Tenk om GDPR er en bra ting

Vi har fått mange henvendelser siste ukene fra kunder som kjenner en viss panikk over de nye GDPR reglene!

Siste nytt nå er at de først vil gjelde fra 1 juli her i Norge, men dersom du har kunder og folk på e-postlisten din fra EU så gjelder reglene fra 25 mai.
Mange spør;

Hva skal jeg gjøre? Er alt det jeg har gjort av listebygging så langt bortkastet?

Ja og nei!
Fra de nye reglene trer i kraft (mer om GDPR her) så kan du IKKE sende ut e-post til alle listene dine som tidligere. De nye reglene krever at de som skal motta e-post fra deg må ha gitt spesifikt samtykke for å motta informasjon.

Eksempel:
Du har tre ulike lister a la “Webinar september 2016”, “Mine tips” og “Last ned pdf”.
Så langt, når du har sendt ut e-post, uavhengig om e-posten har vært en blogg artikkel eller salg av et kurs, så har du sendt mailer til alle tre listene.
Åpningsraten din har kanskje ligget et sted mellom 18-30% (mao av de du har sendt e-post til så har ca 18-30% faktisk åpnet mailen). Av de som har åpnet mailen har kanskje rundt 20% klikket på en av linkene i mailen din.

Frem til nå har du hatt fokus på antall navn på listen. Og tenkt at jo flere jo bedre.

Hva skjer nå?

Av alle de du har på listene dine så er det mest sannsynlig kun et sted mellom 18-30% som faktisk er interessert i deg og det du leverer. Harde fakta. Men tenk på deg selv. Hvor mange optinsider har ikke du selv optet inn på, fordi du var nysgjerrig, men så aldri igjen åpnet mailer fra vedkommende fordi du egentlig ikke er interessert. Isteden blir det unødig spam i mailboksen din.
Mulig du ikke kjenner deg igjen i dette, men for min del så må jeg ta en opprydding minst én gang i året, åpne en av disse mailene og klikke unsubscribe for å unngå at mailboksen oversvømmes.

Med de nye reglene så kan det bety at det blir roligere i mailboksen din;)

Mister jeg alle på listene mine?

Om du IKKE foretar deg noe, kan det være du i henhold til ny lov, ikke lenger har lov til å sende ut mailer til eksisterende lister, dersom de som i sin tid optet inn gjorde dette for å få eller laste ned noe spesifikt (som en pdf, dine tips el).
Dersom de som står på listen(e) dine i dag IKKE har vært aktive, mao ikke har åpnet mailer fra deg, så har du heller ikke lov til å sende de mail.
Dersom du ikke sørger for å få spesifikk godkjennelse fra den enkelte på å sende e-post, være seg for å dele blogg eller selge et produkt eller en tjeneste, så har du ikke lov til å sende ut e-post slik du er vant til.

Så ja, på den ene siden så kan du si at du mister de du har jobbet for å få der.

Så hva er bra da med dette?

Det er tid for å tenke og gjøre nytt! Det oppleves ofte som irriterende og frustrerende (spesielt om du har jobbet hardt for å bygge den listen du har), men det er faktisk også veldig bra!

  • Du har mulighet til å skaffe deg en mer dedikert liste
  • Kommunikasjon mot potensielle kunder kan bli mer åpen og mindre “jeg later som jeg kun er snill og gir deg dette gratis men egentlig skal jeg forsøke å selge deg et kurs om et par uker”;)
  • F.eks i systemer som Campaign Monitor så betaler du for utsendelse av mail til folk som faktisk åpner og leser, m.a.o mulig du på kort sikt sparer inn noen kroner

Hva kan du gjøre for å rydde opp i listene dine?

1. En tydelig optin

Lag en ny optinside som er helt transparant og konkret på at man her opter inn for å kunne motta e-post fra deg med feks blogg, informasjon om dine produkter og tjenester o.l.!
Eksempel på det er den vi har laget – se her

2. Legge inn info om de nye reglene med link til ny optin i alle mail du sender ut

Her kan du oppfordre til å opte inn på nytt.
Sjekk siste mail fra oss i WP Skolen for å se eksempel på dette.

3. Oppfordre der du kan

Benytt muligheten f.eks om du poster noe i sosiale medier til å fortelle at du skal i gang med å renske opp i listene dine og be alle som fortsatt vil følge deg om å legge inn navn og e-post på nytt. Med link til ny optin.

Andre smarte grep

Har du plukket opp andre, smarte, lovlige grep så del det gjerne som kommentar.

Denne artikkelen er kun ment til å gi generell informasjon om GDPR, med fokus på effekten dette nye lovverket kan ha for deg som driver egen nettside. Det er ikke ment å gi juridisk rådgivning. For spesifikk forståelse av effekten av GDPR for din bedrift, og for å sikre deg juridisk, vennligst kontakt en uavhengig jurist. WP Skolen er ikke ansvarlig for hvordan du selv velger å håndheve det nye lovverket. Vi kan heller ikke gi individuelle råd på dette tema. Teksten under er kun ment som generell informasjon.

 

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.