Hva er en landingsside? Og hva er hensikten?

Det er litt ulike meninger når det gjelder hvordan man skal definere en landingsside. Man kan f.eks si at en landingsside er den første siden man kommer inn på på nettsiden din. For eksempel fra et google søk.

Men som regel definerer man en landingsside som en helt spesifik side på nettsiden din, hvor målet er å få den som besøker siden til å utføre en bestemt handling. Det kan være å få besøkende til å melde seg på en e-post liste, laste ned en e-bok eller en pdf guide. Eller rett og slett kjøpe et produkt av deg.

Er ikke alle sider landingssider egentlig?

Hvis vi konkluderer med at den siden man “lander på” etter å ha “googlet” et ord eller en setning er en landingsside, så er jo svaret egentlig: Ja! Hvis vi optimaliserer en bloggartikkel for en konkret søkefrase, så ønsker vi jo å komme på første plass hos Google for nettopp den søkefrasen. Og når noen klikker på den linken, så “lander” man på den bloggartikkelen.

Så i den forstand kan vi godt si at bloggartiklen er en landingsside.

Uansett definisjon av landingsside, så kan det være smart å legge inn en
CTA på alle sider på nettsiden din. Du kan f.eks ha en optinboks nederst i blogginlegg med oppfordring til å melde seg på nyhetsbrev.

definisjoner

Begrepet “landingside” brukes som regel om en nettside som kun har to utveier!

Den vanligste måten å definere en landingsside på er: En nettside med to utveier, enten å klikke på en CTA eller klikke seg ut av siden. Hensikten er konvertering.

Det betyr i praksis at en landingsside ikke skal ha noen distraherende linker. Derfor fjernes både header og footer fra siden. Menyen til nettsiden din ligger oftest i “header” området. Den inneholder som regel linker til alle de viktigste sidene dine.

Og ofte plasserer vi linker i footer også, dvs det aller nederste området på nettsiden din. Det kan være alt fra “siste innlegg” på bloggen, til visning av Instagramfeeden din.

Når vi ønsker at noen skal kjøpe et produkt eller melde seg på e-post liste, så ønsker vi selvfølgelig at de skal fullføre den handlingen. Derfor fjerner vi alt av distraherende linker fra en landingsside, og har kun fokus på den ene handlingen.

I eksemplet under ser du en typisk landingsside for påmelding til en e-post liste.

Hva er en landingsside? Her ser du et eksempel.
Her er en typisk landingsside hvor alle distraksjoner er fjernet.

Hensikten med en landingsside er at den som besøker siden kun skal utføre én spesifik handling.

Når bør man bruke landingssider?

Rene landingssider(altså uten header og footer og distraherende linker) bruker vi gjerne i annonsekampanjer, eller når vi deler linker på Facebook. I eksemplet over ser du en typisk landingsside for å melde seg på et gratiskurs. Slike sider konverterer ofte veldig bra, og det gir deg mulighet til å bygge e-postliste. Og en e-post liste gir deg en god mulighet til å bygge en relasjon til potensielle kunder.

Men som nevnt lengre ned i artikkelen, du kan ikke regne med at en landingsside med så lite innhold vil dukke opp i organisk søk.

Hva bør landingssider inneholde?

Du bør gi tydelig informasjon om hva som skjer når man utfører en handling på landingssiden. La oss si at du tilbyr en nedlastbar e-bok, mot at de melder seg på nyhetsbrevet ditt. Da skal det stå klart og tydelig at man melder seg på et nyhetsbrev, og at e-boken er en bonus for å melde seg på.

Du kan ikke lokke med en gratis e-bok, og la vær å si noe om at du har tenkt å sende den nyhetsbrev hver uke.

Det strider mot GDPR reglene. E-post adresser du har skaffet deg på den måten gir deg IKKE tillatelse til å sende noe annen på e-post enn en nedlastingslink til e-boken. That’s it!

En ting mange glemmer når de lager landingssider, er å være tydelig på hvem som står bak landingssiden. I eksemplet over har jeg lagt inn firmanavn og org.nr med liten skrift under optinboksen. Hvis noen vil vite mer om deg før de gir fra seg e-post adressen sin, så gi dem mulighet til det! En link til personvern siden din bør også inn her.

Ikke glem takkesiden!

Takkesiden skal selvfølgelig innholde link til den nedlastbare e-boken. I tillegg bør du sende ut en e-post med den samme linken. Takkesiden trenger ikke være utformet som en landingsside. Det kan gjerne være en vanlig statisk side, som har både meny og footer. Nå som du har fått e-post adressen, så er det definitivt i din interesse at de blir på nettsiden din en god stund. Så takkesiden må gjerne ha “distraherende” lenker plassert på siden.

Kan man få landingssider til å ranke høyt organisk?

Organisk søk betyr at man ikke betaler for annonsering. En første plass i organisk søk, betyr den første plasseringen under annonsene. Her ser du et eksempel på søk etter “wordpress kurs”. Her ligger vi på første plass under annonsene:

Det å oppnå høy ranking for landingssider er ikke alltid like enkelt. Google liker nettsider med mye innhold av høy kvalitet. Som regel bør det være en side med relativt mye tekst, bilder med alternative tekster, bevisst bruk av overskrifter osv. Ta gjerne en titt på denne artikkelen om hvordan du optimaliserer innhold: Søkemotoroptimalisering.

Med andre ord: Du vil sjelden oppnå høy ranking for en optinside som den du ser i skjermbildet lenger opp på siden her. Rett og slett fordi innholdet er veldig tynt. Men en salgsside med fyldig informasjon om et bestemt produkt, er det fullt mulig å oppnå høy ranking med.

Hvordan får du trafikk til landingssidene dine?

Det er i hovedsak to måter å gjøre det på. Du kan betale for trafikk. Det betyr at du må sette opp annonser på Facebook, eller f.eks Google Adwords, og linke annonsene dine til landingssiden din.

Den andre metoden er organisk ranking, og der må du ofte jobbe litt hardere og mere målrettet for å oppnå resultater. Det vil si at du må skrive innhold med fokus på søkeord/søkefraser som folk faktisk søker etter. Det hjelper veldig lite å ligge på topp for søkeord som ingen søker etter 🙂 Det finnes mange forskjellige verktøy som kan brukes til å finne søkeord. Gjør et google søk etter “keyword research” og du vil finne mange alternativer.

Hvis du ønsker å bygge en solid nettbasert bedrift, så bør du prioritere begge deler. En god nettside bør inneholde all relevant informasjon om bedriften din. Hvis du baserer all trafikk på annonser, så må du hele tiden bruke penger for å opprettholde trafikken.

Den jobben du gjør med søkemotoroptimalisering av resten av nettsiden din, er gratis(hvis du ser bort fra tiden du bruker). Og det gir veldig ofte varige resultater. Så det å legge ned litt jobb i solide artikler på bloggen din f.eks, vil kunne gi deg relevant trafikk til nettsiden din i mange år framover. Uten at det koster deg en krone!

Hvordan lager man landingssider i WordPress?

Vår favoritt er Thrive Architect!

Thrive Architect er egentlig en sidebyggerplugin, men den kommer i tillegg med flere hundre maler for alt man kan tenke seg av landingssider. Det er en enkel måte å lage profesjonelle landingssider på. Thrive Architect kan man kjøpe fra www.thrivethemes.com.

Landingssidene du oppretter med Thrive Architect vil ligge på din egen WordPress side, så all trafikk til landingssidene vil gi traffikk til ditt eget domene og din egen nettside. DET er en stor fordel.

Er det ikke mulig å lage egne landingssider uten å kjøpe dyre lisenser?

Jo, det er mulig. Et av våre favoritt theme er Astra. Det er et gratis theme, som gir mengder av muligheter. Du kan f.eks sette opp en side som går i full bredde og deaktivere header og footer. Skjermbildet av optinsiden lengre opp på siden her er satt opp i Astra i WordPress sin standard editor.

Bakgrunnsbildet er lagt inn som et omslag(standard blokk i WP). Inne den har jeg lagt to kolonner og optinboksen er plassert i høyre kolonne. Selve optinboksen er satt inn med en plugin som heter OptinCat for Campaign Monitor. De fleste e-post tjenester gir deg også tilgang til HTML kode for optins som kan settes inn via en HTML blokk i WordPress.

Det finnes selvfølgelig flere måter å gjøre det på gratis. Det finnes alltid alternativer når det gjelder WordPress!

Ikke gi fra deg verdifull trafikk – la landingssidene ligge på eget domene!

Det finnes e-post tjenester som også tilbyr enkle måter å lage landingssider på. Som f.eks MailChimp eller ConvertKit. Det er i grunn bare en fordel med det, og det er at det er inkludert i prisen du allerede betaler for e-post tjenesten.

Men ulempen der er at du sender trafikken til deres nettsider i stedet for din egen. Det å sende trafikk til din egen nettside er et signal til Google om at nettsiden din faktisk er verdt et besøk. Noe som igjen er med å bygge opp din “trust & authorithy” faktor hos Google. Ikke gi fra deg verdifull trafikk til ditt eget domene!

Kristin Skjæringrud
Kristin Skjæringrud

Kristin Skjæringrud er "rektor" på WP Skolen og mener at WordPress kan brukes til (nesten) alt. Men først og fremst til å bygge nettsider med ;-)

Artikler: 143

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.