Sikkerhet og backup – De to viktigste tingene du bør ha på plass på nettsiden din

Det finnes et hav av plugins der ute, bare i WordPress sin egen base er det over 50 000 utvidelser å velge mellom. I tillegg finnes det en mengde premium utvidelser (premium=ikke gratis) man kan kjøpe.

Men spør du meg hva du absolutt MÅ ha, så er det to ting som er viktige: Sikkerhet og backup(sikkerhetskopiering på godt norsk!)

Sikkerhet og backup - de to vikigste elementene man må ha på plass på nettsiden

Sikkerhet og backup er det aller viktigste

iThemes Security og Wordfence

For å ivareta sikkerheten anbefaler vi iThemes Security og evt. Wordfence i tillegg. Begge disse er gratis og de har noen funksjoner som overlapper hverandre. For de aller fleste vil iThemes Security være tilstrekkelig. Wordfence bruker vi ofte i tillegg pga at den har brannmur, samt en veldig god scannerfunksjon

Backup – sikkerhetskopiering: ManageWP er vårt 1. valg!

Når det gjelder backup, så anbefaler vi først og fremst ManageWP. Det er den mest stabile løsningen vi har funnet for kjøring av backup. Før jeg forklarer hvorfor, så skal vi se litt på hvordan mange backupløsninger fungerer i praksis.

ZIP filer er en vanlig backupmetode

Mange backupplugins lager en zip fil som inkluderer både filer på webhotellet + hele databasen hver gang det kjøres en backup. I praksis betyr det at du må ha nok plass på webhotellet ditt, slik at backup faktisk kan kjøres. Om nettsiden din har en total størrelse på 500MB, så må du ha et webhotell som er dobbelt så stort for å få opprettet en zip fil.

Denne zip fila bør IKKE lagres på webhotellet ditt. Går webhotellet ditt ned, så vil du jo ikke få tilgang til backupfiler heller, dersom de ligger på samme server. Så zip-fila bør overføres til en ekstern server. Som f.eks Dropbox, Google Drive eller Amazon S3. Det finnes mange sikkerhetsutvidelser som har en funskjon for overføring av filer til ekstern server.

Dette er en ressurskrevende prosess!

Mange lavprisleverandører av webhotell gir deg ikke nok ressurser til både å lage full backup og deretter overføre den til en annen server. Konsekvensen kan bli at backupfilene blir liggende på webhotellet og sprenger lagringsplassen på webhotellet på null komma niks! Eller at backupfilene blir korrupte.

Oppgradere webhotell pga for lite plass? NEI, det er normalt ikke nødvendig!

Jeg har sett mange tilfeller hvor kunder eller kursdeltagere har oppgradert til et større webhotell hver gang de får et varsel om lite plass igjen på webhotellet fra leverandøren sin.

De fleste vet ikke hva de skal se etter, eller hvorfor de må oppgradere – de bare gjør det!

De gjør bare som de får beskjed om fordi de er redd for at nettsiden ikke skal fungere, dersom man ikke oppgraderer. Dermed sitter man og betaler for mye mere plass enn man faktisk har behov for.

Hva gjør ManageWP annerledes?

ManageWP administreres fra et «eksternt» kontrollpanel. Dvs at du logger deg inn på en nettportal for å administrere kontoen din. Hvis du har flere nettsider du administrerer, så kan du ha oversikt over alle fra et og samme kontrollpanel.

For å koble sammen din nettside og ManageWP, så installerer du en plugin på nettsiden din. Når det er gjort, så kan både backup og oppdatering av theme og plugins gjøres via ManageWP sitt kontrollpanel.

Her brukes ikke zip-metoden som beskrevet over. ManageWP sin metode ligner litt på Apple sin Time Machine løsning. Her scannes nettsiden din først for å se om det er noen endringer siden forrige backupkjøring. Deretter legges nye filer til, og gamle filer blir fjernet fra den nye sikkerhetskopien.

Dette krever langt mindre ressurser enn zip-metoden, og gjør at denne løsningen fungerer smertefritt på alle slags webhotell(til og med hos Domeneshop ;-))

Pr i dag så administrerer vi over 150 nettsider via ManageWP. Disse nettsidene ligger hos mange ulike leverandører av webhotell, men jeg har enda ikke opplevd ett eneste problem med backup av sider i denne løsningen. Både sikkerhetskopiering, og ikke minst, tilbakelegging av sikkerhetskopier er enkelt å greit å håndtere.

Pris? Ca. $2USD pr nettside pr mnd

Hos ManageWP betaler du for de funksjonene du ønsker å bruke. Hvis 1 stk sikkerhetskopi pr mnd er nok for deg, så er det faktisk gratis.

De fleste vil trenge å ta backup litt oftere, og for ca $2USD pr mnd pr nettside, kan du ta full backup av filer + database daglig.

Jeg har tatt WP Intro kurset, og der anbefaler dere Updraft Plus for backup???

WP Intro kurset er gratis, og vi viser deg først og fremst gratis utvidelser i det kurset. Både iThemes Security og Wordfence er gratis.

Hvis du vil ha en gratis løsning for backup, så mener vi Updraft Plus er den beste pr d.d. Den bruker zip-metoden som er beskrevet over, men den kjører ikke én stor zip-fil. Den lager en zip-fil for databasen, en for themes, en for plugins, en for «uploads»(bilder m.m.) og en for «other»(alt som ikke inngår i de andre filene).

Mindre filer, betyr mindre risiko for trøbbel. Det er mye større sjanse for timeout for én stor fil, enn for fem små.

Har du ikke tatt WP Intro kurset?

Da er du i såfall hjertelig velkommen til å ta det! Det er som sagt gratis, og ingen forpliktelser om du melder deg på. Du får tilgang med en gang, og kan være i gang med å sette opp din egen nettside i løpet av kort tid.

Meld deg på her!

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.