
Det er mange veier til Rom, som vi gjerne sier. Men for å komme dit må du faktisk bevege deg på en av de veiene.
Og dersom du har plan om å komme frem før neste nyttår, så er det lurt å velge en kjapp og mest mulig behagelig vei.
Du kan selvsagt komme deg til mål med nettsiden din om du velger den mest kronglete, uoversiktlige veien, men det vil ta deg tid. MYE tid. Og frustrasjon. Og kanskje penger.
Så hvorfor velge det?
More...
Vær (for)beredt!
Skal du ut på langtur er det en forutsetning at du er godt forberedt. Har du aldri vært på safari før, så tar du ikke på deg sneakers og begir deg ut på steppene alene.
Skal du på intervju til en jobb du virkelig har lyst på så vil du sikkert sørge for at alle nødvendige papirer er med, inkl CV og referanser samt være godt forberedt på hva selskapet er på jakt etter og hva du kan bidra med.
Skal du bygge hus så vil du bruke tid på å se på ulike løsninger, vurdere alternativene og se etter det som best vil dekke dine og familiens behov.
Nettsiden din er litt som alle disse tre.
Kanskje er det å ha en nettside helt nytt for deg. Det er som å bevege seg i ukjent landskap. Da er det en fordel å ha et mål med reisen, ha et budsjett og navigere etter kart og kanskje kompass.
Er nettsiden din en seriøs del av din nåværende eller fremtidige business så vil du ønske mest mulig eierskap til siden og lære deg det du trenger å vite for å få utbytte av siden.
Og akkurat som om du skulle bygd et fysisk hus, så trenger du å kjenne til hvilke behov nettsiden skal dekke, hva som er viktig, før du går i gang med å faktisk bygge den.
3 overordnede retningslinjer; forberedelse + presentasjonen + dekke et behov
Steg 1 – Forberedelsen
Skal du fly til Sør-Afrika så må du finne ut hvilke flyselskaper som går dit og til hvilken by. Du må booke billett, finne ut hva du må pakke og be om fri fra jobben og kjøpe inn eventuelle ting du trenger til reisen.
Skal du ha opp en ny nettside må du ha det grunnleggende på plass som å vite hva siden skal hete (domenet) og bestille dette. Skal det være en ren blogg eller presentasjon av firma ditt? Shoppløsning? Onlinekurs eller medlemsplatform?
Steg 2 – Presentasjonen
Hvordan har du tenkt å presentere deg selv, produktene eller tjenestene? Her må det jobbes! Skrive tekster, booke tid med fotograf, filme videoer. Alt det som til syvende og sist vil være det du presenterer.
Steg 3 – Hvilket behov skal siden dekke?
Er den for å inspirere eller promotere noe. Hva slags signal skal siden gi og ikke minst; ønsker du 100% kontroll og eierskap eller skal du sette bort hele eller deler av jobben?
Over til deg:)
Er du forberedt med riktig presentasjon og klar mening om hvilke behov som skal dekkes?
Hvis ikke: LAST NED sjekklisten som (nesten) gjør jobben for deg (iallfall gir deg oversikten over hva som trengs i hver av de tre stegene).
Legg igjen en kommentar