Får du panikk ved tanken på å flytte domene og webhotell til en annen leverandør?
Da er du ikke alene! Men noen ganger er det helt nødvendig. Ikke å få panikk, men å bytte leverandør.
Det finnes leverandører som tilsynelatende ser fantastiske ut fra utsiden, ubegrenset trafikk, ubegrenset lagringsplass, ubegrenset ditt og ubegrenset datt.
Høres det for godt ut til å være sant, så er det som regel det.
Problemet er bare det, at man ikke oppdager hva som ikke fungerer, før man allerede har en nettside i full drift. Som overhodet ikke fungerer slik du forventet.
Når bør du vurdere å flytte nettsiden til en annen leverandør?
- Hvis du stadig har problemer med oppdatering av theme og plugins.
- Hvis backupkjøringer stadig feiler og backupfiler ikke blir overført til den eksterne lagringsplassen du har valgt. (Et tegn på dette kan være at du får beskjed om at du må oppgradere til større webhotell, selv om nettsiden din ikke har blitt vesentlig større.)
- Hvis det ikke er mulig å legge tilbake backup pga timeout.
- Hvis din eksisterende leverandør har en svarteliste over noen av de mest brukte utvidelsene til WordPress.
- Hvis det å jobbe fra «backend» på nettsiden din føles som å jage lus i sirup…
Da bør du flytte til en leverandør som ikke har basert seg på at alle kunder har en nettside som består av et «visittkort».
Jeg opplever veldig ofte at folk får lettere panikk under selve flytteprosessen. Og jeg håper at denne bloggen kan bidra til at det går «smooth» for din del.
Har noen fikset alt for deg?
De fleste som har en nettside aner faktisk ikke hva som ligger bak. Og du trenger ikke vite absolutt alt heller.
Men det finnes faktisk en del som ikke vet at de har domene og webhotell engang. «Noen» har fikset alt for dem, og i enkelt tilfeller har webdesigner til og med stått som juridisk eier av domenet.
Hvis det gjelder deg, så lever du litt farlig. Havner du i konflikt med den som har ordnet alt for deg, så kan du risikere å miste hele nettsiden i verste fall.
Jeg vil veldig gjerne hjelpe deg gjennom en smertefri flytteprosess, og hjelpe deg å forstå hva som faktisk skjer/skal skje når du flytter domene og webhotell fra en leverandør til en annen.
FØR du gjør noe som helst: IKKE si opp kontoen hos din gamle leverandør før flyttingen er 100% gjennomført.
Du ønsker definitivt IKKE at nettsiden din forsvinner før du faktisk har flyttet den.
Det hele starter med at du bestiller flytting av domenet og nytt webhotell hos en leverandør som du kan stole på. Her er vår anbefaling definitivt ProIsp. Hvis du skal ha webhotell i Norge, med norsk support, så er det et svært godt valg.
Men selv om de har verdens beste kundeservice, så blir ofte frustrasjonsnivået utrolig høyt hos eieren av det domenet som skal flyttes.
De fleste kommer gjennom bestillingen på en grei måte. Man får så en rekke e-poster. Du vil få innlogging til kundekonto, innlogging til cpanel og ftp, e-post oppsett osv.
Nå begynnere pulsen å øke…jeg skulle jo bare flytte nettsiden og det står det at de gjør gratis…, men….HJELP! Jeg skjønner INGENTING!
Pust med magen – jeg skal prøve å forklare gangen i dette. (Og er du VIP medlem hos oss, så kan vi selvfølgelig hjelpe deg med pusteøvelser underveis ;-))
Domenet ditt kan sammenlignes med en fysisk adresse.
Dit posten din blir sendt om du vil. På denne adressen har du kanskje et hus, eller kanskje du bor i en leilighet. Uansett så bor du et sted som har tak og vegger håper jeg, altså en fysisk lokasjon som har en postadresse.
Nettsiden din bor også på en adresse, og denne adressen er i praksis domenet ditt. Når noen skal besøke deg på nett, så skriver de inn domenenavnet ditt i adresselinja i nettleseren.
Gateadressen din sier noe om hvor boligen din ligger, men ingenting om hva du har INNI huset. Men boligen din vil uansett ligge på den adressen du bor på. Følger du meg så langt?
La oss nå si at du skal flytte til nabokommunen
Du starter med å melde flytting til folkeregisteret.
Sånn er det med domener også. Du må melde flytting. Det gjør du ved å gå inn på ProIsp.no og søker opp domenenavnet ditt, du velger F for flytting . Du legger til webhotell i den størrelsen du ønsker og betaler.
Nå har du meldt flytting.
Men alt inventar står fortsatt igjen i ditt gamle hus!
Men selv om du har meldt flytting, så står fortsatt alt inventaret ditt igjen i huset du skal flytte fra. Og det kommer fortsatt post i postkassa dit.
På samme måte så ligger nettsiden og e-post kontoene dine fortsatt igjen i «huset» du har hos din nåværende leverandør.
Flyttebilen har ikke kommet enda!
Har du en WordPress side, så består «huset» – altså nettsiden, av en database + ett sett med filer som ligger i diverse mapper på webhotellet ditt. Disse må flyttes til ny leverandør, og det samme må e-post kontoene dine.
ProIsp kan gjøre flyttingen for deg, og de vet hvor du skal flytte TIL, men ikke hvor du skal flytte FRA. Det er flere som tror det går automatikk i det, men ProIsp har ikke tilgang til din konto hos din gamle leverandør, med mindre du gir dem det.
Du må fortelle dem hvor «flyttebilen» skal kjøre.
Hva betyr det i praksis?
Det betyr at de må ha servernavn, brukernavn og passord for å flytte filene dine. Det samme gjelder databasen. Den har også en tilsvarende «adresse» som består av det samme, servernavn, brukernavn og passord.
Og sist, men ikke minst, e-post kontoer. Her er det også et servernavn, brukernavn(er i de fleste tilfeller = e-post adressen), og passord.
Dette er informasjon som DU må skaffe, og gi til ProIsp, så de vet hvor de finner «inventaret» ditt.
Normalt vil det være relativt enkelt å finne dette på kundekontoen din hos leverandøren du flytter fra. Finner du det ikke så be din gamle leverandør om hjelp(eller spør oss om hjelp hvis du er VIP medlem).
Når ProIsp har fått disse opplysningene, så kan de komme med «flyttebilen» og flytte alt som ligger hos din gamle leverandør.
Når alt inventar er på plass i ditt nye «hus», så er det på tide å ta farvel med det gamle.
Nå gjenstår det å godkjenne at flyttingen av domenet skal starte!
Når du er sikker på at alt innhold er flyttet over til din nye leverandør, så er det på tide å legg inn en såkalt AUTH kode for å starte prosessen med flytting av domenet..
AUTH koden kan du normalt hente ut selv via kontrollpanelet hos din gamle leverandør. Finner du den ikke, så kontakt leverandøren og be om å få den tilsendt.
Du tenker kanskje …»herlighet, så mye styr!»
Men du skal være glad for at dette er så strengt. Du kan jo tenke deg selv hva som hadde skjedd om noen hadde kapret domenet ditt, kastet ut deg og bygd opp sin egen nettside på det.
Når AUTH koden er lagt inn hos din nye leverandør, så kan det hende du får enda en e-post.
Denne sendes til den e-post adressen som er registrert i WHOIS registeret for domenet ditt. Den vil inneholde en godkjenningslink.
Når du klikker på denne godkjenningslinken, så godkjenner du at prosessen med flytting av selve domenet starter.
Mrk: I enkelte tilfeller så kan e-post adressen du oppga når du kjøpte domenet i sin tid, være en adresse du ikke har tilgang til lengre. Da må du oppdatere e-post adressen via kontrollpanelet hos din gamle leverandør. Altså den du flytter fra. Ellers vil du ikke motta e-posten med godkjenningslink.
Dette kan sammenlignes med siste dag du vil motta post til din gamle postadresse.
Når du har klikket på denne godkjenningslinken, så tar det som regel kort tid, før «posten din» sendes til adressen til det nye huset ditt. Nå kan du ikke lenger tømme postkassa eller ta imot gjester i ditt gamle hus. Heretter er det din nye adressse som gjelder!
Metaforer har det med å halte noe …
Det som er litt spesielt, i forhold til flytting til nabokommunen, er at du fortsatt vil ha samme «postadresse». Hvis du bodde i Storgt. 14 før du meldte flytting, så vil adressen din vil fortsatt være «Storgata. 14». Den egentlige adressen nettsiden din ligger på vil i praksis være skjult.
Så selv om du nå har flyttet nettside og e-post kontoer, så er det faktisk bare du som kommer til å merke noen til endringene. Gjestene din kan fortsatt komme på besøk på samme adresse som før, og de kan sende post til deg på samme adresse som før også.
Steg for steg!
For å oppsummere har jeg laget en liten steg for steg liste, som forhåpentligvis hjelper deg å gjøre ting i riktig rekkefølge:
- Bestill flytting av domene og webhotell hos ny leverandør. Hvis du velger å betale via faktura, så må du betale den før flyttingen kan starte.
- Logg inn hos din gamle leverandør og finn følgende:
FTP Servernavn
FTP Brukernavn
FTP Passord
Navn på database
Passord til databasen
Servernavn til databasen(dette er ikke det samme som ftp server).
E-post server
E-post adresse
Passord til e-post kontoen
Send alt dette over til ProIsp.
- Be om bekreftelse på at alt innhold er overført fra ProIsp. Hent så ut AUTH koden fra din gamle leverandør og legg den inn på kundekontoen din hos ProIsp. Domenet du skal flytte vil være merket med «Trenger oppfølging».
- Når flytting av domenet er fullført, vil du få en bekreftelse på e-post.
- NÅ kan du si opp kontoen hos din gamle leverandør.
Vil du flytte nettside og e-post kontoer selv?
Da har vi en guide som dekker det også. Du finner den her!
Vi har også en guide som viser hvordan du kan opprette ny nettside, og samtidig ha den gamle oppe mens du bygger den nye. Denne finner du her!
Hei , har «skum-lest» denne siden , og får vel ikke så mye ut av det.
Har et domene «seagull48.com » hos n one.com , og vil gjerne flytte det derfra.
Kan dere gjøre dette for meg , og hva vil det koste
Hei Knut! Vi tar på oss flytting av domener og nettsider for de som har kjøpt WP Basis kurset og er VIP medlemmer hos oss, uten noen ekstra kostnad. Om det ikke er aktuelt for deg med kurs, så har vi en guide som viser hvordan du flytter domene og webhotell til ProIsp(som er den leverandøren vi anbefaler). Du finner den her: https://wpskolen.no/vip_bloggen/hvordan-flytte-domene-og-nettside-til-proisp/. ProIsp tilbyr gratis flytting av nettside, hvis du har en nettside tilknyttet domenet. Det du uansett må gjøre selv er å følge steg 1 til 4 i linken over. Når det er gjort tar du kontakt med support hos ProIsp og ber om hjelp til flytting av nettsiden. Lykke til 🙂