Nettside skal du ha. Selvfølgelig. For det må man jo ha om man skal drive business i dag, ikke sant?
Du er i startfasen. Det eksisterer ikke noe budsjett for å lage nettside. For det skal jo være enkelt å få til, ikke sant?
Listebygging, optinbokser, Thrive versus Leadpages, for det er lurt å gjøre det som”proffene” sier, ikke sant?
Onlinekurs er det inn og det snakkes om å triple inntekten på få måneder, så onlinekurs bør man ha, ikke sant?
Det skjer så mye hele tiden. Hvorfor er ikke folk på’n? Du har ikke en plan, akkurat, men siden må jo kunne lanseres innen noen få uker, ikke sant?
Nei!
Beklager, men nei. Det er ingen ting som MÅ være sånn eller sånn. Og du trenger ikke å gå i den samme fellen som jeg ser går igjen, og igjen, og igjen, og igjen igjen; å gape over for mye, å bare sette i gang fordi ”alle andre gjør det” uten en bevisst tanke om hvorfor og hva du egentlig vil med alt sammen. Og å glemme at ting tar tid… og dermed skape et unødig men like fullt frustrerende tidsdilemma for deg selv.
Det er smart å ha en nettside.
Men helt konkret; hva vil du med nettsiden din – hvorfor – og hvordan? . Hva vil du oppnå med siden? Hva skal gjøre for deg? Hva er det viktigste med siden din?
Det er så lett å bare sett i gang, uten kart og kompass, uten mål og mening, og ende opp med et resultat du ikke en gang er sikker på om du liker. Finn ut hva du vil, først!
«De sier det er lett»
Hvis du har noen til å lage siden for deg, så er det kanskje ”lett” fordi en annen gjør grovarbeidet, men du trenger da et budsjett.
Har du litt snøring på for eksempel WordPress fra før så er det ”lett” fordi du kjenner litt til dette allerede, og du sparer penger fordi du kan fikse selv.
Er du helt blank… så er det ikke lett hele veien. Alt nytt må læres. Og læring kan ta tid. Har du satt av den tiden? Til gjengjeld er det fantastisk å få det til på egenhånd! Som med alt; det er lett når vi kan det. Og alt kan læres.
Rått og hemningsløst
Ingen vits å finne opp hjulet på nytt, men heller ingen vits å sluke alt du hører rått og hemningsløst. At ett system funker for én person, betyr ikke at det automatisk vil fungere like godt for deg.
At én person som bruker et visst system for listebygging får mange på listen sin, skyldes ikke systemet alene. Det er mye mer komplekst enn som så. Så før du kopier; gjør deg opp en klar mening om hva du faktisk trenger og hvorfor!
Det store skillet
Å drive forretning på nett er ikke helt annerledes enn å drive fysisk butikk. Hvorfor er det sånn at noen kjøpmenn gjør bedre penger enn andre, selv om de har samme kjede-butikk og dermed har tilgang til mye av de samme ressursene?
Svaret er flere ting; som evnen til å planlegge, evnen til å tenke langsiktig, evnene til å budsjettere korrekt, evnen til å gi ekstra service til kundene, evnen til å lytte til kunden, evnen til å jobbe litt mer og litt smartere, evnen til å tilpasse seg, evnen til å se muligheter der andre ser utfordringer. Det er ikke butikknavnet alene som er hele nøkkelen.
Onlinekurs
Sorry to say; men onlinekurs er ikke noe quick fix! Det finnes alltid unntak men for de aller fleste av oss så er suksess, også med et onlinekurs, avhengig av helt andre faktorer enn at vi plutselig tilbyr tjenestene våre online…
Og onlinekurs er ikke satt opp på to uker. Det ligger mye jobb bak. Mye, jobb. Så før du går i gang; spør deg selv hvorfor du vil ha et onlinekurs? Er motivasjoen stor så kjør på! Bare husk å planlegge godt, også for livets overraskelser (se neste avsnitt) 😉
Magien i en plan
En god plan er en plan som tar høyde for eventualiteter (eller selve livet, om du vil).
En god plan har sørget for at de involverte parter er klar over planen og har satt av tid til å bidra med sin del, til satt tidsfrist.
En god plan er basisen for en suksess, fordi den gir deg oversikt over hva du trenger, når.
En god plan kan revurderes underveis, men hele tiden med målet i sikte.
Og du trenger ikke gape over alt med en gang.
Som en hjelp til å rydde opp litt og gi deg en bedre oversikt – last ned sjekklisten.