Hvor personlig skal du være?

Hvor personlig skal du være?

Hvor personlig skal du være på nettsiden din?

Kanskje har du lett for å dele personlige erfaringer og historier. Men kan det bli for mye? Eller foretrekker du en formell tone. Men kan det skape en unødig avstand?

Før jeg kommer til «Rett eller Galt», hvilken blogg leser du selv? Jeg tenker da både på rene bloggsider og på bedrifter som har blogg som en del av sin nettside. Hvem følger du? Og hvorfor?
Har du noen gang tenkt på hva det er med de artiklene du leser som får deg til å lese?
Hva er lett for deg å klikke «Liker» eller dele videre?

blog

Personlig funker

Å være personlig er INN fordi det kan skape en relasjon mellom den som skriver og den som leser. Og det funker! Hvis du vet hva du gjør.

Vit hvem du vil snakke med, så vet du også hvor personlig du skal være. Og følg med på hvilke artikler som deles videre, hvilke som får kommentarer og hvilke du evt får personlige tilbakemeldinger på.
Men ikke mål alt i «Likes», Delinger og Kommentarer dersom bloggen din er en del av din business. Jeg vet det kan høres helt feil ut med tanke på at du jo ønsker å nå ut til så mange som mulig, men skal bloggen faktisk generere business så må den treffe ham eller henne du ønsker å jobbe med.

Det er jo logisk men samtidig vanskelig fordi vi nettopp blir fortalt og opplever at vår suksess måles i Likes, Delinger og Kommentarer.
Så derfor er spørsmålet; hvilke artikler leser du selv? Og hva med disse artiklene er det som fanger din interesse?
Er du en som lett deler og kommenterer på andres blogg eller bare leser du for egen del?

Hva vil du oppnå?

Hvis målet ditt virkelig ER å maxe ut Likes, Delinger og Kommentarer så krever det som regel en personlig tekst som gjerne også provoserer. Eller underholder! Det deles! Og det skaper engasjement. For mange er det naturlig å bruke sosiale medier til å spre nettopp den type informasjon. Bare vit hva du evt. provoserer med, og hvorfor.

Hvis målet ditt er å inspirere, motivere og snakke til din idealkunde for kanskje på sikt gjøre ham eller henne til en kunde, så krever det mer tålmodighet. Da kan du kanskje ikke komme med alle dine synspunkter på små og store politiske hendelser. Med mindre du har definert en idealkunde med samme politiske engasjement. Da er det mer den delen av din historie som du kan knytte opp mot ditt produkt eller din tjeneste som er mest spennende. Hvorfor skal leseren bli din kunde? Jo fordi du kjenner hans eller hennes utfordringer, svakheter, frykter eller problemer. Du har kjent på det samme selv.

Felles interesse

Vi har skrevet om hester på bloggen vår, men stort sett så vil du her inne finne artikler om det å drive business på nett, med en WordPress side, eller konkrete tips til hvordan du kan bruke og forbedre din WordPress side. Vi har en idealkunde som søker den informasjonen. Som det å vite; Hvordan lage en webside, eller hvordan lage blogg. Som har sin egen business og ønsker å selv kunne sette opp eller drifte egen webside, være uavhengig av designer eller byrå. En gründer/bedriftseier som søker konkrete tips og «hjelp til selvhjelp» som hvordan sette opp landingsside eller nedskalere bilder.

Vi kunne ha delt enda mer fra livet i stallen og livet som småbarnsmamma (og jeg kan ikke garantere at det ikke kommer;)) men akkurat nå er det ikke det idealkunden til WP Skolen vil ha.

Artiklene våre er ikke spesielt underholdende eller provoserende. Derfor kan vi heller ikke bruke primært Likes, Delinger eller Kommentarer som parameter på suksess. Isteden har vi fokus på SEO (søkemotoroptimalisering), og ser effekten i den direkte kontakten som kommer på mail eller via Facebook og nye kunder på WordPress kurs.

felles interesser

Så hvor personlig skal du være på nettsiden din?

Så mye eller lite som gavner målet ditt.
Men noen konkrete tips kan du merke deg;

  • Unngå å snakke om bedriften i 3-person når det er et enkeltmannsforetak med kun deg. Skriv «jeg», ikke «vi».
  • Drop å liste opp hele CV’en din, med mindre du driver en business der det faktisk er relevant.
  • Finn den delen av din historie som handler om det du leverer og del det.
  • Bruk ditt eget språk!
  • Sett deg inn i basic SEO
  • Følg et knippe sider med blogg og legg merke til hva du liker eller ikke liker for selv kunne justere og modifisere egne artikler
  • Bygg liste parallelt med å skrive blogg slik at du kan spre artiklene dine i flere kanaler samtidig (på sosiale medier, på nettsiden din og på e-post til listen)

I WordPress kurs her på WP Skolen så vil du finne en masse kunnskap om blant annet hvordan du lager landingsside, listebygging og søkemotoroptimalisering.
Der deler vi av egen erfaring og kunnskap så du slipper å bruke like mye tid på å finne ut hvordan som vi selv måtte.

WP Basis + VIP tilbud i mai!

Kjøper du WP Basis kurset før 1. juni får du VIP medlemskap gratis den første måneden, deretter kun kr 599,- ink.mva pr mnd. Prisen låses så lenge du er aktiv medlem.

Fra 1. juni går prisen opp til kr 999,- pr mnd, men kun for nye medlemmer.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ikke gå glipp av nyheter fra WP Skolen

Du vil motta e-post fra oss når vi har nye blogginnlegg, nyheter eller tilbud som vi tror vil være av interesse for deg. Du kan melde deg av når du vil!

Tilbakestill passord

Gjenopprett passordet ditt

En link for å gjenopprette passord vil bli sendt deg på e-post.

Tilbake