Fra idé til lansering, via snarveier

Det starter med en ide eller et behov. Det starter alltid der. Noe du vil. Kanskje har du lenge tenkt på dette med nettside, men det har blitt med tanken. Eller du har begynt men mistet både kurs og fokus underveis. Det som skulle være så enkelt ble plutselig komplisert og omfattende. Så hvordan går man fra idé til lansering?

Det er alltid mange veier til Rom, men det er et par snarveier det kan være lurt å ta. Her får du noen av våre forslag til snarveier så du kan gå fra idé til suksess i 3 steg

#1 Vit hva du vil

Det høres jo logisk ut, og kan allikevel være det som ofte står i veien for å kunne ferdigstille. Noen ganger til og med for å komme gang. Skal du ha en blogg? En nettbutikk. Nettkurs? Store bilder? Mulighet for å koble til online bestilling? Bilde galleri? Instagram feed? Optin side? Kontakt skjem? For å nevne noe. Vil du ha alt, og helst i går? Eller usikker og kjenner du utsetter alt sammen. Er det flere “jeg må nok og bør nok”- tanker enn “jeg har lyst og vil”-tanker som styrer prosessen? Lar du deg inspirere men kanskje mest av alt frustrere når du ser på hva “alle andre” får til?

Hva vil du og trenger du?
En nettside er dynamisk og kan (iallfall om den er satt opp i WordPress) bygges opp og ut ettersom behovet ditt endres. Du trenger ikke å ha både nettkurset, medlemsplattform, kontaktskjema, optinside og nettbutikk klart for å lansere en nettside. Men du må vite hva du vil ha klart ved lansering, det som MÅ være på siden, og så vite hva du trenger å implementere over tid.

Det er så lett å bare si “jeg skal ha en nettside” men hva er egentlig en nettside i dag? Det kan bestå av en statisk side og et blogg arkiv. Eller det kan inneholde alt det nevnt over. Om du går i gang med ny nettside uten å vite hva du vil, er det lett å ende opp i en loop der du tror du må ha alt og installerer alt før du vet om du egentlig trenger det. Resultatet: ingen ting blir ferdig.

Tips #1

Last ned Sjekklisten og bestem deg for hva du vil og må (!) ha på plass ved lansering. Du trenger ikke installere alt for å lansere siden din. Vit hva du trenger å ha på plass for å lansere. Og gi deg selv en oversikt over hva du da må prioritere først. Så kan du ta alt det andre steg for steg etterhvert.

sjekklisten

#2 Finn farger og fonter

Du kommer ikke utenom denne for farger og fonter (sammen med bilder) er det som skaper det visuelle uttrykket på siden din. Men hvordan skal du finne “riktige” farger og fonter?

Om du titter rundt på nettsider så vil du nok se at det er stor variasjon i hva slags farger og bredden i farger som brukes. For ulike farger og ikke minst kombinasjon av farger gir ulikt inntrykk og uttrykk. Det er lov å endre seg underveis. Og samtidig veldig lurt å ha noe klart i det du starter. Det samme gjelder fonter, men der kan det være lurt å ikke bli altfor kreativ med mindre det har en funksjon. Husk at teksten på siden din skal leses av ulike nettlesere og på ulik skjermstørrelse.

Farger og fonter vil gi leseren en opplevelse av deg og din og din bedrifts verdier. Eller farger kan brukes for å skape oppmerksomhet. Farger (og fonter) kan brukes for å tiltrekke deg din ideal-kunde (iallfall få de til å bli nysgjerrig og få lyst til å klikke seg videre rundt). Så hva skal bli “dine” farger og fonter?

Tips #2

Sjekk ut denne gratis treningen som viser deg hvordan du kan ta i bruk verktøy for å finne fonter og farger som passer til deg og din side. Du finner også mer om dette med både farger og fonter på blogge vår. Feks denne der du får en smakebit på hvordan du kan bruke gratis verktøyet coloors.co til å finne fargekodene.

#3 Forsiden – hvordan skal den se ut?

Det er her veldig mange blir stående fast. Hvordan skal forsiden se ut?
Skal du ha et stort headerbilde på toppen? I såfall må du ha et bilde som kan brukes til det (og som kan fungere på ulke skjerm-størrelser).
Skal du ha utdrag av blogg artikler på forsiden? I såfall må du ha noen artikler klare, inkl det som skal være fremhevet bilder (det bildet som vises på forsiden).
Instagram feed? Da må du nødvendigvis ha en instagram konto, og laste ned en plugin som kan knyttes til den.
Hva med optin boks for å samle e-post adresser? Da trenger du å en konto hos feks Campaignmonitor, ActiveCampaign el. som et minimum. De fleste vil også trenge å ha noe å lokke med (så de som havner på siden din får lyst til å legge igjen e-post adressen sin).

Selv med et gratis theme så kan du nå sette opp en forside slik du ønsker den. Mer om det i denne gratis treningen.

Tips #3

Se denne gratis treningen der du også får tips og triks til hvordan sette opp forsiden din. Det kan også være lurt å bruke Sjekklisten underveis så du minner deg selv på hva du skal ha og hva du kommer til å ha klart (til lansering) og dermed kan linke til.

Et annet tips er å se på andre sine nettsider og demo-sider til diverse theme. Lag deg et notat; “Hva, helt konkret, er det jeg liker med denne siden?” Er det fonten? Fargene? Bildene? Oppsettet? Hvordan bloggen vises? Jo mer spesifikk du er, jo enklere vil det være å la deg inspirere til å gjøre noe lignende.

Hvorfor?

Alt starter med en idé. Alt. Spør deg selv; “Hvorfor vil jeg gjøre denne ideen virkelig?” For når du vet hvorfor du vil noe, så vil hvordan du skal få det til bli lettere å se. Det er også en snarvei. Om du kun har fokus på idéen fordi den virker forlokkende, eller “det er jo sånn man må gjøre det“, så blir hvordan så lett komplisert. Hvorfor skal du lære deg å gjøre noe som helst, som å designe egen nettside, om du ikke vet hvorfor du vil ha en nettside…

Å sette opp og drifte egen nettside handler IKKE om å ha masse forkunnskaper eller kunne data. Hvis du vet du VIL sette opp og drifte nettsiden din selv, hvis du vet hva du vil med nettsiden og hvordan det skal se ut. Hvis du du VIL gå fra idé til lansering og vet hvorfor du vil dette, så er du allerede godt over halvveis. For når du vet hvorfor, så finner du også ut hvordan.

Og vil du ha hjelp, så er vi her. Det er dette WP Skolen handler om – å vise deg hvordan du kan bruke WordPress til å skape din egen nettside. 7-dagers kurset er et perfekt sted å starte.

Våre snarveier handler ikke om å hoppe bukk over noe. Tvert i mot. Vi har sett alt for mange som har forsøk nettopp det. Det ender ofte med mageplask. Våre snarveier handler om å bygge et fundament – en basis – steg for steg. Ta eierskap til siden din. La den idéen bli lansert.

Hvor står du, akkurat nå, i prosessen fra idé til lansering?
Del gjerne under her så kan vi gi deg noen tips til å komme videre.

Ragnhild H. V.
Ragnhild H. V.
Artikler: 85

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.