3 smarte spørsmål for å komme i mål med websiden – Del2

Hei og velkommen tilbake. 
forrige bloggvideo så var tema Hva er ditt Hvorfor? Hva er den drivkraften og den visjonen som gjør at du trenger denne nettsiden, om den er helt ny eller du skal pusse opp den gamle siden din.

Drivkraften er din, men for HVEM er da siden din?

For selv om du vil ha en webside som gjør det mulig for deg å drive business langt utenfor kommunegrensa, så vil ikke det alene tiltrekke folk til siden din. At du tilbyr coaching via Skype eller åpner en nettbutikk er ikke nok til å skape oppmerksomhet. For er dine coachingtjenster for meg som er gründer og småbarnsmamma? Eller er den for ham eller henne som ønsker å komme inn på en ny kurs i livet? Er nettbutikken din for den innovative som vil ha siste nytt eller han som aldri vet hva han skal kjøpe til kona i bursdagsgave?

Hvordan skal jeg forstå at du snakker til meg?

En av de største feilene jeg ser er websider som er så generelle at de kunne tilhørt hvem som helst. Når ingen ting på siden snakker til meg, hvordan skal jeg da forstå at siden er for meg?

La oss si at du er fysioterapeut med spesialisering innen idrettsskader. Spesielt er du interessert i og synes det er gøy å jobbe med fotballspillere. Helst skulle du bare ha jobbet mot fotballag. Hva om du da, istedenfor å ha en ”standard” side der du kun lister opp typiske problemer man har der fysioterapi kan hjelpe og standard bilder av et mennesker som får fysikalsk behandling – Hva om du isteden har en side som du spesifikt retter mot fotballmiljøet. At din lidenskap for fotball og det å jobbe med forebygging og skader på fotballbanen er det som skinner tydelig igjennom på siden din. Fordi det er fotballmiljøet du vil nå ut til – det er de folka du liker best å jobbe med!

For hvem er din webside?

Og hvor tydelig kommer det frem på siden din?

Om du prøver å ta på deg ett sett nye briller – se siden din utenfra – hva signaliserer den? Hva er det første som slår deg? Er fargene i tråd med budskapet? Hva med font-valget? Bildene dine – underbygger de det du vil formidle? Og hva med selve teksten?

Her har jeg selv trått skikkelig feil;) Min første ordentlige webside var stilig. Synes jeg selv. Jeg hadde funnet et lekkert WordPress Theme. Fargene var mørke… nesten mystiske… og jeg frontet hele meg – både artikkler jeg blogget på en ekstern side, boken min om mat & barn OG webdesign. Jeg skjønte ikke først hva som var galt før jeg fikk tilbakemeldingen; “joda siden er fin, men hva driver du egentlig med?”

NETTSIDEN DIN ER IKKE EN CV OVER ALT DU HAR OPPNÅDD SÅ LANGT I LIVET;)

En webside som, i mitt tilfelle er rettet mot gründere som trengte nettside, passet dårlig sammen med promotering av en bok om noe HELT annet! Og med en helt annen målgruppe.

Å finne ditt unike uttrykk er ikke gjort over natta. Kanskje må du, som meg, gjøre noen ”feil”, men et godt sted å starte er å spørre deg selv; for HVEM er denne siden? Hvem er det jeg ønsker å tiltrekke meg.

Så med det; behold de brillene på litt til og se hva du eventuelt kan gjøre med alt fra layout til font, farger, tekst og bilder som gjør siden din mer spisset og interessant spesifikt mot ham eller henne du ønsker skal finne siden din, og bli en potensiell kunde.

Ragnhild H. V.
Ragnhild H. V.
Artikler: 85

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.