6 Tips for et godt samarbeid med din webdesigner!

6 Tips for et godt samarbeid med din webdesigner!

….eller 6 tips for et godt samarbeid med dine kunder(om du er webdesigner)!

Har du tid til å sette opp en webside for meg før …………(jul, påske, sommerferien etc)?

De fleste forespørsler starter faktisk med det spørsmålet! Men er det smart å bare ha fokus på tid?

Hvis du starter med det spørsmålet så får du som regel nei fra de som har mye å gjøre, og ja fra de som ikke har nok. Det er ofte en grunn til at de som har mye å gjøre ikke har tid…….just saying 😉

På WP Skolen kan du ta kurs for å lære å bygge din egen webside, men her kommer noen tips for deg som velger å sette bort jobben!

Tips nr 1: Istedet for å fokusere på tid, fokuser på resultatet du ønsker deg

Sett opp en oversikt over hvilke ønsker du har. Gjerne et par linker til sider som har et design du liker. Pluss en oversikt over hvilke funksjoner du vil ha på websiden din.

Det er stor forskjell både pris og tidsaspekt på en «visittkort» side med bare ren informasjon, og en webside med webshop, nettkurs, optin/landingssider, mulighet for listebygging osv.

Når du har gjort det, så sender du en forespørsel til de webdesignerne du kan tenke deg å jobbe med. Be om pristilbud, spør når de kan starte og et estimat på hvor lang tid det vil ta fra oppstart til lansering. Be gjerne om referanser! På denne måten sørger du for at du får pristilbud på likt grunnlag fra alle.

Hvis du bare ringer rundt og forhører deg om pris, så får du kanskje en ca pris eller et overslag. Be om et spesifisert bindende tilbud. Da vet dere begge hva dere har å forholde dere til, og det vil tydlig fremgå hva som er inkludert i prisen og ikke.

Sørg for å få pristilbud på riktig grunnlag

Det er smart å starte planleggingen tidlig! Mange webdesignere har fyllt opp kalenderen både uker og måneder fram i tid, så ikke vent til en måned eller to før planlagt lansering av siden.

Pris og tid er ikke det eneste som er viktig!

Det er kanskje like viktig at du velger en person du har god kjemi med! Dere skal tross alt jobbe sammen på et prosjekt som er viktig for deg og din business.

Hvis tidsfristen du har er urealistisk, så kan du ende opp med hastverksarbeid som må endres i ettertid. Da dobles kanskje prisen pga dårlig planlegging.

Da kan det være bedre å vente på en erfaren og rutinert designer enn å hoppe på et tilbud til 5000 fra sønnen til en arbeidskollega som har satt opp et par sider for moro skyld.

Tips nr 2: Før du gjør en avtale med en av de du har fått tilbud fra, still disse spørsmålene:

Hvilke tiltak blir gjort for at siden skal være beskyttet mot hacking/malware?

Hvis ikke du får svar eller opplever nøling i andre enden, så stryk webdesigneren fra lista! Enten vet vedkommende hva som bør gjøres, eller så bruker hun/han en utvikler til å sørge for at dette er på plass. Hvis du ikke får et klart svar, så betyr det gjerne at vedkommende ikke forstår spørsmålet. Da bør vedkommende heller ikke ta betalt for å bygge websider.

Det skjer ikke meg, eller...

Nå skal det sies at du aldri er 100% sikret mot hacking, men 99% av de vanligste forsøkene kan stoppes med solide sikkerhetsplugins.

Dessverre er det sånn at en del «webdesignere» (denne gangen i anførstelstegn med hensikt), ofte ikke vet hva som skal til eller forstår konsekvensene om siden blir hacket.

Noen lever også i den tro at….det skjer ikke meg og min lille webside. Vel…det er som å sette seg bak rattet i en bil som ikke er forsikret. Ulykker kan skje alle!

Hva med backup?

Hvis en webdesigner sier at du ikke trenger å tenke på backup, og at det tar Domeneshop, Uniweb eller andre leverandører av seg av, så ikke ta det for god fisk. Alle seriøse leverandører av webhotell tar selvfølgelig backup, men det er ikke dermed sagt at de gjør det når det passer deg. Det er faktisk ikke sikkert de hjelper deg i det hele tatt! Du må kjøre backup selv! Da kan du også legge tilbake backup med en gang og slipper å vente på hjelp fra leverandøren om uhellet er ute.

Hva slags utvidelser brukes på siden og er det noen av dem som krever årlige lisenser?

Her må du huske på at gratis ikke alltid er å foretrekke! De viktigste utvidelsene på websiden har med sikkerhet og backup å gjøre. Vil du virkelig ha en gratis plugin til noe som er så viktig? Du kan ikke forvente å få support på et gratis produkt.

Her bør det brukes plugins fra seriøse leverandører som gir support til brukerene sine. Det betyr gjerne årlig lisens som du enten betaler direkte til leverandøren, eller at webdesigneren fakturerer deg et årlig beløp.

Nest etter det kommer gjerne kontaktskjemaet. Det kan fort bli dyrt å ikke få forespørsler på jobber via websiden din. Det skjer iblandt at kontakthenvendelser ikke kommer fram på mail. Da bør det finnes en oversikt over henvendelser du har fått på kontrollpanelet til websiden din. Alle kontakt plugins har ikke den funksjonen.

Hva slags theme eller rammeverk websiden vil bli bygget på, og hvorfor?

Det kan være vanskelig å vurdere sånne ting når du ikke aner hva du spør om 🙂 Men gjør det allikevel! Noter svaret du får og har du ingen med peiling på websider i nærheten, så er Google din venn!

Hvis du har fått navn på ett theme og du finner side opp og side ned med negative artikler om themet så bør det ringe noen varsel bjeller.

Det finnes temaer for WordPress som gjør at man kan bygge en «pen» webside på kort tid, uten å ha peiling på hva som befinner seg under «panseret». Hvilken løsning som velges, kan få store konsekvenser den dagen du ønsker å redesigne websiden.

Tips nr 3: Ha innholdet til websiden din klart FØR oppstart!

Mange tror at det er mye teknisk jobb å sette opp selve «skallet» til en webside og at det å legge inn innhold er noe man gjør dagen før publisering av siden. DET er helt feil!

De fleste webdesignere med noen års erfaring har en «startpakke» som utgangspunkt og setter opp rammeverket til en ny webside ganske raskt. Den største jobben er ofte å tilpasse innholdet.

Så sett deg ned og skriv, jo før jo heller!

Innhold til websiden må du skrive selv!

Det tar mye lengre tid enn man ofte tror. Du trenger tekster til all info du skal ha på den nye websiden din. Kanskje du har produkter som skal selges i en webshop? I såfall trenger du beskrivelse til produktene. Du trenger en «om meg/om oss» side, oversikt over tjenester du tilbyr, kundereferanser bør hentes inn om du har det. Kanskje du skal ha video hvor du presenterer deg? Det er ikke gjort på to minutter om du ikke er vant til å stå foran kamera.

Jeg har faktisk hatt kunder som har sett på meg med forundret blikk når jeg sier at de må skrive tekstene selv. «Jeg trodde det var inkludert i prisen?» Man må jo bare ta det som et kompliment, men seriøst….en webdesigner er normalt ikke kvalifisert til den jobben.

Tekst, bilder og annet innhold til siden din ER en del av designet og bør være på plass så tidlig som overhodet mulig i prosessen.

En klassisk situasjon for webdesignere er at innhold til websiden ikke blir levert til avtalt tid. For deg som kunde kan det bety store forsinkelser om du ikke leverer når du skal.

Bilder til websiden

Nå bygger ikke jeg websider for kunder lenger, men jeg fikk en lærepenge det året jeg startet opp.

Jeg hadde satt av tid til to-tre kunder før jul og planlagt lansering av sidene første uke i januar. Alle har stort sett mange baller i lufta i desember, men det hadde hverken jeg eller kundene lagt inn i kalenderen.

Jeg fikk en veldig rolig periode i desember det året, god til til julepresanger og andre ting. Siden ingen leverte innhold til websidene sine som avtalt, kom jeg ikke videre på noen av dem.

Gjett hva som skjedde 2. januar!

Nytt år og nye nyttårsforsetter! Da var alle klare for å ta opp tråden igjen, men det var bare et problem….. Jeg hadde gått ut fra at tidsplaner ble holdt og at disse sidene faktisk ble lansert første uke i januar. Jeg hadde satt av tid til nye oppstarter i januar. Kalenderen var faktisk full fram til påske. Hva skulle jeg gjøre med de tre som ikke hadde levert? Prioritere dem og skyve på alle de andre? Eller plassere dem bakerst i køen?

Jeg burde ha gjort det siste, men var ikke tøff nok. Så jeg endte opp med å jobbe dag og natt i januar og februar for å komme i rute igjen.

Hvis du ikke har overholdt avtalen, så kan du faktisk ikke forvente at webdesigneren sitter og venter på deg når du er klar.

Jeg sluttet etterhvert å sette opp fremdriftsplaner i det hele tatt, før 80% av innholdet var levert. Da visste jeg i det minste at det var mulig å sette opp en realistisk fremdriftsplan for min del av jobben.

Tips nr 4: Gjør korrigeringer i utviklingsfasen og IKKE en uke før lansering(og bruk gode rådgivere)!

Velg gjerne ut noen du kan sparre med underveis i prosessen, men ikke involver gud og hvermansen noen få dager før lansering.

Jeg har opplevd å få en lang liste med endringer kl 23 på kvelden, dagen før lansering, etter at kunder har rådført seg med «noen som har greie på det». Hvor i all verden var «de som hadde greie på det» tidligere i prosessen?

De fleste webdesignere setter av tid til et par runder med korrigeringer av designet, før man går i gang med å utvikle websiden.

Det er på dette stadiet du bør rådføre deg med andre, og ikke når siden er klar til lansering!

Velg sparringspartnere som faktisk gidder å bruke tid sammen med deg i DENNE delen av prosessen. Og ikke bruk en fargekonsulent eller interiørdesigner hvis det ikke er den bransjen du er i (no offense :-)), bruk personer som faktisk kunne vært dine potensielle kunder og ser websiden din fra det perspektivet.

Ikke alle råd er like gode!
Det hjelper ikke med de lekreste farger og bilder om websiden ikke konverterer besøkende til kunder!

Alle kan slenge ut meninger i hytt og pine når de ser en ferdig webside. Uten at det nødvendigvis er basert på kunnskap og erfaringer. Ber du om det så vil du få masse forslag til endringer…..som regel basert på smak og behag!

Noen liker ikke fargene, noen synes du skriver for langt eller for kort, noen sier kanskje at budskapet ikke treffer dem og du burde gjøre sånn og sånn for å endre på det osv osv.

Du kommer til å sitte der og tro at alle de andre har rett og du har feil. Og i stedet for å glede deg til lansering, sitter du der som et mismodig hengehue uka før lansering. Stol på magefølelsen og gå for det du tror på!

Tips nr 5: Du må ha kontroll over domene og webhotell!

tips-webdesigner-2

Hvis du har overlatt absolutt alt til en utvikler eller webdesigner, så kan du ligge tynt an den dagen du ønsker redesign av websiden din.

Kjøp domene og webhotell selv og sørg for å ta vare på brukernavn og passord til kontoene dine.

Jeg har mer enn en gang jobbet med kunder som ikke aner hvor de har kjøpt hverken det ene eller det andre. Du må ikke sette deg inn i alt, men du bør minimum stå som juridisk eier av domenet ditt og ha tilgang til kontrollpanelet der du har domene og webhotell.

Tips nr 6: Husk at webdesigneren også har et liv!

Det er synd å se at mange webdesignere kaster inn håndkleet fordi de ikke orker mer. Kunder krever gjerne at de er tilstede for dem 24/7 og sitter klare til å løse ethvert problem som måtte dukke opp på websidene deres, og det er full krise om det ikke gjøres pronto!

En webdesigner er en webdesigner, én – 1 stk – webdesigner. Ikke en IT-avdeling med 24/7 teknisk support. Og det er heller ikke sånn at en webdesigner gjør alt innen «data».

Å legge inn e-post kontoer i Outlook, lage Power Point presentasjoner, installere skrivere, opprette mappestruktur på mac/pc, opplæring i bilderedigering og bruk av Dropbox osv er normalt ikke en webdesigners oppgave(Og ja, jeg har fått alle de spørsmålene + mange flere….:-))

Ha realistiske forventninger!

Som sagt så bygger jeg ikke nettsider for kunder lengre, men jeg henviser gjerne til samarbeidspartnere om noen spør. Og en fredags ettermiddag gjorde jeg akkurat det.

På mandag formiddag fikk jeg en litt snurt e-post fra vedkommende, hvor det står:

«Den webdesigneren du anbefalte så varmt har faktisk ikke svart på mailen jeg sendte for tre dager siden. Mener du at det er god kundebehandling?»

Ja, det mener jeg faktisk! Så lenge du får svar i løpet av to arbeidsdager, så er det absolutt god kundebehandling. Det må være lov å ta fri i helgene og på kveldstid….

Det er faktisk heller ikke webdesignerens ansvar at siden din er oppe til enhver tid. Og det er heller ikke en selvfølge at hun/han vet hvorfor siden din er nede. Det er mange faktorer som kan spille inn. Hvis f.eks Uniweb har nedetid på sine servere, så raser det inn mailer hos meg.

«Hvorfor er websiden min nede? Kan du fikse det? NÅ! Jeg er faktisk i en salgsperiode, så det er VIKTIG!»

Vi har faktisk ikke kontroll over hverken Uniweb’s eller andre leverandørers servere. Det er mange ledd mellom din webside og mottakers datamaskin. Og det er en mengde ting vi faktisk ikke kan ha 100% kontroll over. Både når det gjelder websider og ellers i livet.

Vi forstår veldig godt hvordan det føles, men hva er egentlig det verste som kan skje?

Er du i en salgsperiode, er det da noen som dør om du må utvide den med en dag?

Har du en facebook annonsekampanje og landingssiden går ned, er det da krise om du stopper annonsen, fikser siden og forlenger annonseperioden noe?

Hvis en kunde ikke får betalt via PayPal, raser verden sammen om du må sende faktura eller be kunden sette inn penger på konto?

Det går som regel veldig bra å fortelle kunder at man har et teknisk problem, eller at salgsperioden forlenges med en dag eller to. Så prøv å puste rolig, det meste lar seg løse!

Oppsummering

  1. Start planleggingen tidlig.
  2. Sjekk kompetanse og referanser fra de du får tilbud fra.
  3. Vær forberedt og ha tekst og bilder klart så tidlig som mulig i prosessen.
  4. Velg sparringspartnere og rådgivere med omhu.
  5. Sørg for å ha full kontroll over domener og webhotell.
  6. Gjensidig respekt er et «must» for et godt samarbeid.

Har du flere tips, så del dem gjerne i kommentarfeltet!

Og til deg som vil bygge siden din selv, sjekk våre WordPress kurs!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Ikke gå glipp av nyheter fra WP Skolen

Du vil motta e-post fra oss når vi har nye blogginnlegg, nyheter eller tilbud som vi tror vil være av interesse for deg. Du kan melde deg av når du vil!

Your Cart