Sannheten om det å være i en salgsperiode

Sannheten om det å være i en salgsperiode

Plakater med sprittusj, selvlysende skilt, BILLIG her og SPAR der. Kom og kjøp! Løp og kjøp! Siste sjanse! Salg!

sannheten om salgsperiode

Første gang publisert i 2015

Hvor mye er det vi IKKE liker det akkurat det! Er det noe jeg har på minus-skalaen over ting jeg ikke er spesielt begeistret for, så er det det å bli solgt til, hvis jeg ikke selv oppsøker det. Som den mobilen som ringer på kvelden, gjerne sånn rett før jeg skal starte maraton-legging av fire barn. Eller postkassen som stadig er fylt opp av bortkastet papir med lovnader om ting jeg overhode ikke er interessert i akkurat nå (som hagemøbler, drill og vaskemaskiner) Liker IKKE! Og så gjør vi det samme selv…? De siste par ukene har vært intense, spennende, frustrerende og interessante. Å være i en salgsperiode er ingen spøk!

10 dager!

På 10 dager skulle vi se om WPSkolen var liv laga. Om folk der ute som deg ville lære WordPress på norsk. Det er ikke bare bare å skulle ”selge seg selv”. Å poste aktivt på sosiale medier der budskapet ganske så tydelig er; ”KJØP!” Vi har gjort oss noen tanker…

5 sannheter om å være i en salgsperiode

1. De første par dagene er full gass og masse entusiasme.

Adrenalin-kick! Når (de første) annonsene er på plass i tillegg til salgssiden (som er testet X antall ganger) så begynner moroa. Spent setter man i gang. Legger ut annonser på FB. Deler på egne sider. HURRA vi er i gang! Det skjer litt. Noen likes. Noen delinger. DE FØRSTE SALGENE!!

2. Den nervepirrende mailen

Å sende mail er hyggelig. Uformell tone. Gøy å følge med på statistikken på hvor mange som åpner og klikker linkene. Det er litt mer nervepirrende å sende ut salgsmailer. Hva tenker de nå, liksom? Er det greit? Vil noen melde seg av listen? Hopp, stup, eller hva du nå velger å kalle det. Det er verd det!

3. Det stille publikum

Jeg har møtt på flere som har nevnt dette tidligere; den følelsen når du ikke får de heiaropene (Les: delinger og likes) som du hadde regnet med fra kjentfolk på sosiale medier. Om du ikke har opplevd dette, så ikke dvel her, men har du opplevd det så vet du hva jeg snakker om. Sosiale medier er brutale på mange måter, men det gjøre én bra ting: skjerper deg!

4. Å selge eget onlinekurs krever 100% tilstedeværelse!

Du kan ikke lene deg på at du har X-antall følgere eller ”venner” og tro at de skal gjøre jobben for deg. Ei eller at én annonse skal holde hele kampanjen, nødvendigvis. Disse salgsdagene vil kreve av din tid, din energi og din kreativitet. Tweeke budskapet, gjøre små-endringer på salgssider, skrive blogger basert på opplevelser underveis, besvare spørsmål om kurset osv. Full skjerpings hver dag. Og spesielt utenfor normal arbeidstid når du egentlig kjenner du skulle lagt deg. For det er jo DA alle andre er på sosiale medier;)

Et lite PS (eller kanskje OBS! passer bedre); Samtidig som det føles som om alt handler om FaceBook annonser, klikk, kjøp, spørsmål og Canva, så går livet ganske som normalt. Barna dine vil kreve din oppmerksomhet. Samme med partner eller andre venner og kollegaer. Så avklar med dine nærmeste i forkant så de VET at du blir litt OFF det normale livet disse dagene (og kanskje er litt ekstra sigen på morgenkvisten), for uten support fra de hjemme blir det en tung affære.

5. Noter ned og lær til neste gang

For ingen læring er så verdifull som den vi erfarer selv. Hva funka hva funka ikke. Hva må vi passe på å gjøre neste gang og hva kan vi droppe. Hvilke annonser gav best resultat og hvilke mailer fikk henholdsvis best åpnings-rate og klikk-rate? Og hva setter vi oss som mål i neste runde, basert på de erfaringer som nå er gjort? Noter det ned. Skriv. Drodle og legg planer for neste salgsperiode med en gang, mens erfaringen er fersk. For du kommer ikke til å feire. Når salgsperioden er over så er du allerede på vei til neste mål.

Har du erfaring fra salgsperioder for onlinekurs?

Del det her! Kjempe spennende å høre om din erfaring og dine tips.

WP Basis + VIP tilbud i mai!

Kjøper du WP Basis kurset før 1. juni får du VIP medlemskap gratis den første måneden, deretter kun kr 599,- ink.mva pr mnd. Prisen låses så lenge du er aktiv medlem.

Fra 1. juni går prisen opp til kr 999,- pr mnd, men kun for nye medlemmer.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ikke gå glipp av nyheter fra WP Skolen

Du vil motta e-post fra oss når vi har nye blogginnlegg, nyheter eller tilbud som vi tror vil være av interesse for deg. Du kan melde deg av når du vil!

Tilbakestill passord

Gjenopprett passordet ditt

En link for å gjenopprette passord vil bli sendt deg på e-post.

Tilbake