Bør “Hva koster en nettside?” være første spørsmål du stiller? Eller er det flere ting du bør vurdere?
Denne bloggen ble skrevet i 2015, og er fortsatt den mest leste artikkelen på WP Skolen.
Hvor lang tid tar det å bygge en skreddersydd nettside? Og hva koster en nettside om en webdesigner skal gjøre jobben? En side du eier selv, og som ligger på ditt eget domene! Jeg fikk lyst til å skrive en oppfølger, etter Ragnhild sin glimrende artikkel.
Det går nesten ikke en dag uten at det kommer en forespørsel, eller jeg ser folk spør i grupper på facebook. “Er det noen som vet om en webdesigner som ikke er rådyr? Jeg må ha en nettside, men har ikke mer enn 5000 kroner”.
Dette er ikke et konkret eksempel, men det kunne godt ha vært det. Jeg har fått mange i den sjangeren her:
Heisann, jeg skal bare ha en enkel nettside…
“Jeg har ikke så stort budsjett, men jeg kan sette av fem tusen. Kan vi ta et møte i morgen? Jeg har skisset opp sånn ca hvordan jeg vil ha det, så det tar sikkert ikke så lang tid å sette opp. Den må senest være ferdig til lanseringen neste uke. Hva koster en slik nettside?”.
Nå er det sikkert mulig å få noen til å bygge en webside for 5000,-, men du kan ikke regne med å få en webdesigner med yrkesstolthet til å gjøre det for den prisen.
Hvorfor en nettside koster mer enn 5000,-!
Det må være en viss sammenheng mellom pris og antall timer det tar å gjøre jobben. Ett budsjett på 5000,- betyr at en webdesigner kan bruke 5-7 timer på prosjektet. Og da snakker vi en svært rimelig timepris. La oss ta en titt på hvor lang tid det faktisk tar å sette opp en nettside.
Når jeg leser en mail som denne(i boksen over) så forteller den meg minst tre ting:
- Kunden aner ikke hvilken jobb som ligger bak det hun spør om.
- Hun har skisset opp siden. Det forteller meg at hun vil ha en spesialsydd side tilpasset hennes behov(m.a.o. ikke en ferdig designet mal).
- Det er en uke til lansering, ingen planer er lagt!
En erfaren webdesigner kan skille klinten fra hveten!
De som har jobbet med nettsider noen år har gjort seg noen erfaringer, og gjerne gått på noen smeller når det gjelder valg av amatørkodede maler og plugins.
Med andre ord: En erfaren webdesigner kan faktisk spare kunden for både penger og frustrasjoner. Kunden kan stole på at hun får en side som er problemfri å vedlikeholde. En side som ikke kneler ved neste oppdatering.
Får du det når du velger noen uten erfaring til å sette opp siden din?
At det kan være fristende å la “sønnen til en kollega” bygge nettsiden for deg. Men har han nok erfaring til å bygge en nettside for et firma? En nettside du er helt avhengig av at fungerer og ikke går ned ved hvert minste vindpust. Vet han nok om sikkerhet, backup, kvalitet på tema og utvidelser?
Det kan hende at først spørsmål heller bør være “Hva kan du levere?”, enn “Hva koster en nettside?”
Ok, la oss gå ut fra at denne kunden faktisk skal ha en nettside!
Det første jeg må informere om er at både budsjett og tidsplan er helt urealistisk.
Å bygge opp en skreddersydd webside på en uke, uten at noe forhåndsarbeid er gjort går rett og slett ikke. Det er viktig å ha en realistisk forventning til når jobben kan gjøres. De fleste webdesignere som er verdt å betale for har mer enn nok å gjøre. Det er lurt å sende forespørselen minst tre måneder før du ønsker siden lansert.
Men la oss si vi har en fiktiv kunde her: Vi avtaler ett møte og jeg setter av to timer til kartlegging av behov.
Forskjell på skreddersøm av nettssider og ferdige maler
Jeg starter med å forklare forskjellen på skreddersøm og bruk av ferdige maler. Jeg bygger gjerne en side fra scratch, men det tar lengre tid enn om hun velger en ferdig mal.
Med skreddersøm kan vi tilpasse siden akkurat etter kundens ønsker. Men velger hun en ferdig mal, må hun regne med å måtte gå litt på kompromiss når det gjelder designet.
Selv om kunden har med seg blyantskisser, så må de “rentegnes”.
Jeg velger å samarbeide med en grafisk designer på det, da min sterkeste side er utvikling av siden. Jeg ser ikke på meg selv som en webdesigner. Som regel blir det et par korrigeringsrunder før kunden er 100% fornøyd. Det betyr kanskje 10-14 timers jobb for en grafisk designer.
Jo mer du har tenkt gjennom disse tingene her i forkant, jo enklere vil det være for en webdesigner å sette opp skisser. Konkrete ønsker er veldig bra.
Hvis du forklarer at du skal ha en nettside med et enkelt design, som skal se fin ut og tiltrekke seg kunder, så kan det hende at du og webdesigner legger helt ulike ting i begrepene “enkel”, “fin” og “tiltrekkende”.
Vær konkret! Gjør jobben med å finne ut hva du liker. Jeg har hatt kunder som har sagt: “Jeg vet hva jeg vil ha når jeg ser det”. Da har jeg svart: “Kom tilbake når du har sett det, så kan vi ta en prat!”
En webdesigner er en håndverker, ikke en tankeleser!
Uansett, om du jobber med en som faktisk er designer, så må man ta høyde for tiden det tar å lande designet.
Her er en skisse Rikke Dørum Schönborn har satt opp. Resultatet kan du se på www.fengshuinorge.no
Hva med innhold til nettsiden?
Bortsett fra blyantskissene har ikke denne kunden gjort noe mer i forkant av møtet. Ingen tekster er skrevet. Og det kan faktisk være en fordel! Da kan hun få info om hvordan man skriver innhold for web før hun starter.
Mange er ikke klar over at innholdet, dvs tekst og bilder, er noe de selv må sørge for. Og at dette bør være klart før selve nettsiden bygges. Det er du som kunde som sitter på kunnskap om din bransje og dine tjenester. Når dette ble klart for min “fiktive kunde” så forsto hun at tidsplanen om å lansere en nettside på én uke er urealistisk.
Vi blir enige om å utsette produktlanseringen og få opp nettsiden først!
SEO – Søkemotoroptimalisering av innhold
Mange kunder er opptatt av søkemotoroptimalisering, at deres kunder skal finne dem når de søker etter deres produkter eller tjenester på Google.
Men de færreste vet hva det går ut på. Her bruker jeg kanskje et par timer på å forklare prinsippene. Her spriker kunnskapen veldig. Noen har hørt om eldre metoder for SEO og er veldig opptatt av å legge inn søkeord. Men søkeord er ikke noe man “legger inn”.
For det første må vi avklare hva søkeord er for noe. Mange tror at stikkord og søkeord er det samme, og bruker hundrevis av stikkord på blogginnlegg i håp om å oppnå god ranking. Det er en stor misforståelse.
Søkeord er noe du legger inn i selve innholdet ditt. I artiklene du skriver. Hvis søkefrasen din er: “Hva koster en nettside?”, så må denne søkefrasen finnes i teksten din, i titler og undertitler, i alt tekster på bilder, i permalenke osv osv.
Yoast SEO er et supert hjelpemiddel når man skal skrive innhold for nettsider. Men her er det også viktig å bruke søkeord på riktig måte. Les mer om det her.
Sikkerhet, oppdateringer og backup!
Sikkerhetstiltak er like viktig på nettsiden, som forsikring er av en bil. Ville du kjøpt en bil til en million og kun tegnet ansvarsforsikring?
Mange lever i den tro at ingen hackere bryr seg om deres side. DET er feil! Den webdesigneren du velger må kunne sette opp ett vern rundt siden din, så du unngår besøk fra uvedkommende.
Velger du en “amatør” til å bygge siden, så må du forsikre deg om at han ikke lar dørene stå på vidt gap når han er ferdig med siden din.
Hvis ikke han har den kunnskapen, så MÅ du skaffe deg den selv. Du kan lese mer om WordPress sikkerhet her.
Etter kartlegging av behov, ville jeg normalt satt meg ned og skrevet pristilbud og satt opp en fremdriftsplan basert på det vi har blitt enige om. Men i det tilfellet her gjør vi arbeidet på timebasis, så du kan se hvorfor de fleste IKKE bygger websider for 5000,-
Nå har vi fordelt oppgavene rundt hvem som gjør hva med websiden!
Grafisk designer finpusser designet og sender skissene over til meg når kunden har godkjent dem. Kunden går hjem og skriver tekster. Og jeg kan begynne min jobb.
Først nå kan jeg installere WordPress. Akkurat det er rutine og går fort. Jeg har også en fast gruppe med plugins jeg installerer på alle sider. Det er bl.a. Yoast SEO, iThemes Security, Gravity Forms, Thrive Architect og noen utvidelser til Genesis. Dette tar maks et par timer.
Nå begynner jeg å sette opp designet. Jeg oppretter sidemaler, med og uten sidebarer. Jeg oppretter widgeter og definerer hvor de skal ligge. (Widgeter brukes fortsatt i WordPress, men etter at Gutenberg editoren(eller blokkredigering) ble lansert i desember 2018, så er behovet for widgeter mye mindre enn før. Nå kan man sette opp en forside med vesentlig enklere metoder enn før.)
Når disse tingene er definert, så begynner selve stylingen. Farger, fonter, bakgrunnsbilder skal legges inn. Alt skal tilpasses. Her varierer timeantallet veldig fra side til side, men la oss anslå 20 timer.
Er vi ferdige da? Nope, siden ser nemlig helt “corny” ut på ipad og mobil!
Kunden valgte en skreddersydd side. Det betyr at en del av det responsive designet også må skreddersys. Det betyr at siden må sjekkes i alle skjermstørrelser, slik at vi vet at den oppfører seg bra på både desktop/laptop, telefoner og nettbrett.
Det er med andre ord noen timers jobb til for å få siden bra her også. La oss si 5 timer.
Her er det også veldig individuelt hvor lang tid det tar å tilpasse. Det kommer helt an på utgangspunktet(skissene).
NÅ er vi ferdig..eller? Nei, nå må vi teste at alt fungerer!
Tilslutt må vi gå over siden i alle kjente nettlesere på desktop/laptop.
I tillegg må vi se over hvordan det faktisk ser ut på alle de vanlige telefonene og nettbrettene. Vi har verktøy for simulering av skjermstørrelser, men vi må teste det ut i virkeligheten også.(Jeg har ikke et lager av alle mulige duppeditter, men det finnes verktøy for å teste ut dette “live”.)
Ok, la oss si at vi er i mål, hva koster en nettside nå?
Utført arbeid |
Antall timer |
Planlegging/kartlegging av behov |
2 timer |
Skisser og korrektur av design |
12 timer |
SEO opplæring(bør gjøres før kunden begynner å skrive) |
3 timer |
Oppsett av selve websiden |
20 timer |
Justering av responsivt design |
5 timer |
Slutt testing av siden i alle nettlesere |
3 timer |
Totalt |
45 timer |
Tilsammen 45 timer – Det betyr en brutto timepris på 111,- pr time om jeg skulle gjort dette for 5000,-. Etter kontorleie, programvare og lisenser etc. hadde jeg antageligvis havnet i minus.
Om jeg skulle jeg operert med sånne priser, så måtte dette vært en hobby. Det betyr at jeg kun hadde hatt en time eller to per dag til å fokusere på websider. Jeg hadde ikke klart å holde meg oppdatert på hva som skjer på webfronten.
De fleste seriøse aktører i denne bransjen ligger på +/- 1 000,- pr time. En pris på 45 000,- eks.mva for en skreddersydd side med ett unikt design er definitivt ingen upris.
Går det å gjøre det billigere?
Ja, det går an! Vi kan gå motsatt vei og starte med en ferdig mal, og heller tilpasse innholdet ditt til designet. Da kunne vi kuttet timer på skisser, responsivt design og vi hadde ikke behøvd å bruke så mye tid på testing. Da hadde vi kanskje vært nede på kr 25 000,- eks.mva.
Eller gjør det selv! Vi har kurs for deg som vil lære å bygge en proff nettside med WordPress.
I kurset vil du lære:
- innføring i hvordan man legger inn innhold
- hvordan man bør håndtere bilder og video for å holde websiden frisk og rask
- hva som skal til for å sørge for at sikkerheten er på topp
- opplæring i SEO
- og til slutt det mest tidkrevende; selve utseendet på siden med valg og tilpasning av tema.
Sikkerhet, optimalisering av innhold og ett solid rammeverk er viktig for å få en nettside som holder mål!
Nå er det helt opp til deg hvem du velger til å bygge nettssiden din. Det jeg er mest opptatt av er at du skal være trygg på at du får det du bør og må ha. Innhent tilbud og snakk med flere før du bestemmer deg.
Hvis budsjettet ditt ikke er mer enn 5000,- så kanskje du skal sette av tid til å ta WP Basis kurset og sette opp siden din selv?
Domene og webhotell – behold kontrollen selv!
Det kan virke veldig behagelig å sette bort absolutt hele jobben. Jeg har vært borti tilfeller hvor kunder har overlatt alt fra kjøp av domene og webhotell, til det å bygge selve nettsiden, til en webdesigner.
Jeg har også vært borti tilfeller hvor webdesigner tilsynelatende har forduftet. Svarer ikke på hverken telefon eller e-post. Hvis vedkommende da har kjøpt både domene og webhotell for deg, så kan du risikere at du ikke står som juridisk eier av domenet.
Da ligger du veldig tynt an hvis du havner i en konflikt!
Kjøp domene og webhotell selv! Og ta også ansvar for backup selv. Hvis en useriøs aktør har full tilgang til absolutt alt som har med nettsiden din å gjøre, så kan du i verste fall miste hele nettsiden din.
Det skjer heldigvis ikke ofte, men det finnes useriøse folk i alle bransjer. Ta forholdsregler, sjekk referanser og be om pristilbud fra flere.