Nå har jeg driti meg ut…!

Jeg har en WordPress side…..med hvit skjerm!

All tekst jeg har skrevet, alle bilder jeg har lagt inn er borte! Hva gjør jeg nå!!! Og jeg som skulle hatt ut en bloggpost i dag…..NÅ!!!!

Det du ser er den såkalte “white screen of death”

Laptop

Som regel er det en ganske “easy fix”!

Det første du bør spørre deg selv er:

  • Hva var det siste jeg gjorde før dette skjedde?
  • Oppdaterte du en plugin?
  • Gjorde du noen endringer i noen av theme filene?

Hvis du oppdaterte en plugin, så er det ofte så enkelt som å logge inn på ftp kontoen din og deaktivere den aktuelle utvidelsen.

I praksis holder det lenge at du f.eks setter en bokstav foran eller en _ slik jeg har gjort her foran wordpress-importer. Det er nok til å deaktivere den aktuelle utvidelsen.

Endre filnavn via ftp

Om du gjør det med den siste plugin/utvidelsen du installerte eller oppdaterte, er det ofte nok til at du får logget inn på siden din igjen.(For ordens skyld: alle plugins ligger i wp-content mappa).

Hvis du har endret en av theme filene og fått hvit skjerm, så kan du bare laste opp orginalfila via ftp. La oss si at jeg har endret functions.php i themet jeg bruker her på wordpresskolen.

Hvis ikke jeg har original versjonen, så går jeg inn der jeg kjøpte themet og laster det ned på nytt. Så navigerer jeg til riktig mappe, i dette tilfellet ligger fila i themes -> dynamik-gen -> functions.php. Denne fila laster jeg opp via ftp slik at den overskriver fila jeg har gjort endringer i.

Hvis ikke det hjelper, så kan det hende du må legge tilbake en backupfil

Har du installert en WordPress backup plugin? Hvis ikke, slipp alt du har i hendene og gjør det NÅ! Det finnes mange varianter å velge mellom, både gratis og backup plugins du kan kjøpe. Har du webhotell hos en god leverandør, så er BackupBuddy å anbefale. Lisensen koster ca $80USD pr år for 2 websider. Har du flere websider finnes det flere typer lisenser.

Velg en backupløsning som gir deg mulighet til å eksportere ut filene etter at de er “produsert”. En ting er at de tar opp stor plass på webhotellet ditt om de blir liggende der, en annen ting er at du ikke får tilgang til filene dine om webhotellet går ned.

Nå er det heldigvis ikke så vanlig at leverandører av webhotell fordufter, men jeg har opplevd å ikke få kontakt med support på flere dager hos enkelte. Det er kanskje en grunn til å kalle seg for f.eks HostMonster. De skremte i alle fall meg langt vekk. MEN, jeg hadde backup på Dropbox kontoen min, så jeg endret navnetjenere hos Domeneshop og kjøpte webhotell et annet sted, og siden var oppe igjen i løpet av 24 timer.

Men hva gjør man når sånne ting skjer? Sånn rent praktisk….

Det første du gjør er å laste ned en backupfil. Fra et tidspunkt FØR uhellet skjedde. Normalt vil det være en zip fil, som du unzipper lokalt på maskinen din.

Innholdet i denne zip fila, vil som regel se omtrent slik ut:

Innholdet i en backupfil

I nesten alle tilfeller med den beryktede hvite skjermen, er det enten oppdatering av plugins eller theme som er årsaken. Disse filene ligger i wp-content mappen.

Det du må gjøre for å legge tilbake en backup av denne mappen er å logge på webhotellet ditt via ftp først og fremst. Hvis du aldri har brukt et ftp program tidligere, så finner du en liten innføring i det her.

Her har jeg logget på med mitt ftp program, og jeg har backupfilene på min lokale maskin i vinduet til venstre, og filene på webhotellet i vinduet til høyre:

Legge tilbake backupfiler

Hvis du ikke er sikker på om det er et theme eller en plugin som er årsaken, kan du gjøre slik jeg har gjort her. Markere hele wp-content mappen, høyreklikke og velge “Upload”. Da vil du få spørsmål om du vil overskrive filene på webhotellet og det svarer du ja til. Når alle filer er lastet opp vil du normalt kunne logge på websiden igjen.

Men dette kan være unødvendig tidkrevende, spesielt om du har mengder av bilder lastet opp på websiden. De ligger nemlig også i wp-content mappen.

Så klikk deg gjerne litt videre. Hvis du husker hvilken plugin du oppdaterte, så klikker du deg inn i wp-content på webhotellet(det høyre vinduet her hos meg), deretter inn i plugins mappen. Der kan du sortere filene etter dato, slik jeg har gjort her:

Opplasting av backupfiler

Her ser du at nextgen-gallery og wp-clean-up-optimizer er de to som ble oppdatert sist. Jeg vet at siden fungerte 24. november, så sannsynligheten for at det er en av disse som er årsaken er ganske stor. Jeg har fortsatt webhotellet på høyre side og backupfilene på venstre side.

Så, jeg velger nextgen-gallery mappen først, høyreklikker og velger “Upload”. Når den er lastet opp, sjekker jeg siden på nytt. Hvis jeg nå kan logge inn, så har vi funnet feilen. Hvis ikke, så tar jeg neste mappe og laster opp den også.

Hvis du fortsatt ikke kommer inn på siden, kan du gå litt hardere til verks. Gå tilbake til plugins mappen, høyreklikk på den og velg “Rename”. Da får du mulighet til å endre navn på mappen. Det holder som sagt å legge inn en _ foran, slik at navnet blir _plugins.

Nå har du i praksis deaktivert alle plugins. Nå vil du høyst sannsynlig kunne logge inn på siden. Når du har gjort det, gå tilbake til ftp programmet og endre navnet tilbake til plugins. Nå vil alle plugins være deaktivert og du kan gå tilbake på kontrollpanelet i WordPress og aktivere en og en. På den måten kan du luke ut “synderen” her, og i verste fall kan det hende du må finne en annen plugin å erstatte denne med.

Heldigvis finnes det mengder av plugins til WordPress, så sannsynligheten for å finne alternativer er ganske stor.

Et lite tips til slutt!

Hvis du setter opp websider for kunder, så velg solide plugins. Ikke spar penger for enhver pris ved å velge gratis plugins. Det finnes f.eks. mengder av skjema plugins du kan laste ned gratis. Kanskje du til og med lar deg friste til å bruke en webutvikler fra India eller Filippinene til å gjøre tilpasninger til gratisplugins, så det ikke skal koste deg noe.

I lengden kan det være billigere å kjøpe en utviklerlisens på Gravity Forms eller WP Forms. Da har du tilgang på support fra utviklere som har et godt renomme, og slipper å sitte igjen med skjegget i postkassa når fyren fra India ikke lenger svarer på mailene dine.

PS! Jeg har ingenting i mot utviklere fra India 🙂 Poenget mitt er at du bør bruke løsninger du kan stole på. Hyrer du inn billig hjelp uten å sjekke referanser, så ender det ofte med trøbbel.

HAR DU IKKE WEBSIDE ENDA?  Start med gratis WordPress kurs her!

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.