IKKE sett deg selv i den situasjonen her!

Jeg vil tro de fleste som eier en nettside har fått med seg at Domeneshop ble hacket 17.oktober. I de minste de som har kjøpt domene og har webhotell og/eller e-post kontoer hos dem. Sånt kan dessverre skje.

Og når sånne ting skjer, så fylles innboksen min opp av e-post med spørsmål fra kjente og ukjente. De lurer på…

  • Gjelder dette meg?
  • Hva gjør jeg?
  • Hvorfor får jeg ikke e-post når jeg bruker “glemt passord” linken?
  • Hjelp?!

Hvilken e-post adresse bør du ha som kontaktinfo der du har webhotell?

En ting som gjaldt flere av de som tok kontakt denne gangen, var at de hadde glemt passordet sitt. Det er normalt ikke noe problem å fikse. Man klikker på “glemt passord” linken og får opprettet et nytt passord.

Men hva om e-post adressen du logger inn med er en av de e-post kontoene Domeneshop ber deg bytte passord på? DA har du et lite problem. Da får du ikke tatt i mot noen e-post med link for tilbakestilling av passord.

Domeneshop ga kundene en frist på to dager til å gå inn og endre passord på e-post kontoer. Men mange var ikke raske nok, og oppdaget mailen fra Domeneshop etter denne fristen?

Hva gjør man da? Ja, da sitter man der da…, uten mulighet til å få gjenopprettet passord. Du får ikke sendt e-post eller mottatt e-post. Og når du ringer kundeservice så får du muligens beskjed om at du er nr 597 i køen.

Sørg for å ha kontroll over e-post kontoer og nettside.

Hvordan unngår du at det ikke skjer igjen?

Jeg vet at rullgardina har en tendens til å gå helt ned når man havner i en sånn situasjon, så vi skal ta det sakte og pent. Heretter bruker jeg “Leverandør” som firmanavn og ikke Domeneshop, siden dette kunne ha skjedd hos en hvilken som helst leverandører som selger domener og webhotell.

La oss si at jeg eier et domene som heter nettsiden.no. Jeg har opprettet en e-post konto som heter kristin@nettsiden.no hos “Leverandør”. Ikke bare det, jeg har også endret kontaktinfo på kundekontoen min til kristin@nettsiden.no. Kjekt med bare en e-post adresse å forholde seg til, ikke sant? Nja…ikke alltid det er så kjekt!

Jeg har altså følgende:

Brukernavnet mitt hos “Leverandør” er kristin@nettsiden.no
E-post adressen jeg har under kontaktinfo er kristin@nettsiden.no
Nettsiden min, www.nettsiden.no ligger også på kundekontoen hos “Leverandør”.

Jeg vet jeg gjentar meg selv, men dette er viktig. Du VIL ikke havne i en situasjon som gjør at du mister tilgang til e-post eller nettsiden din!

Jeg har svært få kunder som har konto hos Domeneshop. Men når jeg får flere henvendelser i løpet av få dager, fra folk som har opplevd akkurat det jeg snakker om nå, da er det høyst sannsynlig mange mange flere som risikerer å havne i samme situasjon før eller siden.

Hva skjer når “Leverandør” blir hacket?

Jo, jeg får høyst sannsynlig en e-post, sendt til den e-post adressen jeg har som brukernavn/kontaktinfo på kontoen min. (NB! Hos Domeneshop kan du i tillegg legge inn en alternativ e-post adresse + mobilnummer det kan sendes en SMS til. Har du ikke lagt inn dette, så gjør det nå.)

Men hør her:

Hvordan skal jeg få lest e-post om passordet er nullstilt?

Det går jo ikke. Og jeg får selvfølgelig ikke tilbakestilt passord på kundekontoen heller, når den eneste e-post adressen jeg har lagt inn under kontaktinfo er nettopp denne e-post adressen!

Da sitter jeg her da. Eneste alternativ er å ringe leverandøren i håp om å få hjelp der. Men, som sagt, telefonkøen kan være lang som et vondt år når sånne ting skjer. Det er sikkert ikke bare de som faktisk trenger å endre passord som ringer. Det er høyst sannsynlig en rekke andre kunder som kaster seg på telefonen også, bare for å være på den sikre siden.

Og bakerst i den køen står jeg nå…med harehjerte og svett i panna. Kanskje innboksen min når er full av e-poster som jeg ikke får svart på før jeg har fått ryddet opp i dette? Kjip situasjon å havne i!

Så hvordan kunne dette vært unngått?

Veldig enkelt! Jeg kunne brukt en annen e-post adresse i kontaktopplysningene på kontoen min hos “Leverandør”. Jamen, jeg har ingen annen adresse? Opprett en gmail adresse om du ikke har andre alternativer du kan bruke. Det er gratis og fungerer helt fint!

Om jeg hadde hatt det på plass før dette skjedde, så kunne jeg fint ha gjenopprettet passord hos Domeneshop og fått mulighet til å logge inn og endre passord på e-post kontoene mine. Unntaket er selvfølgelig om nettsiden til leverandøren også ligger nede. Noen ganger må man bare puste rolig og akseptere at uhell skjer, og gjøre så godt man kan for å rette opp etterpå.

Og som sagt: Dette kunne hendt hos andre leverandører også. Så logg deg inn og sjekk kontaktopplysningene dine der du selv har kjøpt domene og webhotell.

Hvis du nå har begynt å tenke litt på dette, så er det kanskje en ting til du bør vurdere i samme slengen…

Bør du egentlig ha e-post hosting og webhotell på samme sted?

Det er også et spørsmål du bør ta stilling til før uhellet er ute. Det er nok litt ulik praksis fra leverandør til leverandør, men jeg har mer enn en gang opplevd at kunder har fått sperret hele kontoen sin, dersom nettsiden blir hacket. Da mister du muligheten til å sende og motta e-post, i tillegg til at nettsiden din er nede. Det kan gjøre det veldig vanskelig å kommunisere med kundene dine. Du får ikke sendt e-post og du får ikke lagt ut noen melding til kunder på nettsiden.

Kan du risikere å havne i den situasjonen uten at det blir for mye trøbbel? Er svaret ja, så er det greit. Da skal jeg ikke mase mer om det. Er svaret nei, så bør du tenke litt på hvordan du skal løse det.

Det er fullt mulig å splitte hosting for e-post og nettsted på ett og samme domene. WP Skolen sin nettside ligger hos ProIsp, mens e-post adresser som er knyttet til wpskolen.no ligger hos Google Workspace. I de fleste tilfeller vil e-post kontoer være inkludert i prisen når man kjøper webhotell. Det betyr at det koster litt mer om du skal kjøpe e-post hosting et annet sted. Men det er en billig forsikring om uhellet er ute.

Jeg har stort sett lært på den harde måten 🙂 Du trenger jo ikke gjenta mine tabber! I 2007 hadde jeg over 30 blogger og nettsteder hos en og samme leverandør. Jeg hadde også en rekke e-post adresser på samme kundekonto. En av nettsidene ble hacket, og HostGator(som jeg brukte den gangen) sperret hele kontoen. Samtlige nettsteder viste bare en feilmelding og ingen e-post adresser fungerte.

Heldigvis var samtlige nettsteder mine egne. Dette var før jeg begynte å bygge nettsider for kunder. I ettertid så har det vist seg å være en svært nyttig erfaring. Man gjør ikke samme feil flere ganger 🙂

Har du lest helt hit, og funnet ut at dette er ting du har full kontroll på: Gratulerer!

Da har du sikkert 100% kontroll på alt annet som har med domener og webhotell å gjøre også. Er du i tvil, så har jeg en blogg til du kan ha nytte av å lese. Den finner du her:

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.