Du synes kanskje det er en veldig rar tittel. Er ikke det å få kunder det vi jobber for?
Jo, det er jo det. Og man burde jo bli kjempeglad når man får sin første kunde, ikke sant?
Det viser jo bare at du har klart å presentere deg og produktet ditt på en måte som gjør at kunden har fått tillit til deg.
Men veldig ofte så utløses 1000 bekymringer i stedet….
- Tenk om kunden ikke har fått tilgang til nettkurset hun har kjøpt?
- Tenk om hun ikke blir fornøyd og vil ha pengene tilbake?
- Det er flere dager siden hun kjøpte, og hun har fortsatt ikke spurt om noe eller sendt e-post? Hun er sikkert misfornøyd….?!
- Det har gått to dager siden hun kjøpte, og jeg har fortsatt ikke fått pengene inn på konto fra Stripe?
- Hva? Stripe betalte ikke ut hele beløpet? Tar de prosenter?
- Å nei, kunden kom inn på feil e-post liste! Nå fremstår jeg som heeelt amatør?
- Kunden har betalt for en e-bok, men får ikke lastet ned PDF fil på mobil.
Dette er bare noen av de “bekymringsmeldingene” som dukker opp i min innboks hver eneste uke!
Nå er det fristende å si: Slapp av og ikke ta alle sorgene på forskudd!
Men vet du hva? Du BØR faktisk ta “sorgene” på forskudd. Da slipper du de store bekymringene når du får din første kunde.
(Til deg som nå tenker…Nå henger hun ut meg, jeg tør aldri sende mail for å få hjelp igjen. Ta det med ro!!! Dette gjelder IKKE noen spesielle, det er bare et lite innblikk i “innboksene” mine. Ta det heller som en trøst….jeg har fått mange slike meldinger 😉 )
“Hopp før du er klar”……eller kanskje ikke?
Hvis du er perfeksjonist, og aldri blir fornøyd med det du gjør, så ja…kanskje du bør hoppe før du er klar. Hvis du har pusset og gnidd på produktet ditt i tre år, og fortsatt ikke har kommet i gang med å selge…så ja…da er det på tide å hoppe i det.
Men det er ikke en leveregel du bør gå for når det gjelder å lære hvordan systemene du har valgt fungerer. Og spesielt ikke når du skal ta betaling for produkter og tjenester.
Løsningen på disse problemene er så enkel, så enkel, men allikevel hopper 90% over dette steget.
Hvilket steg?
TESTING, TESTING, TESTING!
Skal du selge noe? Kjøp produktet ditt selv(eller få noen du kjenner til å gjøre det)!
Hvis du har satt opp et nettkurs på nettsiden din, så MÅ du teste at ting fungerer før du åpner opp for salg. Det betyr at du logger ut av nettsiden din og gjør testkjøp som om du var kunde. Sett gjerne prisen ned til kr 5,- og gjennomfør et reellt kjøp med et ekte bankkort.
Og har du ingen andre e-post kontoer enn den du logger inn med som administrator på nettsiden din, så opprett en gratis gmail konto eller to, som du bruker til testing.
Dette er det VIKTIGSTE steget i hele prosessen når du skal selge noe på nett. Uansett om det er snakk om nettkurs, salg av fysiske produkter fra nettbutikk, påmelding til et event osv osv. Du MÅ teste først!
Når du kjøper ditt eget produkt, så vil du jo også få pålogging til nettkurset ditt, og kan teste at innlogging fungerer. Og du kan også sjekke innboksen din, og sjekke at du har fått de e-postene det er meningen at kundene dine skal få.
Og mens du først er i gang: Test refusjon av kjøpet ditt også! Nå har du jo kjøpt det til kr 5, nå kan du refundere kr 5,- til deg selv. Da ser du hvor lang tid det tar før du har pengene tilbake på konto.
Har du gått gjennom disse tingene FØR du åpner opp for salg, så vil du føle deg mye tryggere når den første kunden kommer.
Og du slipper at kundene dine oppdager tabbene dine før deg 😉
Vil du lære å sette opp nettkurs i WordPress? Se her: WP Kurs & Medlemskap