Hvordan bruke telefonen til å blogge

Da jeg startet med webdesign for ca 11 år siden, så var alt med bilder veldig mye mer komplisert og kostbart enn i dag. Bildene tok jeg med speilreflekskamera og redigerte de i Photoshop. Uten å være en Photoshop-kjenner fra før, så var dette en langdryg affære;)

Vi har gjort oss noen erfaringer med web og WordPress gjennom disse årene, og det er den erfaringen du kan høste av inne på WPSkolen. Dette med bilder inkludert. I Basis kurset er en egen modul viet media (som bilder, lyd og video på nettsiden) og der lærer du bl.a. hva du IKKE må gjøre. Fordi vi (iallfall undertegnede;) ) har gjort tabben med å laste opp bilder i full, tung filstørrelse til mediabiblioteket i WordPress. Og bildefiler på 3-5mb tar opp mye plass! Helt unødig!

Nå finnes det heldigvis smarte plugins som sørger for at bildene nedskalleres før de lastes opp, men hva med redigeringen?

Bruk det du har for hånden – bruk telefonen til å blogge

Telefonen har du med deg stort sett overalt, uansett. I det ligger det en muligheten til å lage innhold til blogg artikler “on the go”, uten dyre investeringer. Photoshop er (stort sett) blitt overflødig for deg og meg som ikke jobber som grafisk designer eller fotograf. Det finnes løsninger som er mye, mye enklere å bruke og mye, mye rimeligere.

Fra å være noe jeg ringer eller skriver meldinger med, har mobilen blitt det viktigste verktøyet for å blogge.

stativ
Oftest bruker jeg en stabel med bøker som “stativ” til telefonen.

Her er min Steg for Steg – fra idé til blogg, med bruk av telefonen

Oversikten er basert på hva jeg bruker av systemer og apper akkurat nå.

Noter ned gode tekst-ideer, “on the go”

De fleste idéene kommer når jeg gjør noe annet, som å gå hjem etter å ha levert unger på skolen. Etter en FokusSamtale eller fordi jeg så eller leste noe som fikk meg til å tenke. Skjeldent er jeg da i en situasjon der jeg kan sette meg ned forran mac’en og skrive uforstyrret. Så mitt første Tips er;

Notater Bruk Notater på telefonen (eller andre enkle skriveverktøy på telefonen) Her noterer jeg ned og skriver mens jeg går, mens jeg rører i ei gryte (bokstavlig talt), eller har 2 min ledig. Noen ganger kommer teksten lett. Andre ganger er det kun korte setninger som lander først. Poenger er at ideene kjapt og umiddelbart blir skrevet ned.

Ofte er teksten og idéen knyttet opp mot hverandre. En ide blir til et bilde, eller motsatt. Eller en video. Denne bloggen er et eksempel på alle tre; en oppmerksomhet på hva jeg selv gjør + lysten til å dele det (lage video) + leke meg med telefon app’er for å redigere

Ta bilder og video med telefonen

gorilla pod
Et gammelt “GorillaPod” stativ med en holder fra noe helt annet som ikke lenger er i bruk. Mao – bruk og sett sammen etter behov;)

“Jo men jeg har ikke noe videokamera eller noe lokaler”. Jeg har hørt denne og versjoner av denne mange ganger. Det er kun en unnskyldning. Og det blir en evig utsettelse. For din blogg trenger overhode ikke et fancy lokale eller en videofotograf. Bloggen din trenger deg og telefonen din! Så bruk telefonen til å ta bilder som du kan bruke til en bloggartikkel i dag, eller til en bloggidé.

Akkurat som med tekst kommer de gode bildene når du gjør noe helt annet. Som å gå en tur eller sitter på café. Eller leser en bok. Ta bilder, der og da (ps. forsøk å ta bilder i godt dagslys). Lek deg med ulike vinkler. Et godt bilde kan alene være den beste inspirasjonskilde for en blogg artikkel.

Det samme gjelder for video. Fin ett sted i huset eller på kontoret der du har godt med naturlig lys. Sett telefonen opp på et “slags” stativ (se bilder for inspirasjon;) ) Og fyr løs!

Har du notert ned noe i Notater i forkant, så har du en viss idé om hva du vil snakke om. Føler du deg usikker på å snakke uten manus, så skriv et manus. Her er app’en Telepromter genial (se denne artikkelen hvor Kristin deler sin erfaring om nettopp den app’en)

Rediger på telefonen

app
Screenshot fra telefonen min med siden for redigerings-app’er

Jeg bruker kun iPhone til å ta bilder og video til blogg. Noen ganger går bildene rett ut på sosiale medier uten redigering. Andre ganger leker jeg meg i diverse app’er før de lastes opp. Og de samme bildene bruker jeg ofte også i bloggartiklene.

For video er det ofte behov for å kutte noe slik at det ikke kommer med når jeg klikker på opptaksknappen og når jeg avslutter. Oftest bruker jeg “Crop Video – Cut Videos Editor To Trim & Split Vid” til den jobben.

Til å lage effekter, endre farger ol på videoen (mest fordi det er gøy;) er Splice og Video Maker to app’er jeg har brukt en del i det siste.

Og når video er klar; publiser til YouTube (du må da ha en YouTube konto).

Fra telefon til WordPress

Når tekst er klar i Notater og bilder og video er ferdig rediger på telefonen og video i tillegg er lastet opp i YouTube så går jeg inn på Mac’en og gjør bloggartikkelen helt klar.

1. Skriv teksten klar (eller nesten klar) i Notater
  2. Ta bilder og rediger om nødvendig på telefonen
  3. Ta video og rediger på telefonen
  4. Last video opp i YouTube
  5. Logg deg inn på siden din i WordPress
  6. Legg inn teksten og last inn bildene
  7. Lag et nytt Innlegg og bruk gjerne Thrive Architect til å sette inn video om du vil ha noen fine effekter på den.
  8. Publiser
  9. Del bloggen i sosiale medier, gjerne over flere dager der du bruker ulike bilder hver gang du deler.

Hva bruker du?

Dette er hva jeg bruker, akkurat nå. Det endrer seg hele tide. Hva bruker du av systemer og app’er, akkurat nå, til å redigere bilder og video? Del det i kommentarfeltet under.