Før du går igang med å skrive tekster, – før du kontakter designer eller bestemmer om du vil bygge siden selv, – før du kontakter fotograf eller kjøper bilder på nett, – før du kjøper diverse systemer for å kjøre nettkurs eller lage nettbutikk: Ta en nøye gjennomgang av disse punktene, og gjør deg notater underveis.
Denne fasen er VIKTIG for å gå videre i riktig retning basert på hva du vil og hva du da trenger for å komme dit.
Det er så lett å hoppe rett til produksjon av sidens innhold; skrive tekster, starte på designet og tenke ut geniale ideer. Problemet er at du da fort kan havne i en situasjon der du kanskje må gjøre alt på nytt fordi du, i det du startet, ikke hadde klart for deg HVOR du skulle og HVORFOR.
FØR du går i gang kan det være lurt å tenke på følgende;
Hva skal nettsiden din hete?
Navnet på nettsiden din er det som kommer til å stå i nettleseren. For eksempel wpskolen.no.
Det FØRSTE du bør gjøre er å:
1. Ta en beslutning på hva du ønsker at siden skal hete.
2. Sjekk at dette navnet/domenet er ledig.
3. Bestill dette navnet/domenet umiddelbart, dersom det er ledig.
Dersom du leverer tjenester, og det i tillegg er sannsynlig at du kommer til å utvide dine tjenester i fremtiden, så kan det være lurt å velge navnet ditt (dersom det er ledig) som domenenavn. Skal du derimot ha en nettbutikk der det er dine varer og ikke deg selv du skal fronte, så kan det være mer naturlig å velge et annet, unikt navn på siden.
Hva slags side skal du ha?
Ren blogg? Selge tjenester som coaching, veiledning? Salg av produkter (nettbutikk?) Onlinekurs?
Hva slags side du skal ha vil også være nært knyttet til det navnet (domenet) du velger til din nettside.
En nettside skal kunne utvikles!
Når du sitter med penn og papir eller søker etter løsninger på skjerm så ha i bakhodet at uansett hvilken løsning du velger, så velg med tanke på å kunne utvide og endre underveis.
For hvem lager du siden?
Du lager ikke en webside for deg. Du lager den for ham eller henne som du ønsker å tiltrekke deg som kunde. Da må du kjenne til hvem denne personen er.
Hvis du fikk velge fra øverste hylle; hvem er denne personen som du ønsker skal finne din side, og ta kontakt med deg?
Om du samlet karaktertrekkene ved denne personen på en liste, hvordan ville en slik liste se ut?
Hvem du beskriver som din idealkunde vil ha stor betydning for bl.a. hvordan du skriver tekstene, valg av bilder og hva du presenterer på siden.
Hva er egentlig en logo?
Det kan være kun tekst, det kan være tekst med symbol, eller kun et symbol. Logo er det som skaper assosiasjon til deg og din side. Og på annet materiale du bruker som annonser, visittkort, plakater osv.
I WordPress så vil du kunne skape en ”logo” kun ved bruk av font, men dersom du skal bygge opp en merkevare og/eller bruke logo på flere steder enn nettsiden (eksempelvis i annonser) så vurder om du skal kontakte en profesjonell logodesigner.
Eller sjekk ut nettbaserte løsninger som Canva.com.
Hva med bilder?
Bilder sier mer enn tusen ord! Spesielt viktig er bilder på en nettside. Bildene vil skape et uttrykk og de vil være med å forme designet som helhet.
Ta derfor beslutningen på hva slags bilder du trenger, og hvordan du skal skaffe de.
Spesielt for bedrifter innen veiledning, coaching og rådgivning er det veldig vanlig å ha bilder av seg selv på nettsiden. Det kan være lurt for å gi idealkunden din en følelse av hvem du er. Bare pass på at bildene er autentiske og faktisk viser deg.
Mange av oss er ikke så begeistret for å bli tatt bilde av og mange kvier seg for å ha bilder av seg selv på siden. Husk da på at bildene ikke er der for deg, men for din idealkunde.
Men hva slags bilder skal du ha?
Det vil være naturlig å ha et bilde av deg selv på eksempelvis “Kontakt” siden eller en “Om meg” side. Hva du velger av bilder til en forside vil avhenge av hva slags side du skal ha og hva du skal presentere. Om det er deg selv som er ”produktet” så kan det kanskje passe med et stort bilde av deg selv. Andre ganger vil det være mer riktig å ha bilder som symboliserer det du leverer.
Hvordan ta disse bildene?
Vær bevisst ved valg av:
· Klær
o Klær og ikke minst farger på klærne vil gi et signal til den som ser bildet.
· Lokasjon
o Ikke ta bilder ute i skogen bare fordi du selv liker å være i skogen, dersom det overhode ikke er noen link mellom lokasjonen og det du presenterer.
· Hva bildene skal brukes til
o Vær nøye med å formidle til fotografen både hva du ønsker fotografen skal fange av stemning, men også hva slags format du trenger på bildene.
Et par tips:
1. Spør en du kjenner som du vet mestrer bruk av kamera og som du kjenner deg trygg på.
2. Kjøp bilder fra nett, for eksempel istockphoto.com. Det finnes masse valgmuligheter både for abstrakte bilder, illustrasjoner og bilder av mennesker i ulike situasjoner.
4. Kontakt en proff fotograf som har erfaring med bilder til websider.
En god oversikt
En god oversikt handler om å vite hva du skal. Helt konkret handler det om hva slags innhold du skal ha på siden. Verktøyet er menyen.
Hva skal være dine hovedmeny punkter? Standard er menypunkter som Blogg – Mine tjenester – Om meg – Kontakt info
Hva skal stå på dine menypunkter?
Og når du har hovedmenyene klare; hva slags undermenyer trenger du? Hvis du jobber innen fødselsomsorg så kan du for eksempel ha en hovedmeny som heter Svangerskapet. Og under det menypunktet kan du ha undermenyer som henviser til de ulike tjenestene (eller produktene) som passer inn. (svangerskapsmassasje, akupunktur, veiledning i svangerskapet osv)
Når skal ting være ferdig?
Sett datoer!
Uten faste datoer for når de ulike delene av prosjektet skal være ferdig og siden skal lanseres, vil prosjektet fort dras ut i tid.
Datoer gjør at du holder fokus.
Lykke til:)