- Hva er en salgsfunnel?
- 1. Skaffe leads
- 2. e-poster
- automatisk “evergreen” salgsfunne
- salgskampanje for et spesifikt tidsrom
Hva er en salgsfunnel?
Målet med en salgsfunnel er å få kunden din til å kjøpe noe fra deg. Noen må ledes gjennom en lang “tunnel”, mens andre kan du slippe ned i en “trakt” og de kjøper på vei ned.
Scarcity metoden er uten tvil den mest effektive måten å selge på
Scarcity er ikke en by i USA. Det er et ord som kan oversettes med….
1. utilstrekkelig tilførsel; mangel; 2. sjeldenhet eller sjelden forekomst
Med andre ord, så er “scarcity” en taktikk som brukes for å få folk til å kjøpe et produkt NÅ, fordi produktet kun er tilgjengelig noen få dager, det er kun plass til 12 deltagere, prisen går opp neste uke el.l. Det er faktisk viktig at du forteller hvorfor du begrenser tilbudet. Det gir deg troverdighet og skaper tillit.
Stå for det du sier!
Enten man liker det eller ikke, så er dette et salgssystem som fungerer! Men for all del, det du sier MÅ være sant. Du mister fort troverdigheten hvis du stadig roper SISTE SJANSE og du ikke står for det du sier. Går du ut med et engangstilbud, så skal det være tilbud kun en gang på de premissene du setter.
Hvis du går ut og sier at kurset aldri mer blir solgt til en lavere pris, så STÅ FOR DET!
Har du åpent for salg fra 1. til 7. april, så stenger du 7. april. Da sender du ikke ut en mail den 8. og slipper inn noen til(med mindre noe har hatt tekniske problemer eller andre reelle grunner til å forlenge tilbudet).
At du ikke har solgt så mye som du forventet, er ditt problem. Da bør du heller gå i tenkeboksen og finne ut hva du kan gjøre for å selge mer. Du gjør selvfølgelig som du vil, men min beste anbefaling her er: Vær ærlig og stå for det du sier!
På WP Skolen har vi i praksis brukt “scarcity” fra starten av
I starten var jeg alene om alle oppgavene her. Jeg solgte kurs kun i korte perioder og stengte igjen, fordi jeg ville være sikker på at jeg kunne gi support til alle deltagere.
M.a.o. jeg brukte en form for “scarcity” markedsføring, fordi kurset kun var tilgjengelig en kort periode. I starten var det faktisk ingen bevisst strategi, men å gjøre det på den måten var helt nødvendig for å ivareta de som meldte seg på.
Nå er vi flere og jeg trenger ikke være så bekymra for å ikke strekke til lenger. Så nå har WP Basis gått “evergreen” og er tilgjengelig hele tiden for alle som vil kjøpe.(“Evergreen” er også et importert amerikansk uttrykk, som betyr at produktet er tilgjengelig hele tiden).
Men kommer vi til å selge kurs, når det er tilgjengelig hele tiden?
Vi har etterhvert blitt godt kjent med kundene våre, hva de gjør, hvilke behov de har, hvor lang tid de trenger på å ta en avgjørelse osv. Vi kan dele de i to grupper:
Ola Nordmann er ikke særlig glad i å vente. Har han bestemt seg for at han vil ha noe, så vil han ha det NÅ! Han er faktisk mer opptatt av tilgjengelighet enn pris.
Kari Nordmann derimot, tenker litt annerledes. Hun kan godt shoppe for småbeløp som gjerne utgjør 4-5000,- på en uke. Men å bruke samme sum på ett kjøp sitter gjerne litt lengre inne.
Det er viktig å understreke at dette er våre typiske kunder. Dine kan ha helt andre handlingsmønster, så du må bli kjent med DIN kunde for å opprette et system som fungerer for deg. Men måten du setter det opp på, og valg av verktøy kan du kopiere!
Her er ett eksempel fra en av våre landingssider:
Legg merke til at siden kun har en utgang, og det er “Ja takk” knappen. En landingsside skal ikke ha andre utveier enn å opte inn, eller gå ut av siden. Dette er en såkalt 2-step optin, hvor det popper opp en lightbox hvor man legger inn navn og e-post.
Vår aller viktigste landingsside er WP Intro kurset
Hvis du nå sitter og leser akkurat denne teksten, så er det veldig stor sannsynlighet for at du kom i kontakt med WP Skolen nettopp på grunn av gratiskurset WP Intro.
Det første som må på plass i en automatisk salgsfunnel er freebien din og en landingsside hvor det er enkelt å registrere seg for å få den!
Oppvarming – Bli kjent fase
Nå har du et system for å skaffe leads. Det neste du må fokusere på nå er å bygge en relasjon med de du nå har fått e-post adressen til.
Det gjør du ved å sette opp en serie med autorespondere(igjen, gå til listebyggingskurset hvis det er et fremmedord). Selv om disse e-postene skal sendes ut automatisk til mennesker du ikke kjenner, så skriv dem som om de er til en spesiell person. Se for deg en person du har kjemi med og som trenger akkurat det “produktet” du har å tilby og skriv til akkurat denne personen.Om du ser for deg en forsamling på 100 mennesker og du legger deg på en formell linje for å ikke støte fra deg noen, så risikerer du faktisk at du ikke treffer noen av dem. Vær deg selv og vis personligheten din, den kommer uansett fram før eller siden. Du kan like gjerne skremme vekk de som ikke vil jobbe med deg med en gang 🙂 Ikke skriv alt for mye i hver e-post. Her er det viktig at du klarer å holde på interessen og nysgjerrigheten til din potensielle kunde. Gi dem tips og informasjon som du vet har verdi for dem.Hvordan vet du hva som er av verdi for kunden din? Hallo! Du har vært i hans eller hennes sko, ikke sant? De aller fleste som bruker tid på å analysere sin “drømmekunde” eller “avatar” eller hva du har valgt å kalle det, finner til slutt en tidligere versjon av seg selv 🙂
Hvor mange e-poster og hvor ofte?
Hvor mange e-poster du velger å sende ut før du gir dem et konkret tilbud må du selv finne ut av. Men en tommelfingerregel er: Jo dyrere produkt, jo lengre “oppvarming” må du regne med.Ikke la det gå for lenge mellom de første e-postene du sender ut. En per dag kan være helt ok, så lenge den er kort og konsis. De fleste er interessert i å høre mer fra deg når du først har klart å fange oppmerksomheten deres.
Slik gjør vi det på WP Skolen:
Vi har en serie på 7 mailer som vi sender til de som melder seg på WP Intro. Denne er satt opp i Campaign Monitor(minikurs i hvordan du bruker Campaign Monitor finner du her).Bortsett fra den, så inneholder de fem første e-postene kun tips som er relatert til innholdet i kurset. Som f.eks linker til bloggposter som handler om valg av theme, hvor man kan finne gratis bilder som du trygt kan bruke, tips om sikkerhet og backup osv. Har du den ikke, så anbefales den på det varmeste. Du kan kjøpe den alene, eller som en del av alle themes og plugins fra ThriveThemes.comDet ER faktisk mulig å tjene penger mens man sover, men regn med en del søvnløse netter før det går av seg selv!
Denne siden er det i praksis ingen som vil se i det tilbudet vi skal sette opp nå, men den må være der for at systemet skal fungere.
Denne siden vises når tilbudet har utgått.
I tillegg trenger du selvfølgelig en salgsside med det aktuelle tilbudet du gir de som melder seg på lista, eller i dette tilfellet, melder seg på gratiskurset.
Nå som disse sidene er på plass, så kan vi sette opp tilbudet i Thrive Ultimatum
Gå inn på Thrive Dashboard -> Thrive Ultimatum og klikk på et + ikonet for å starte en ny kampanje. Gi kampanjen et navn, og klikk på 7 day offer.
- Klikk på “Evergreen Campaign”.
- Velg hvor lenge kampanjen skal vare fra en kunde klikker på linken første gang.
- Velg å aktivere “lockdown”.
- Velg “Visit to promotion page”.
- Lagre!
Klikk på EDIT på “Display” boksen for å fortsette:
Nå skal du velge den salgssiden selve tilbudet ligger på:
- Klikk på EDIT
- Klikk på “Pages” og velg salgssiden du opprettet tidligere.
- Lagre!
Neste steg er å velge “Lockdown Campaign” og legge inn de tre sidene våre der. Her kan du enten lime inn url, eller bare søke opp sidene ved å taste inn de første ordene i tittelen på siden, og du vil få opp alternativer du kan velge.
Så er det selve e-post linken som du skal legge inn i autoresponder epostene dine. Jeg har som sagt valgt å legge inn linken i epost nr 1, nr 6 og nr 7. Linken aktiveres når mailen går ut, og vil gjelde i 14 dager med de valgene jeg har gjort her.
Hvis du bruker Mailchimp, Campaign Monitor, Aweber eller en av de andre epost tjenestene med API tilgang, så velger du din leverandør for å generere linken. Hvis du ikke finner din leverandør, så velger du ingen, du kopierer bare linken slik den står og limer den inn i mailene dine.
Nå skal vi designe selve båndet(ribbon) som vil vises øverst på salgssiden med nedtelling.
Akkurat det går jeg ikke i detalj på her, da jeg går ut fra at du allerede har jobbet en del med Thrive plugins. Prinsippene for å designe utseende og velge maler er akkurat det samme her som i Thrive Leads.
I den malen vi valgte når vi startet her er det lagt opp til at du kan bruke to forskjellige design på båndet. Jeg har valgt å ha et i grønt de første 11 dagene, og ett i rødt de siste 3 dagene.Her vil det stå 7 day offer, selv om jeg har valgt 14 dager for kampanjen. Akkurat det som står her, har ingen betydning for lengden av kampanjen.
Nå gjenstår det bare å avslutte kampanjen når en av WP Intro deltagerne faktisk kjøper et kurs. Det gjør vi ved å klikke på den blå “Add new” knappen nederst til høyre:
Da får du opp dette skjermbildet. Her velger jeg “Visit to conversion page” fordi de som registrerer seg på WP Intro kurset alltid lander på en velkomstside etter registrering. Det kan være noe annet hos deg, f.eks takkesiden til en optinside el.l.
Når du klikker på “Continue” lander du her, og her velger du bare “End Campaign”. Akkurat dette steget er ikke påkrevd for at kampanjen skal fungere, men det er heller ikke noe poeng at en WP Intro deltager har tilgang til salgssiden etter at han/hun har kjøpt produktet.
Er vi ferdige nå? I prinsipp ja, men du er aldri ferdig uten å kjøre flere tester så du vet at det faktisk fungerer. Hvis du skulle ha lagt inn en feil url eller hoppet over noe, så vil ingen få tilbudet ditt. Og det er faktisk ikke så mange som gidder å si fra til deg. Så test, test og test, så du er sikker på at alt fungerer!
Datostyrt kampanje
Vi skal fortsatt bruke Thrive Ultimatum for å sette opp en kampanje, men denne gangen skal vi sette en fast start- og sluttdato for tilbudet vårt.
Vi starter med å opprette en “Fixed Dates Campaign”:
Her får du opp en kalender hvor du kan velg dato på Start og End Date:
I neste steg velger du hvilken side du skal kjøre denne kampanjen på:
Nå kan du velge tre forskjellige sider for kampanjen din, slik vi gjorde i “Evergreen” kampanjen. Da velger du i såfall en “for tidlig ute” side som Pre-access page, selve salgssiden din som “Promotion page” og til slutt en “for sent ute” side som Expired page.
I min kampanje har jeg valgt samme side for alle tre valg. Grunnen til det er at det skal være mulig å kjøpe kurset både før og etter kampanjen starter. Men akkurat de dagene kampanjen varer vil “Shortcode’n” jeg setter opp i neste steg vises, ellers ikke.
Nå klikker jeg på “New design” og velger “Shortcode” for å sette opp hvordan tilbudet skal se ut. Dette er i prinsipp bare en shortcode jeg skal legge til på selve salgssiden. Jeg setter først opp et design for “Main”.
Og deretter en annen variant for de tre siste dagene. Her klikker du på +Add for å legge til design nr 2.
Hvis du ønsker det kan du sette opp en design variant til ved å klikke på “New design” en gang til. Jeg har gjort det, og valgt en widget i tillegg.
Neste steg nå er å bestemme hvilke design som skal vises når på salgssiden. Jeg klikker på + tegnet på Timeline linja og setter først opp hva som skal vises de første dagene av tilbudet. Her velger jeg både Shortcode og Widget, og jeg velger Main State som er det første alternativet vi designet av både Shortcode og Widget.
Gjenta for å legge til design nr 2 for de siste 3 dagene av tilbudet:
Nå skal vi legge inn alternativer for det som skal skje når noen velger å kjøpe kurset. Klikk på “ADD NEW”:
Her ønsker jeg at tilbudet skal fjernes fra salgssiden når en person har benyttet seg av tilbudet. Trigger settes til “Visit to conversion page”, det vil si den siden kunden kommer til ETTER at han har gjennomført et kjøp. I dette tilfellet er det denne takkesiden:
Klikk på “Continue” og deretter “End Campaign og lagre:
Da er jeg nesten i mål. Når en kunde har kjøpt kurset, så vil både Shortcode og Widget forsvinne fra salgssiden og der jeg måtte finne på å legge widgeten. MEN, akkurat det gjenstår. Nå må du gå til salgssiden du faktisk skal vise dette tilbudet på og legge inn en “Ultimatum Shortcode”.
Her er jeg inne på salgssiden, og jeg velger “Countdown” under “Ultimatum Shortcodes” og trekker denne inn på siden. Du vil se en forhåndsvisning av hvordan den vil se ut på siden, men den kommer ikke til å vises for andre før den datoen vi valgte som startdato for kampanjen.
Den vil også forsvinne fra salgssiden automatisk, når noen benytter seg av tilbudet eller det tidspunktet tilbudet utløper.
Her ser du hele oppsettet for min kampanje under Thrive Ultimatum: