Hva er viktig for deg?

Hva er viktig for deg når du tenkt på bedriften din på nett, i dag og fremover?

  • Hva er planene dine?
  • Hva vil du oppnå?
  • Og hvordan har du tenkt å komme dit?
  • Hva er det du for enhver pris helst vil unngå på veien til målet?
  • Hva er det du virkelig ikke vil?
  • Hva må du ha for å komme dit?
  • Hva er du trenger å få på plass, skaffe deg eller lære deg?

kvinne i business Mange spørsmål men hopper du bukk over de så kan du fort ende med å ta feil beslutninger underveis. Feil som lett kunne vært unngått om du var tydelig og ærlig  med deg selv hele veien.

Lettere sagt enn gjort, for vi vil bare til målet. Fort! Helst i går. Jo mer noen kan love deg kjappe resultater, jo bedre!

Eller er det det?

Hvem og hva lytter du til, og etter?

Jeg har ikke fasiten. Hadde jeg hatt det så kunne jeg forlenget ha pensjonert meg og bodd på en stillehavsøy 😄 men jeg har noe erfaring og den kan komme godt med.

Som når du sier; person X sier dette systemet er bedre og at jeg bør velge det!

Da svarer jeg; Flott. Det er mulig. Det er et kult system, men hva er viktig for deg?

“Viktig?” svarer du kanskje. “Jeg skal selge. Og jeg skal selge masse. Dette er bra!”

“Fint”, sier jeg. “Du har et supert konsept, men hva trenger du?”

“Trenger? At det funker. At jeg selger.”

Det er ikke systemet alene som skaper salg. Det er totalen; tekster, bilder, video, din tilstedeværelse, referanser, at folk snakker positivt om deg og det du leverer, hvordan du kommuniserer med folk også utenfor salgssiden (sosiale medier, på gata), timing (er folk generelt i kjøps-modus?), trender og … sånn fortsetter listen;)

Men systemet, det handle kanskje mest om hva som funker for deg. Hva du trenger, og hva du vil unngå.

Hva er best for hvem?

kvinne Når du står og skal kjøpe bil, så er det ikke interessant å spørre; hvilken bil er best? Den lille el-bilen eller 7-seter med skiboks?

Best i forhold til hva og for hvem?

Når du skal velge system for din bedrift på nett så er spørsmålet; hva er viktigst, systemmessig, og hva vil du unngå?

Er «all in one» fristende eller foretrekker du å sette sammen etter behov og pris?

Ok å betale minimum 1000,- fast i måneden (mimimum 3000,- om du skal bygge business med flere produkter) eller vil du holde kostnadene nede?

Er det greit for deg at alt materiale du lager (video, tekster ol) ligger på en server der du leier plass? Eller er det viktig for deg å ha eierskap til alt innhold selv?

Hvis du ikke får solgt som tenkt eller må ta en pause, er det da greit å fortsatt betale de 1000,- (eller 3000,-) i måneden eller vil du ha kontrollen, kunne ta pause og vite at du kan selge igjen når det passer deg?

Er det å la feks innsiden av kurset eller medlemsplatformen ha likt oppsett som det andre har helt ok, eller vil du ha noe som er unik – ditt!?

Stoler på at det du gjør på Facebook holder for å trekke trafikk til sidene eller ønsker du å sende all trafikk til siden(!) din, både via det du selv gjør på eksempelvis Facebook og via Google søk (fordi du kommer høyt opp på søk – SEO)?

Tenker du at det er helt greit for deg å ha alt som omhandler din bedrift på nett (som epostløsning, kurs og medlemsplatform, videoer til kurset, salgssider, nettsiden, support system) på ett sted, hos én leverandør? Eller tenker du på ting som «hva hvis det selskapet …» og ser verdien av å bruke ulike leverandører?

Og hva med norske regler… er det viktig for deg å sørge for at du kan tilby kundene dine faktura i henhold til norsk lov, eller tenker du at det sikkert går fint ute?

Som du kanskje ser så handler det mindre om rett og galt eller dumt og smart. Og mer om en bevissthet og tydelighet på hva slags bedrift du vil drive. Hvilke risikoer du vil ta, hva som er viktig for deg og hvordan du planlegger.

Om du ser på spørsmålene over og ser det som er uthevet resonnerer mer enn det andre, så ville jeg sjekket ut dette tilbudet.

Ragnhild H. V.
Ragnhild H. V.
Artikler: 85

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.