynlig hoppet vesentlig høyere opp ved å gjøre noen enkle endringer.
Og hva gjør man for å optimalisere innholdet?
Man må inkludere søkefrasen eller søkeordet i selve innholdet! Og når vi snakker om innhold, så snakker vi først og fremst om det folk ser på nettsiden din. Ikke metakoder som ligger skjult i kildekoden.
Den nevnte siden består av hele 2558 ord, men “elektrisk sykkel” er kun nevnt 4 ganger i teksten!
Google får altså svært få signaler om at denne siden handler om “elektrisk sykkel”. Her kunne Arngren ha inkludert søkeordet i overskrifter og undertitler, han kunne lagt inn alternativ tekst på bilder, + alle de andre tingene du kan gjøre for å optimalisere innhold for søkemotorer.
Les mer om hvordan du optimaliserer innhold her: Søkemotoroptimalisering – Bli synlig hos Google
Hvis vi inspiserer kildekoden, så finner vi også metakodene som er lagt inn på siden. Og her ser vi at “elektrisk sykkel” er inkludert i både title, description og keywords.
Men det hjelper så lite når søkefrasen ikke er i selve innholdet på siden.
Om du ikke husker noe annet fra dette blogginnlegget, så håper jeg du husker en ting: Du forteller Google hvilket søkeord du ønsker å oppnå høy ranking for ved å inkludere det i innholdet.
Bruk gjerne Yoast SEO sin plugin. Da får du hjelp til å analysere innholdet ditt før du publiserer, og du får konkrete tips til hvordan du kan forbedre sider og innlegg på WordPress siden din.