
Hvem skal jeg spørre? Hva skal jeg gjøre? Hvor skal jeg starte?
”Jeg har fått til å laste opp WordPress på webhotellet mitt, så det funker, men hva nå? Jeg vet ikke helt hvilket theme jeg skal velge? Hva tenker du om bilder? Har du noen tips til steder jeg kan finne fine bilder? Og hvor mye tekst trenger jeg egentlig?” Dette var starten på en samtale. Starten på det som var tenkt å bli noe stort og viktig men som nå var et virvar av spørsmål. Eller kaos om du vil. Ja du må ha et domene og et webhotel hvor du installerer WordPress, men før du kommer så langt…
Hva vil du med siden din?
Hva slags nettside er det du trenger og ønsker? Er det en privat bloggside eller din businesside? Skal du presentere varer eller tjenester? Planer om listebygging? Blogge? Er det en etablert bedrift som allerede har logo og den grafiske profilen satt (fonter og farger) eller er du helt i oppstarten? Har du planer om å gjøre alt selv eller sette bort deler eller hele jobben? Hva er budsjettet ditt? Hva med bilder? Er tekstene skrevet?
To fallgruver – ytterpunktene
Det er spesielt to fallgruver, eller ytterpunkter, som fort kan koste deg mye tid og penger.
1. Du bare starter, uten kart og kompass.
Jeg er litt i glasshus når jeg skriver dette, for det er nettopp sånn jeg selv har lært meg Webdesign og WordPress. Jeg har bare gjort. Og brukt utallige timer på det. Prøving og feiling har vært oppskriften. I det ligger det mye læring og erfaring, men også mye (bortkastet?) tid. Om du ikke går med planer om å gå min vei og selv leve av webdesign, men har nisjen din i noe helt annet, så anbefaler jeg deg ikke denne løsningen. Du kommer til mål, men det vil koste deg unødig mye tid. Uten et kart der målet er markert vet du ikke hva du prøver å lage. Du vet ikke hvilke funksjoner du skal velge. Hvilke farger du skal bruke. Hvilke sider som skal være i menyen. Hva slags verdi du skal gi til de som legger igjen navn og e-post på siden din. Uten kompass så aner du ikke hvilken retning du bør gå først. «Skogen og bare trær» osv. Det blir lett overveldende, når du egentlig lett kunne gått igjennom den skogen, hadde du bare vist i hvilken retning.
2. Du starter, og blir aldri ferdig.
Du jobber nitidig med alt av tekster og bilder, ser på alle mulige andre websider. Fin-justerer. Tenker. Vurderer. Spør alle. Men kommer aldri i gang med å faktisk lage siden. Alle ideene forblir på et ark. Du føler deg aldri klar nok. Tekstene er aldri gode nok. Bildene er ikke perfekte, sett fra dine øyne. Og du er hele tiden usikker på layout så du vet ikke hva du bør velge. En nettside er, eller bør, være dynamisk. Endre seg i takt med deg og din utvikling. Det som var fint i går er ikke like treffende i dag. Og det skjer så mye både på teknologi og designsiden hele tiden. Skal du vente til alt er perfekt vil du aldri bli ferdig. Og i det du faktisk er ferdig, så er siden utdatert, enten designmessig, teknologisk eller så er det du selv som har endret deg. Og hva da?
Hopp før du er klar, er det mange som predikerer. Jeg støtter det. Men hopp mot det målet du markerte på kartet og ta med deg kompasset i lomma.
Trenger du et egnet kart og riktig kompass?
«Sjekklisten« er basert på denne erfaringen. Både den erfaringen jeg selv hadde gjort meg med egne sider og erfaringen via kunder. Så før du går i gang med å bygge siden din, land de viktige beslutningene. Lag kartet. Kjenn kompasset. LAST NED GRATIS!
PS: Kurset som bygger videre på Sjekklisten er inkludert i VIP-medlemskapet til WP Skolen.
Legg igjen en kommentar