Jeg er Marit Næss Jørgensen og har jobbet med hagedesign og rådgivning i mitt eget firma i over 20 år. Enkelt sagt omskaper jeg det ordinære til noe ekstraordinært ved hjelp av enkle midler samt en genuin interesse som kommer innenfra.
Det gir funksjonelle, gode og vakre løsninger for uteområder og hager.
Jeg har også lagt 20 års erfaring inn i et nettkurs, for de som ønsker å lære de grunnleggende bærebjelkene innen planlegging og design. Kurset tar deg steg for steg gjennom prosessen i å planlegge en hage. Det kan du lese mer om i butikken på nettsiden min.
Gründerspire
Jeg tror at jeg alltid har hatt en gründerspire i magen og etter 20 år i det private næringsliv, valgte jeg å gjøre drømmen om å jobbe med min store interesse for hage, arkitektur og design til virkelighet; – i år 2000 ble jeg gründer og etablerte firmaet Marits Hageplanlegging – som i dag går under navnet «Hagedesign.no».
Som person vil jeg vil beskrive meg som kreativ og skapende, estetiker, analytisk med søkelys på gode løsninger og et genuint ønske om å videreformidle kunnskap. Som frilansjournalist med skrivekløe og fotodilla, har jeg gitt ut boken «Råbra Rabarbra – For historien, for helsen, for ganen» og er nå i gang med en ny bok. Du kan se mer om mine frilans-oppdrag her: https://www.maritjorgensen.no
Smalt ble bredt
Når jeg startet opp, trodde jeg at mine kunder hovedsakelig ville være unge, nyetablerte par med små barn, som hadde «null peiling» på hage og måtte ha hjelp til å få «uterommet på plass». Der tok jeg grundig feil.
Oppdragene har hatt stort spenn og blant annet omfattet;
- Fast hageekspert på den årlige Norske Hagemessen
- Hageartikler for aviser og magasiner
- Radio og TV-programmer
- Foredrag
- Re-etablering av hage på historisk lystgård
- Kursing – både for private og proffe aktører
- Hagevandringer
- Guiding på store hageanlegg i utlandet
- Konfransiér på messer og større arrangementer
- Grønn innredning innendørs for bedrifter og større etablissementer
- Pynting til hagefester/bryllup o.l.
- Professional hage-shopper osv.
… selvfølgelig i tillegg til rådgivning og planlegging/hagedesign av uteareal for både kommuner, firma og privatpersoner – over hele Norge.
Basisprinsipper når du er i oppstarten
I oppstarten skjønte jeg fort at det å ha en nettside var grunnleggende for bedriften. Jeg hadde ikke mye startkapital – faktisk ikke mer enn det jeg brukte på å kjøpe basisutstyr til kontoret; – printer, et godt tegnebord og gode arbeidsredskaper samt gode ergonomiske møbler.
Å få andre til å lage webside for meg hadde jeg ikke råd til, så det ble med et kurs i webdesign – som den gangen besto mer i å lære seg mye om koding – en slash her og en slash der – og litt om ftp-overførsler, enn å lage en visuelt, vakker side – som kunne vise frem hva jeg ønsket å tilby.
Min enkle markedsføring baserte jeg på disse enkle prinsippene:
Topp kvalitet i alle leveranser, noe jeg har erfart gir den beste markedsføringen OG så har jeg alltid brukt link til websiden – alle steder der jeg har hatt muligheten til å flette den inn – også i reflekstekst bakpå bilen. Av den grunn kjørte jeg, i oppstartsfasen, alltid ekstra sakte når jeg fikk en bil bak meg, slik at de virkelig skulle få inn websiden min på netthinnen …. kanskje til en viss ergrelse for de som kjørte bak! Ha ha … men navnet festet seg … håper jeg!
Kombinasjonen av kvalitet i leveranse og synlighet har vært min pilar og bærebjelke, og jeg vil si; det som har tatt meg dit jeg er i dag.
Markedsføring via websiden – prøving og feiling
Tiden gikk, oppdragene suste inn og jeg ønsket en enda bedre webside. Jeg fikk råd om å sette det bort til noen som kunne webdesign og selv heller jobbe med det jeg kunne.
Web-siden ble finere, – definitivt, ja – men når jeg ønsket hjelp til endringer, var det ikke alltid like lett å få respons og det var DYRT!
Jeg fikk et tips om at man kunne få god og billig webdesign-hjelp i den internasjonale gruppen som heter Upwork, og jeg hoppet på! Siden ble laget og jeg inngikk avtale support. En dag betalingsløsningene ikke fungerte, og jeg trengte support, fikk jeg tilbakemelding fra «guruen» om at «han skulle på campingtur med sine venner i 4 dager og at han ikke var min slave».
DA var mitt beger fullt! ALDRI MER, skulle jeg la andre bestemme over hvordan mitt budskap ut skulle formidles. Jeg ønsket ikke lenger å sitte med en følelse av å være en plageånd hver gang jeg ønsket en endring på siden min. Aldri mer følelsen av å ikke ha kontroll.
En kjapp spørrerunde til nettverket, resulterte i en enstemmig tilbakemelding – «Snakk med WP-skolen»!
Den historien kan du høre om i videoen her.
WordPress var ganske annerledes enn jeg trodde – ikke lik de mange gratisversjonene jeg hadde støttet meg til tidligere. Det var mer å sette seg inn i – men til gjengjeld er det også utrolig formingsbart. Du kan lage siden eksakt slik du vil – hvis du tar deg tid.
WP-skolen har åpnet døren til en spennene verden – der jeg har fått en steg-for-steg-innføring i hvordan man lager en webside. Videoleksjonene er lette å få med seg og har også en skriftlig versjon under, slik at man også kan lese seg til innholdet.
Design og funksjonalitet
Som estetiker vil jeg jo alltid ha fokus på design fremfor funksjonalitet – og det er ikke alltid det lar seg kombinere like godt. Så det jeg har lært underveis, er å sette funksjonaliteten i høysetet og så legge estetikken like oppunder. Det har gitt et godt nok design og jeg har fått mye skryt og målbart flere nye kunder inn via den nye websiden min.
Når jeg skal gjøre endringer eller videreutvikle, er det veldig kjekt å kunne gå tilbake til kurssidene og for å ha en ekstra trygghet i bakgrunnen, har jeg gått for VIP-medlemskap. Ved utfordringer har jeg da kunnet sende en e-post til Kristin og fått utmerket backing og støtte veldig kjapt – enten i form av e-postseller en videoforklaring.
Etter hvert oppgraderte jeg til WP-Bedrift, da jeg ønsket å flytte de «gamle» online-kursene mine til den nye web-siden og det var fantastisk å se hvor enkelt de kunne konverteres og videreutvikles i WP-systemet.
Med WP-Bedrift kurset, har jeg nå fått opprettet en liten web-shop og er i ferd med å legge inn flere hagekurs.
Jeg er veldig glad for at jeg tok beslutningen om å gå for WP-skolen og jeg kan ikke få rost de nok i forhold til hvordan de har hjulpet meg. Kristin har utvist en engels tålmodighet når det gjelder alle mine rare spørsmål og guidet meg rolig igjennom til mål.
Siden dagen websiden ble publisert, har jeg merket en større pågang, og mye av dette skyldes definitivt den nye websiden.
Å gå fra grus i maskineriet, til nå å få kommunisert budskapet på en skikkelig måte, er en velsmakende måloppnåelse som oppleves godt. Jeg anbefaler alle småbedrifter å sjekke ut tilbudet til WP-skolen. Veldig godt innhold formidlet på en enkel og forståelig måte!
Takk til Kristin og Ragnhild for all den hjelp og støtte jeg har fått. Ja, det har kostet en innsats og en månedlig avgift, men resultatet er verdt hver krone og jeg kommer nok aldri til å hoppe av VIP-løsningen, som for mitt firma er gull verdt! ☺