Og ikke minst hvorfor du bør gjøre det!
Mange webhotell tilbyr enkle måter å installere WordPress på. Og det er vel og bra. Da slipper du manuell oppretting av database og opplasting av filer. MEN, hos noen er “admin” forhåndsutfyllt i brukernavn feltet. Det er ikke bra!
Hvis du ikke har installert WordPress enda, så fjern admin og erstatt det med ett unikt brukernavn når du installerer!
Admin og administrator, er de første brukernavnene hackere vil prøve å komme seg inn med. Sjekk brukere på siden din, og har du en admin bruker der, så bør den fjernes.
Hvis du har installert iThemes Security, så kan du bruke den til å ordne opp for deg. Du kan også gjøre det manuelt.
Ofte føles den manuelle metoden greiest om du ikke er helt trygg på WordPress enda. Da slipper du tilbakelegging av databasebackup om noe går galt.
Uansett om du velger å gjøre det via iThemes Security, eller ikke, er det smart å opprette en ny brukerkonto til med administrator rettigheter før du gjør noe annet.
Da slipper jeg å få mailboksen full av…..Jeg gjorde som du sa, og nå er jeg utestengt fra siden min 🙂
Slik sletter du admin som brukernavn i WordPress:
1. Opprett en ny bruker med Administrator rettigheter
Hvis du er logget inn med admin brukeren, så vil du fort oppdage at det ikke er mulig å endre brukernavn. Så du må opprette en ny bruker.
Logg inn med admin kontoen din og klikk på Bruker -> Legg til ny.
Velg et brukernavn som ikke kan knyttes til hverken domenenavnet ditt, eller ditt eget navn, eller noe som helst som går an å gjette seg til.
Det samme gjelder passord, minst 15 tegn, inkluder både små og store bokstaver, tall og tegn. Du kan ikke bruke samme epost adresse som du allerede har brukt på admin brukeren din. Om du kun har en epost adresse, kan du opprette en gratis gmail konto. Gi den nye brukeren rolle: Administrator
Lagre ditt nye brukernavn og passord på ett sikkert sted. Programmet 1Password anbefales! (ikke sponset link)
2. Slett admin brukeren og overfør innhold til din nye brukerkonto.
Logg ut, og logg så inn igjen med ditt nye brukernavn og passord.
Nå kan du klikke på Brukere i menyen til venstre, og så slette admin brukeren.
VIKTIG! Når du sletter admin brukeren, får du spørsmål om du vil overføre innhold til en annen bruker. Velg det nye brukernavnet ditt fra dropdown menyen. NÅ kan du klikke på “Bekreft slettingen”.
Da har du både slettet brukernavnet admin og bruker id nr 1. Og websiden din ble plutselig mange hakk sikrere! Og du har overført alt innhold du har publisert som admin, og overført det til din nye brukerkonto.
Ikke publiser innhold med en Administrator bruker
Valget for “Kallenavn” og “Vis navn offentlig som” kommer ikke opp før etter du har lagret de nye brukerkontoene dine. Her bør du sørge for at brukernavnet ditt ikke ligger under “Vis navn offentlig som”. Da har du gitt bort halvparten av innloggingsdetaljene dine!
Opprett en bruker til, denne gangen med rolle: Redaktør eller Forfatter
En “Forfatter” vil kun ha adgang til å skrive innlegg på bloggen, mens en “Redaktør” har tilgang til å opprette sider i tillegg. Hvis du er usikker på forskjellen mellom innlegg og sider, kan du ta en titt på gratiskurset i WordPress – WP Intro.
Hvorfor du bør være logget inn som Redaktør eller Forfatter?
Når du legger ut et innlegg eller publiserer en side, vil brukernavnet ditt avsløres. Selv om du har valgt ett annet kallenavn enn brukernavn er det relativt enkelt å spore brukernavnet ditt.
Derfor er det smart å bruke administrator kontoen kun når du jobber med utvikling og endringer av websiden din.
Og hvis du er en av dem som liker å jobbe fra kaféer eller andre offentlige steder, så bør du ikke logge på som administrator på et åpent nettverk.