Bygge en liste? Hva er poenget, og hvordan gjør man det?
Ordet listebygging er ett litt ulogisk begrep. Som en del andre ulogiske vendinger i det norske språket.
Jeg pusset en gang opp en leilighet for Oslo Kommune hvor det bodde en familie fra Iran. De benyttet enhver anledning til å forbedre sine norskkunnskaper.
Far i huset kom og spurte meg en dag om hva det betydde å gå på rørleggerlinja. Han visste hva rørlegger var, og linjer også, men gå på en rørleggerlinje?
Det høres egentlig helt ko-ko ut når man begynner å tenke på det.
Skrive en liste er greit, men bygge?
Listebygging = Relasjonsbygging
Det vi mener når vi snakker om listebygging er egentlig å be om e-post adressen til de som besøker websiden din, mot at de får noe tilbake.
Det de får tilbake kalles en “freebie” eller en gulrot(!) på godt(?) norsk.
Denne “gulroten” kan f.eks være et PDF dokument(jeg vet… det høres bare dummere og dummere ut).
Men poenget,…er at du gir bort noe av verdi, i bytte mot e-post adressen til en potensiell kunde.
La oss si at denne potensielle kunden snubler innom websiden din helt tilfeldig. Hun digger siden din, hvor du selger garn og strikkeoppskrifter. Det er bare det at hun har garn til fire gensere liggende og har ikke råd til å kjøpe mer akkurat nå.
Men gulroten din…verdens lekreste oppskrift på drømmegenseren, den vil hun ha. Og legger gjerne igjen e-post adressen sin for å få den.
Hold kontakten med kundene dine!
Hun gir deg med andre ord muligheten til å holde kontakten med henne. Du kan sende henne flere e-poster med tips om nye garnsorter, flere oppskrifter osv. Du kan selvfølgelig risikere at hun melder seg av e-post lista di, men da var hun høyst sannsynlig ikke en potensiell kunde i utgangspunktet.
Sannsynligheten for at hun kjøper garn hos deg er nå vesentlig større, enn om hun bare hadde sveipet innom siden og forsvunnet igjen. Først har du gitt henne noe hun hadde lyst på, helt gratis, og i tillegg har du holdt kontakten og gitt henne nyttige tips og råd i mellomtiden. Og vips…du har fått en ny kunde.
Det er det listebygging handler om!
Her er noen praktiske tips for å komme igang for deg som har en WordPress side:
Du trenger en e-post tjeneste som Campaign Monitor, MailerLite, MailChimp, Active Campaign el.l for å sende ut mail og holde orden på listen(e) dine.
De fleste av disse leverandørene har også kode for optinbokser som kan limes inn på nettsiden din, slik at folk kan melde seg på din e-post liste.
Vil du ha litt mere kontroll over designet på optinboksene dine, så er Thrive Leads (affiliatelink) et supert verktøy. Den er helt genial til å sette opp lekre optinbokser.
Optinboks….enda et fremmedord? Det er en “boks” hvor du kan legge inn navn og e-post adresse. Her er et eksempel på en av våre:
ConvertPro er også et godt alternativ om du vil ha flere designvalg.
Har du lyst til å lære mer om hvordan du setter opp en WordPress side og bruker disse verktøyene, så er du hjertelig velkommen på kurs hos oss!
Les mer om WP Basis kurset her!
PS! En av bonusene til WP Basis kurset viser deg hvordan du setter opp en landingsside med optinboks, kun ved hjelp av gratis plugins.
PS!! Har du tatt WP Basis kurset, har du mulighet til å tegne et medlemskap som gir deg tilgang til kurs i listebygging, bruk av listeverktøy(Campaign Monitor og MailChimp), WP Thrive kurset som viser hvor enkelt du kan bygge landingssider, optins + mye mer.