Hvordan står det til på bloggen din?
Stor aktivitet eller begynner det å bli måneder siden du postet noe sist?
Noen ganger er det rett og slett idé-tørke. Mulig det dukker opp en tanke nå og da men idet du skal skrive det ned så stopper det helt opp. Eller du starter men klarer bare å formulere noen få avsnitt.
Blogg er fint det, men…
Du klikker på en bloggartikkel. Leser du hele kan du konkludere med at den var godt skrevet og/eller den beskrev et tema du selv er opptatt av. Kanskje løste teksten et problem. Kanskje inspirerte den. Eller fikk deg til å humre gjenkjennende. Du klikker på en bloggartikkel men leser knapt første avsnitt. Kanskje skummer du til slutten, bare for å ha gjort det. Men du er kjapp til å klikk deg bort fra siden. Noen ganger er det lett å skjønne hvorfor; dårlig språk. Uryddig oppsett. Kjedelig rent visuelt. Andre ganger vet du ikke helt hva det var. Tema er greit nok men du får rett og slett ikke lyst til å lese hele.
Her er 5 tips til hvordan du kan finne gode blogg-tema.
1. Et brenn-hett tema
Brenner vi for noe, så er det ofte lettere å formidle noe. Hva er det du virkelig ønsker å formidle? Hva har du lyst til å fortelle? Er det en visjon? En løsning? En lidenskap? En mening? Eller begynn i andre enden: Hva er temaer din idealkunde er interessert i, virkelig brenner etter ønsker og trenge å få informasjon om?
2. Det selvfølgelige
Noen ganger gjør vi det med bloggtemaer for komplisert. Det er som om vi tror vi må vise at vi er super smarte i alt vi skriver. Mange overser at det vi selv anser som en selvfølge, er vårt eget gull! La oss si at du jobber som coach. Det er det mange som gjør. Bloggartiklene dine blir lett litt like alle andres, og du synes alle andre skriver bedre enn deg. Du prøver men det flyter aldri sånn ordentlig. Hva med å spørre deg selv; Hva er for meg en selvfølge når jeg møter mine kunder? Et smil. Et håndtrykk eller kanskje en klem. En god kopp kaffe eller te før dere begynner samtalen. En god stol. Et kontor som er innbydende. Noen minutter med dagligdags snakk før dere går over på dagens tema. For deg er det helt naturlig. Men kanskje ikke for alle andre? Men når du tenker over det så er det det som gjør at kundene dine klarer å slappe av. Åpne seg. Trives. Og får resultater. Hva om du skrev noe om det? Om hva som skjer når vi føler tillit og ro rundt et annet menneske, med tips om hvordan vi selv kan skape akkurat det?
3. Det dagligdagse
Hva har du opplevd i dag? Det trenger ikke ha noe med det du jobber med rent faglig men kanskje om det å møte en kunde. Kanskje om det å forberede seg til et møte. Kanskje noen tips om hvordan kunder kan forberede seg til møter med deg.? Dine daglige perspektiv. Dine daglige utfordringer i jobben, og hvordan du løser de.
4. Det samme spørsmålet igjen og igjen…
Hva er spørsmål du får igjen og igjen og igjen? Skriv de ned og svar på de i bloggartikler. Det vil garantert komme flere til gode. Denne henger litt sammen med punkt nr 2 – det selvfølgelige, for deg. Men kanskje ikke for kunden din. Så når du opplever at flere mennesker spør om det samme, post svaret som en blogg.
5. Inspirere ikke kopiere
Les andre sine blogger. Og la deg vilt inspirere! Ikke kopiere. Men finn ideer og gode vinklinger via det du leser på andre sider. Det trenger overhode ikke komme fra samme bransje engang. Følg med i Sosiale Medier, ikke som tidsfordriv men som inspirasjon til hva du selv kan poste på din side. Og et siste favoritt tips; Ha alltid en notatblokk og penn i for hånden! Det er gjerne når vi er langt unna kontoret at de gode ideene kommer. Men skriver vi de ikke ned, så forsvinner de kjapt ut av hodet igjen, Så SKRIV ned alle ideer som måtte komme. Kanskje ender du opp med å forkaste halvparten senere, men om du får én genial ide ned på papiret som resulterer i en bloggartikkel, så er det verd det!