Hei velkommen – her er siste video i denne bloggserien der vi går igjennom de tre spørsmålene det er smart å stille seg for å komme i mål med det resultatet du ønsker deg for din nettside.
Del 1 finner du her. Del 2 finner du her.
Siste spørsmål som vil ta deg et stort skritt nærmere det resultatet du egentlig søker er; Hvordan!
Hvordan har du tenkt å komme i mål og oppnå det du vil med nettsiden din?
Det finnes så ufattelig mange muligheter bare innenfor WordPress.
Hva slags design theme?
Listebygging? Og hvis ja, med hvilke system? For ikke å snakke om å sette opp onlinekurs. Så hvordan skal du velge riktig og faktisk få laget siden?
Fra forrige bloggvideo så har du nå forhåpentligvis fått tenkt igjennom hva som er ditt Hvorfor og for Hvem.
Hvordan treffer du riktig?
La oss si at du er coach med privat praksis et sted i Norge. Du ønsker å tilby tjenester også via Skype og vil gjøre det enklere for folk å bestille og betale direkte. Mao unngå faktura. Spesifikt ønsker du å nå småbarnsmødre som er på vei ut i arbeidslivet igjen etter fødselspermisjon og er usikre på den nye hverdagen. HVORDAN lager du en side som treffer akkurat denne målgruppen?
Her finnes det masse ”tekniske” løsninger men for nå konsentrer deg om det du selv produserer og legger ut; Bilder, tekster, fonter, farger og selve layouten på siden.
Spør, og du vil få svar!
Ta på deg de samme brillene som du gjorde i del2 av denne bloggserien. Og ha samtidig fokus på hva slag opplevelse du ønsker å formidle. Er det inspirasjon? Trygghet? Proffesjonalitet? Lekenhet eller noe helt annet?
Hva er det mammaene søker?
Usikker? Spør de! Hva er det de frykter mest med den nye hverdagen som er rett rundt hjørnet med barnehage og jobb og livet midt i mellom. Hva er de usikre på? Hva søker de din hjelp til?
Kanskje handler det om å føle seg klar, og god nok. Så bilder av deg vil kanskje være lurt å ha på siden da det er du som person som vil være viktig for de i den prosessen. Kanskje vil det være lurt å velge lyse, tilitsvekkende farger uten for mye distraksjoner og en tekst der du snakker rett til henne! Du lister ikke opp CV’en din men snakker om den nye hverdagen med ord som treffer hennes håp om at det skal gå bra å kombinere jobb og småbarnslivet.
Så hvordan vil du gjøre det? Spør! Merk deg hva de selv sier om egen situasjon og fremtiden og bruk deres ord i teksten du skriver. Finn bilder som underbygger det ønsket de har for en balansert hverdag, uten å vise et gloriebilde av noe som for de blir for langt unna sannheten.
Ikke last ned systemer over en lav sko
Før du begynner å laste ned alle mulige systemer bare fordi du har hørt det og det systemet er bra – spør deg selv om det vil være av verdi for hun du vil nå?
Ta kontaktskjema som et lett eksempel; vil hun bruke et kontaktskjema for å bestille time hos deg? Eller opplever hun det som for mye avstand eller tungvint. For om hun aldri vil bruke et kontaktskjema for å kontakte deg, hvorfor skal du da ha det?
Eller når det gjelder betaling for timen – foretrekker hun faktura eller ville det gjort det mye enklere for henne om hun kunne betalt deg direkte, fra siden din, med kredittkort og gjerne flere timer på en gang så hun kunne forplikte seg? For da kan det være du skal vurdere et betalingssystem på siden. Hvis ikke, så dropp det, for nå.
Hvordan du velger å legge opp nettsiden – hvordan du tar valg for innhold, utseende og systemer – avhenger av hvem du ønsker å nå med websiden din.
Hvordan skal du komme i mål? Gjøre alt selv eller sette bort jobben?
I innledningsvideoen så brukte jeg dette med oppussing som et eksempel. Det kan passe å bruke det eksempelet også her på Hvordan.
Liker du å pusse opp. Er du god til å fikse ting selv i huset. Er det helt greit for deg at det kanskje tar litt lenger tid men du liker tanken på og følelsen av å ha gjort alt selv – Ja da pusser du opp selv!
Men har du null peiling på hvordan river ned en vegg og ikke kjenner den store given etter å lære det heller, så er det kanskje lurt å overlate jobben til noen som kan det.
Noen ganger er det helt OK å prøve, feile, prøve igjen og bare være i prosessen. Andre ganger er du avhengig av kjappere resultater og et endelig resultat som funker.
Hvordan du ender opp med å sette opp siden din avhenger av din egen tid, iver etter selv å lære eller ikke og hva du er villig til å investere av tid og penger for å oppnå drømmehuset, eller drømme-websiden.
Vil du ha mer? Last ned Sjekklisten – gratis!