Eller hva som er lurt, smart eller veldig dumt…
Før jeg går videre: det er veldig lite som er enten riktig eller galt. Hva som er riktig for deg, kan være helt feil for meg. Og omvendt. Det gjelder ikke mye i livet som det som angår nettsiden din. Spørsmålet er ikke hva er er riktig, eller trendy, eller smart, i henhold til alle andre. Spørsmålet er; Hva VIL du?
Lytt til denne podcast episoden
Bruk andres innspill som nettopp det – innspill
For det trenger vi alle. Vi trenger å høre andres erfaring. Andres anbefalinger og råd. Bare ikke la det bli det eneste du navigerer etter. For denne reisen, denne nettsiden, er din. Denne bedriften er din. Og derfor kan du forme den slik det passer deg.
Er det f.eks riktig å sette opp nettkurs?
Absolutt og overhode ikke! Det kommer an på hva du VIL!
Nettkurs er fortsatt inn, og det er genialt, for deg som VIL lage et nettkurs. For deg som VIL drifte et nettkurs. Du som kjenner du blir motivert, inspirert og «gira» med tanken på å lage dette kurset. For når du virkelig vil noe, så finner du løsninger. Når det er noe du virkelig vil, så kan du lettere finne det som faktisk dekker ditt behov, ikke bare følge trenden uten å vite hvor du selv har tenkt deg….
Når du bare setter igang fordi andre sier du bør eller må, uten at du har noen indre motivasjon og lyst, er det lett å ende opp i frustrasjon. Det blir andres feil at du ikke lykkes, eller du blir hard med deg selv og tenker du aldri kommer til å få det til. Før du egentlig å forsøkt, så kan du finne på å gi opp noe genialt. Eller du kaster bort tid og penger på noe du egentlig ikke har så lyst til å drive med.
Er det sånn at jeg MÅ ha LIVE sendinger på Facebook for å få kunder?
Det er ingen ting du må. Men det kan være veldig effektivt, om du tørr å hoppe i det, og lar slike LIVE sendinger bli en fin platform for å ha kontakt med potensielle kunder. Er du helt ukjent med å gjøre noe sånt, så er det mest sannsynlig skummelt å skulle tørre. Det er lettere å bare la være. Men om du har et budskap du brenner inne med – om du vet at dine potensielle kunder elsker å følge LIVE på Facebook så kan dette være et tilfelle der «målet helliger middelet». At du synes noe er skummelt og fullstendig ukjent betyr ikke at det er feil. Det er betyr bare at du ikke har gjort det før. Det er når du kjenner du ender opp med å gjøre (og være) slik du oppfatter at man MÅ gjøre eller være for å ha suksess på nett, og alt sammen gjør deg tappet for energi, at du kan stoppe opp og spørre deg selv; MÅ jeg virkelig dette? Vil jeg virkelig det jeg har sagt er målet mitt?
Hvordan vet du hva som er riktig? – Du vet ikke.
Og det er den ubehagelige men samtidig noe befriende sannheten. Det finnes nesten like mange svar som det finnes spørsmål. Det som er «riktig» er avhengig av hva du trenger. Og hva du trenger er avhengig av hva du egentlig vil… Så det store spørsmålet, og kimen til mye usikkerhet og frustrasjon, handler egentlig om deg. Det handler om hvor du står i dag og hva du virkelig vil. For når du vet det, kan du finne de løsningene som faktisk er riktige for deg.